• ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
  • کد خبر: 52202
  • readingTime: ۲ دقیقه
تولید فولاد

طبق جدیدترین آمار کمیته فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ظرفیت فولادسازی جهان در سال ۲۰۲۳ برای پنجمین سال متوالی رشد کرد. درمقابل تقاضا برای محصولات فولادی در سال‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پیش‌بینی‌ها از کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ در سطح جهانی حکایت می‌کند. کمیته فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در جریان نود و پنجمین نشست خود در پاریس در تاریخ ۲۵-۲۶ مارس از افزایش میزان تولید فولاد در سطح جهانی طی سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خبر داد. در مقابل تقاضا برای محصولات فولادی در سراسر جهان طی این دو سال بسیار محدود خواهد بود و تولیدکنندگان بیش از همیشه با کاهش تقاضا دست و پنجه نرم خواهند کرد. بر اساس داده‌های این کمیته ظرفیت فولادسازی جهان در سال ۲۰۲۳ برای پنجمین سال متوالی رشد کرد. همچنین بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ میلادی یک میلیارد و ۸۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که این حجم از تولید بیانگر رشد ۰.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

به اعتقاد اعضای کمیته فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حجم تولید فولاد در جهان ظرف سه سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و طبق پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۵۸ میلیون تن به حجم فعلی تولید فولاد در سطح جهان افزوده خواهد شد که ۶۰ درصد آن به آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه اختصاص دارد. میزان تولید فولاد در سطح جهان در حالی بالا می‌رود که تقاضا برای محصولات فولادی در سال‌های اخیر کاهشی شده است. کمیته فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در حاشیه این نشست میزان افت تقاضا برای محصولات فولادی در سال ۲۰۲۲ را حدود ۳.۳ درصد اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ تنها نیمی از این افت تقاضا جبران شد و با ادامه این روند تنها ۳۶ میلیون تن در سال به میزان تقاضا برای محصولات فولاد اضافه خواهد شد. این کمیته چشم‌انداز ضعیف برای ساخت‌وساز مسکن در اروپا، ایالات متحده و چین و کاهش فعالیت در حوزه پروژه‌های صنعتی و زیرساختی را عامل اصلی تغییرات در میزان تقاضا برای فولاد در سطح جهان عنوان کرد چرا که حوزه ساخت و ساز بزرگ‌ترین بخش مصرف کننده فولاد به حساب می‌آید.

همچنین کمیته فولاد OECD با ابراز نگرانی از احتمال تشدید تنش‌های تجاری در حوزه محصولات فولادی در سطح بین‌الملل خبر داد. بر این اساس صادرات جهانی فولاد سال گذشته به میزان قابل توجهی یعنی ۲۸۲ میلیون تن افزایش یافت که بخش عمده آن به چین تعلق دارد. در همین حال اقتصادهای کوچک‌تر در آسیا میزان تولید و صادرات فولاد خود را بالا برده‌اند و اکنون بیش از میزان تقاضا در بازار داخلی خود فولاد تولید می‌کند و این به معنای راهی شدن مازاد تولید آن‌ها به سمت بازارهای جهانی است. بنابراین احتمال وقوع تنش‌های تجاری در حوزه فولاد بین‌الملل وجود دارد.

در انتها کمیته پیش‌بینی کرد ۵۰ درصد از فولاد تولید شده تا سال ۲۰۵۰ از طریق قراضه آهن در کوره‌های قوس الکتریکی صورت خواهد گرفت و سرعت حرکت به سمت تولید فولاد کم‌کربن بالا خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =