انرژی‌های تجدید پذیر

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تغییر سبد انرژی و حرکت به سمت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور از جمله اصفهان ضروری است.

به گزارش ایراسین، حسین احمدی‌کیا اظهار کرد: بیشترین مصرف در سبد انرژی در کشورمان در زمان حاضر مربوط به گاز طبیعی است درحالی‌که این سبد باید تغییر و تنوع پیدا کند و شدت مصرف انرژی کاهش یابد تا در مواقعی مانند برودت هوا یا خرابی تأسیسات گازرسانی با مشکل کمبود گاز و تبعات ناشی از آن مانند استفاده از مازوت مواجه نشویم.

این استاد گروه مکانیک دانشگاه اصفهان ادامه داد: بسیاری از ساختمان‌ها و صنایع فقط از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کنند و جایگزینی برای انرژی‌های دیگر ندارند بنابراین در صورت کمبود تأمین گاز با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

احمدی‌کیا با اشاره به ظرفیت انرژی‌های دیگر مانند خورشیدی، باد و هسته‌ای، اظهار کرد: استفاده از انرژی خورشیدی در مناطقی مانند اصفهان هنوز به مرحله مطلوبی نرسیده است درحالی‌که اگر این اتفاق افتاده بود، میزان وابستگی به نیروگاه‌ها کاهش می‌یافت.

وی اضافه کرد: مصرف برق در فصل زمستان چندان بالا نیست بنابراین می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی و بهینه سازی مصرف گاز تا حدودی در سبد انرژی تعادل برقرار کرد.

احمدی‌کیا با اشاره به اینکه قوانین و مصوبات لازم در این زمینه در کشور وجود دارد، تاکید کرد: همه راهکارها مشخص است اما با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر گاز طبیعی حدود ۷۵ درصد از سبد انرژی کشورمان را تشکیل می‌دهد، گفت: این سبد در اغلب کشورهای دیگر متنوع است و در مواقع ضروری به راحتی می‌توانند مصرف انرژی را به مدل دیگری تغییر دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این اتفاق هنوز در کشورمان نیفتاده است، افزود: انرژی غالب در خانه‌ها، گاز است و در ماه‌های سرد سال بسته به میزان برودت هوا، سهم مصرف گاز بخش خانگی به ۷۰ تا ۸۰ درصد هم می‌رسد.

احمدی کیا ادامه داد: میزان تولید گاز در کشورمان تا حدودی ثابت است و در صورت افزایش ناگهانی مصرف آن در بخشی مانند خانگی، محدودیت‌هایی برای مصرف در سایر بخش‌ها مانند صنایع به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: میانگین مصرف گاز طبیعی اصفهان در روزهای عادی زمستان در بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک حدود ۵۰ درصد، نیروگاه‌ها ۳۰ درصد و صنایع بزرگ مانند فولاد و سیمان ۲۰ درصد است اما در ماه‌های گرم سال میزان مصرف گاز در بخش خانگی بسیار کاهش می‌یابد و به هفت درصد می‌رسد درحالیکه در ماه‌های سرد سال تا ۸۰ درصد هم افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه افزود: زمانیکه تراز تولید و مصرف گاز در فواصلی مانند زمستان بهم می‌خورد، در برخی موارد چاره‌ای جز تبدیل کردن برخی نیروگاه‌ها به سوخت مازوت وجود ندارد.

احمدی‌کیا با بیان اینکه این کار در نیروگاه‌هایی که نزدیک شهرها هستند می‌تواند سبب افزایش میزان آلودگی هوا شود که تبعات اجتماعی و محیط زیستی به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: در چنین مواردی تا جای ممکن نباید نیروگاه‌هایی که نزدیک شهرها قرار دارند را به مازوت سوز تبدیل کرد.

وی گفت: در اصفهان نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که بسیاری از صنایع بزرگ ایران مانند آهن، فولاد، پتروشیمی، سیمان و آجر در این منطقه فعالیت دارند و مواد اولیه بسیاری از بخش‌های کشور را تأمین می‌کنند بنابراین لازم است سهمیه گاز اصفهان در ماه‌های سرد سال افزایش یابد تا کمتر با مشکل محدودیت گاز یا استفاده از مازوت مواجه شود.

ضرورت اجرایی شدن قوانین بهینه‌سازی مصرف انرژی

احمدی‌کیا بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز تاکید و اضافه کرد: شدت مصرف انرژی در کشورمان ۲ برابر میانگین جهانی است که علت اصلی آن عدم توجه و تخصیص بودجه برای سه قانون «اصلاح الگوی مصرف انرژی» مصوب سال ۱۳۸۹، «توسعه حمل نقل عمومی» مصوب ۱۳۸۶ و «هوای پاک» مصوب سال ۱۳۹۶ است.

وی ادامه داد: در این قوانین بر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، افزایش سهم وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و مترو) درون شهری به ۵۰ درصد و افزایش سهم حمل و نقل عمومی برون شهری به ۷۵ درصد تاکید شده درحالیکه این شاخص‌ها هم اکنون در اصفهان به ترتیب حدود ۱۲ و هفت درصد است.

وی گفت: اجرای قوانین هوای پاک و مبحث ۱۹ ساختمان، بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، عایق‌کاری ساختمان‌ها، استفاده از شیشه‌های دوجداره و استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی کم مصرف در این زمینه بسیار مؤثر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه لازم است دولت سیاست‌های تشویقی را برای اجرای این قوانین و راهکارها در پیش بگیرد، ادامه داد: میزان تنوع انرژی و نوع اقلیم در مناطق مختلف نیز باید در این زمینه در نظر گرفته شود.

احمدی‌کیا با اشاره به اینکه در کشورمان مصرف انرژی در خانه‌ها ۲.۲ برابر، خودروها ۱.۵ برابر و صنایع ۱.۵ برابر میانگین جهانی است، تصریح کرد: ما می‌توانیم خانه‌هایی بسازیم که میزان مصرف گاز در آنها به شدت کاهش پیدا کند، اما این کار نیازمند اجرای قوانین موجود، تدوین قوانین جدید مورد نیاز، آموزش و فرهنگ سازی و از همه مهم‌تر ضمانت قضائی قوانین است.

شدت مصرف انرژی، نسبت سرانه مصرف انرژی به تولید ناخالص ملی است.

بر اساس گزارش ایسنا، اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد.

کلان‌شهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =