• ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
  • کد خبر: 52183
  • readingTime: ۱ دقیقه
سواد رسانه ای

دانش آموخته علوم ارتباطات گفت: رسانه بیشترین تأثیر را در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی دارد که با نظارت‌های غیر مستقیم، مدل پاسخگویی را در سازمان‌ها نهادینه می‌کنند.

غلامحسین بیابانی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین در خصوص نقش رسانه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: رسانه سازمانی است که بیشترین تأثیر را در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی دارد زیرا رسانه‌ها حلقه رابط بین جامعه و سازمان‌ها و یا مردم با مردم هستند.

وی ادامه داد: امروزه سازمان‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و سازمان‌های رسانه‌ای برای جذب بیشتر مخاطب در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند و این مقوله مفهومی فراتر از قانون دارد و به نقشی مربوط می‌شود که سازمان‌ها در بهتر شدن جامعه انجام می‌دهند.

دانش آموخته علوم ارتباطات بیان کرد: در واقع رسانه‌ها با نظارت‌های غیر مستقیم، مدل پاسخگویی را در سازمان‌ها نهادینه می‌کنند و این مدل زمینه‌ی مطالبه را فراهم می‌سازد. حال سازمان‌هایی که نوگرا باشند از این طرح استقبال می‌کنند و سازان‌هایی که در گذشته سیر می‌کنند پاسخگو نیستند و رسانه‌ها را در مقابل خود می‌بینند.

وی افزود: برای اینکه رسانه به عنوان چشم و گوش جامعه عمل می‌کنند و خدمات آن، به جز آنچه را که امنیت ملی را خدشه‌دار نکند و حرکت در چارچوب قانون اساسی و ولایت فقیه باشد باید بر همه سازمان‌ها، نظارت داشته باشد.

بیابانی با بیان اینکه رسانه تنها ابزاری است که در کنار سازمان‌ها و نهادهای جامعه، می‌توانند موضوعات آنها را گوشزد کند، گفت: بر این اساس رسانه‌های ارتباط جمعی، تا حدی مسئولیت ساخت و رشد اجتماعی، بر اساس پایبندی به حقوق دیگران را دارند.

وی معتقد است که رسانه‌ها به عنوان حلقه‌ی واسط بین مردم و نهادهای دولتی بهترین دستگاه کنترل سازمان‌ها به حساب میایند. رسانه‌ها می‌توانند با حضور در تمام فعالیت‌های نهادهای دولتی بر اساس چارچوبهای حاکم و ایدئولوژی موجود میزان انحراف سازمان‌ها را به عنوان دستگاهی دلسوز و امین اطلاع‌رسانی نمایند. رسانه‌ها با انعکاس و نقد ناهنجاری و آموزش هنجارها بر جامعه نظارت می‌کنند.

دانش آموخته علوم ارتباطات خاطر نشان کرد: رسانه‌ها، کارکردهای مختلفی دارند و صاحبنظران ارتباطی نقش‌های متعددی برای آنها قائل شده‌اند از کلاسیک‌ترین مطالعات انجام شده در این حوزه که متعلق به «هارولد لاسول و چارلز رایت» است. تا پژوهش‌های معاصر همواره بر «نقش نظارتی» رسانه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آنها تأکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =