مسئولیت اجتماعی

دانش‌آموخته دانشگاه شهید مدرس گفت: زمانیکه شرکتی به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشد، می‌تواند این موضوع را افشا کند تا ذی‌نفعان نیز از این امر مطلع شوند. این کار به ذی‌نفعان و جامعه اجازه می‌دهد که چنین شرکت‌هایی را از سایر شرکت‌ها تمیز دهند.

فائزه قاسمی حسین آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به عنوان تعهد فرد یا سازمان نسبت به جامعه درک می‌شود، زمانی که پیامدهای انجام فعالیت‌های آنها تنها خودشان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و به جامعه و محیط آن نیز سرایت می‌کند.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی شرکت مدت زیادی است که توجه بخش آکادمیک، پژوهشگران، شرکت‌های غیردولتی و دولت را به خود جلب کرده است و به عنوان یکی از ابعاد مهم فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها، درآمده است.

دانش‌آموخته دانشگاه شهید مدرس بیان داشت: دو چهارچوب شناخته شده برای مسئولیت اجتماعی عبارتند از چهارچوب کارول و چارچوب وود؛ ادغام این دو چهارچوب می‌تواند مدل کامل‌تری از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را ارائه کند.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی و افشای این امر، تصریح کرد: تجارب بین‌المللی، اندازه شرکت و وابستگی‌های صنعتی از جمله این موارد در انگیزه و دلایل عمل به مسئولیت اجتماعی است.

قاسمی افزود: دو دلیل اصلی برای افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌های آمریکایی مطرح است که یکی از آنها فرایندی است که شرکت‌ها گزارشگری مستقل مسئولیت اجتماعی شرکت را به کار می‌گیرند تا به عنوان یک سیگنال در مورد تعهد برتر خود به CSR از آن استفاده کنند.

وی تولید سبز یا دوستی با طبیعت را از دیگر دلایل برشمرد و گفت: فرایندی که شرکت‌ها از گزارش‌های مستقل مسئولیت اجتماعی شرکت استفاده می‌کند تا به عنوان یک شهروند خوب معرفی شوند، حتی اگر ثبت‌های زیست محیطی و اجتماعی قدرتمندی نیز نداشته باشند.

دانش‌آموخته دانشگاه شهید مدرس یادآور شد: البته نوع و محتوای گزارش CSR موضوعی است که اتفاق نظر چندانی در مورد آن وجود ندارد و شرکت‌ها باید سه نوع اطلاعات را برای هر مورد مسئولیت اجتماعی شرکتی افشا کنند که عبارتند از چشم اندازها و اهداف، رویکرد مدیریت و شاخص‌های عملکرد.

وی ادامه داد: زمانیکه شرکتی به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایند باشد، می‌تواند این موضوع را افشا کند تا ذی‌نفعان نیز از این امر مطلع شوند. این کار به ذی‌نفعان و جامعه اجازه می‌دهد که چنین شرکت‌هایی را از سایر شرکت‌ها تمیز دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =