• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
  • کد خبر: 52618
  • readingTime: ۳ دقیقه
سنگ آهن

میزان واردات سنگ آهن کشور چین در سه ماهه اول سال میلادی غافلگیرکننده بوده که علیرغم رکود بخش کلیدی ساخت و ساز مسکن و املاک، افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایراسین، براساس داده‌های رسمی گمرک چین که در ۱۲ آوریل منتشر شده است، واردات سنگ آهن در ماه مارس امسال به میزان ۷۲/۱۰۰ میلیون تن بوده که ۳/۳ درصد نسبت به ماه فوریه با میزان واردات ۵۱/۹۷ میلیون تن افزایش داشته است. این میزان واردات سنگ آهن در ماه مارس امسال فقط ۰۱/۰ درصد از ماه مارس سال ۲۰۲۳ با میزان واردات ۲۳/۱۰۰ میلیون تن فراتر رفته است.

ضمن اینکه مجموع واردات سنگ آهن چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده سنگ آهن جهان، در سه ماهه اول سال جاری ۱۳/۳۱۰ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش ۵/۵ میلیون تنی داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، واردات بالای سنگ آهن در چین در شرایطی است که چندین شاخص بخش دارایی این کشور، از جمله رشد اعتبارات کلان در ماه مارس با سرعت کم سابقه‌ای افزایش یافت و قیمت‌های جدید در بخش مسکن در ماه مارس با سرعت بالایی در بیش از هشت سال گذشته کاهش یافت.

در این میان واردات بالای سنگ آهن چین در تضاد با عملکرد یکی دیگر از کالاهای اصلی وارداتی چین، یعنی نفت خام است.

واردات نفت خام در سه ماهه اول امسال با ۷/۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۶/۱۳۷ میلیون تن، حدوداً معادل ۰۲/۱۱ میلیون بشکه در روز رسید.

با توجه به اینکه سال ۲۰۲۴ سال کبیسه است و یک روز اضافه دارد و اینکه واردات سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۰۶/۱۱ میلیون بشکه در روز بود، در واقع این میزان واردات با مقیاس بشکه در روز کمی ضعیف‌تر از مدت مشابه سال گشته بوده است.

آمار گزارش شده از بازار پیرامون تقاضای نفت در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده جهان، نسبتاً صعودی بوده است که این امر به افزایش سفرهای هوایی و جاده‌ای و بهبود بخشی در بخش تولید بازمی‌گردد.

اما سوال اصلی این است که چگونه می‌توان معضل واردات بالای سنگ آهن چین را با ضعف مداوم در بخش املاک حل کرد.

یکی از عواملی که در سه ماهه اول تغییر کرده این است که موجودی انبارهای بندر چین از مواد خام کلیدی مورد استفاده برای تولید فولاد به شدت افزایش یافته است.

ذخایر سنگ آهن چین طبق نظارت مشاوران SteelHome در هفته منتهی به ۱۲ آوریل به ۶/۱۴۳ میلیون تن افزایش یافت. این عدد بالاترین میزان در ۲۳ ماه گذشته بود. موجودی انبارها در حال حاضر ۳۷ درصد از پایین‌ترین سطح هفت سال اخیر به میزان ۹/۱۰۴ میلیون تنی که در هفته منتهی به ۲۷ اکتبر رسیده بود، افزایش یافته است.

سوال این است که آیا افزایش ذخایر به دلیل تقاضای بالا پیش بینی شده است یا تابعی از خرید بیش از حد معامله گران و اجبار در انبارکردن ذخایر است.

به احتمال زیاد انتظارات تقاضا مثبت بوده است، زیرا افزایش موجودی انبارها در پنج ماه گذشته پایدار و ثابت بوده است.

انبار کردن عمدی؟

عامل احتمالی دیگر این است که کارخانه‌های فولاد چین تلاش می‌کنند تا ذخایر سنگ‌آهن بزرگ‌تری ایجاد کنند تا درصورتی‌که حس کردند قیمت‌ها خیلی بالاست، انعطاف‌پذیری در کاهش واردات داشته باشند.

این روش برای تأثیرگذاری بر قیمت‌ها از طریق استفاده از ذخایر، چیزی است که به نظر می‌رسد پالایشگاه‌ها و تجار چینی در ماه‌های اخیر از آن استفاده کرده‌اند.

افزایش قیمت نفت منجر به کاهش واردات در سه ماه آینده شده است، دوره‌ای که نشان دهنده فاصله زمانی بین تنظیم و تحویل فیزیکی نفت خام است.

از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون قیمت سنگ‌آهن در بیشتر مواقع روند ضعیف‌تری داشته است، به طوری که قراردادهای معامله شده در سنگاپور از بالاترین رقم ۶۰/۱۴۳ دلار در هر تن در ۳ ژانویه به ۳۶/۹۸ دلار در ۴ آوریل کاهش یافته است.

قیمت‌های پایین‌تر ممکن است عاملی برای تقویت واردات باشد و باید دید که آیا بهبود قیمت‌ها از زمان پایین‌ترین سطح در ۴ آوریل منجر به عقب‌نشینی واردات می‌شود یا خیر.

سنگ آهن در روز دوشنبه به قیمت ۱۵/۱۰۹ دلار در هر تن به معامله شد، در حالی که افزایش اخیر این نوید را می‌دهد که پکن به اجرای اقدامات محرک با هدف بهبود شرایط بخش املاک ادامه دهد.

تا کنون، به نظر می‌رسد در ماه آوریل روند پرقدرت واردات اخیر ادامه یابد، به طوری که تحلیلگران کالای Kpler پیش‌بینی می‌کنند که واردات ۱۸/۱۰۰ میلیون تن باشد و داده‌های LSEG به عدد ۲۹/۹۶ میلیون تن اشاره دارد.

هر دوی این تخمین‌ها ممکن است قبل از پایان ماه افزایش یابد، زیرا محموله‌های بیشتری به احتمال زیاد وارد و تخلیه می‌شوند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد داستان واردات سنگ آهن خام چین مبتنی بر افزایش ذخایر و تقاضای فولاد در چند ماه آینده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =