• ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
  • کد خبر: 52170
  • readingTime: ۱ دقیقه
درخت

هنگام واگذاری اراضی برای تاسیسات صنعتی و معدنی، ۲۵ درصد از کل فضای واگذاری باید به کشت نهال‌های سازگار با منطقه اختصاص یابد و از محل مسئولیت اجتماعی باید کاشت نهال صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رضا ناصری معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان گفت: بدون حفاظت از منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و بهره برداری بهینه از آن‌ها، ادامه حیات بشر ممکن نیست، پس ما باید حافظ آن باشیم و فرهنگ کاشت نهال و تقویت پوشش گیاهی باید بین آحاد جامعه نهادینه شود و در حفاظت از این ثروت‌های ارزشمند تلاش کنیم.

ناصری تصریح کرد: هنگام واگذاری اراضی به منظور تأسیسات صنعتی و معدنی و همچنین بر اساس تعهدات مربوطه، ۲۵ درصد از کل فضای واگذاری باید به کشت نهال‌های سازگار با منطقه اختصاص یابد که در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اجرای این تعهدات آغاز و در حال حاضر ۵۸ هزار اصله نهال توسط معادن در شهرستان‌های آزادشهر، مینودشت و رامیان کاشته شده است.

ناصری با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: بر اساس تعهدات بین‌المللی، هر کشوری به همان اندازه که کربن تولید می‌کند باید ترسید یا جذب کربن داشته باشد و یکی از بهترین راهکارها برای این منظور، درختکاری است.

وی اظهار داشت: سالانه در دنیا حدود ۱۵ میلیارد درخت از دست می‌رود و تخریب جنگل‌ها عواقب و معضلات زیست‌محیطی بسیاری از جمله فرسایش خاک، آلودگی آب و خاک، پدیده ریزگرد، بروز بلایای طبیعی و تولید سالانه ۳۶ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای را در پی داشته است که منجر به گرم شدن زمین و به خطر افتادن امنیت غذایی می‌شود.

وی گفت: به دلیل آنکه بخش مهمی از کشور ما در کمربند خشک و نیمه‌خشک واقع شده دارای اکوسیستم حساس‌تری است و این موضوع وظیفه ما را در حفظ جنگل‌ها سنگین‌تر می‌کند.

ناصری با اشاره به تشکیل کنوانسیون‌های متعدد محیط زیستی در پی تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی از جمله کنوانسیون تغییر اقلیم، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون تنوع زیستی در دنیا، تصریح کرد: این کنوانسیون‌ها تصمیم گرفته‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند و از این رو کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها در راستای تعهدات بین‌المللی در بخش درختکاری فعال شده‌اند به طوری که چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کربن، کاشت ۷۰ میلیارد اصله درخت در سرزمین خود را هدف گذاری کرده و تاکنون ۵۰ میلیارد آن را کاشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =