• ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
  • کد خبر: 51696
  • readingTime: ۲ دقیقه
زعفران

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به کاهش عرضه به دلیل افت تولید و نگهداری زعفران توسط کشاورزان و دلالان در انبارها، انتظار می‌رود قیمت زعفران در سال ۱۴۰۳ افزایش یابد. با این حال تقاضا برای زعفران در بازار داخلی و خارجی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بررسی‌های میدانی از بازار زعفران از افزایش نسبی قیمت این محصول و کاهش عرضه آن از اوایل اسفند ۱۴۰۲ حکایت می‌کند، به طوری که قیمت هر مثقال زعفران به بیش از ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، برای نمونه هر مثقال زعفران بهرنگ ۶۰۵ هزار تومان، زعفران نفس ۶۱۰ هزار تومان، مصطفوی حوالی ۶۴۰ هزار تومان، ممتاز سالمیان ۶۷۰ هزار تومان، گلستان ۶۷۲ هزار تومان، کشاورز ۶۸۰ هزار تومان و بهرامن ۷۱۲ هزار تومان قیمت دارد. همچنین گفت‌وگو با شماری از فعالان بازار نشان می‌دهد عرضه زعفران در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ با فرا رسیدن ماه رمضان جوابگوی تقاضا نبود تا قیمت‌ها وارد فاز صعودی شود و احتمال تداوم این روند صعودی در ماه‌های ابتدایی سال جاری نیز وجود دارد.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در خصوص قیمت زعفران به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون هر کیلوگرم زعفران دسته با بهای ۵۵ تا ۵۶ میلیون تومان، پوشال با بهای ۶۵ میلیون تومان، سرگل ۷۳ تا ۷۷ میلیون تومان و نگین ۹۰ تا ۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و تقاضا برای زعفران هم در بازار داخلی و هم خارجی وجود دارد.

میری با تاکید بر روند کاهشی عرضه زعفران درباره قیمت این محصول در سال ۱۴۰۳ می‌گوید: با توجه به کاهش عرضه به دلیل افت تولید و نگهداری زعفران توسط کشاورزان و دلالان در انبارها، انتظار می‌رود قیمت زعفران افزایش یابد.

علاوه‌بر این حسین زینلی، مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به تازگی از رشد قیمت زعفران خبر داد، بر این اساس قیمت زعفران تا اواسط سال یعنی اواسط شهریور ماه به دلیل کمبود عرضه، افزایش پیدا خواهد کرد.

۹۰ درصد از زعفران ایران در راه جهان

بر اساس آمار منتشر شده میزان صادرات زعفران تا مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشت ولی از این میزان در ماه‌های بعدی کاسته شد تا رشد صادرات از مهر تا دی ماه نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها چهار درصد برآورد شود. نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه ایران بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تأمین می‌کند، بیان داشت: هر ساله ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی در کشور به بازارهای هدف صادر می‌شود و مابقی در بازار داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال روند صادرات زعفران از حدود چهار و پنج ماه قبل کاهشی شد ولی این به معنای کاهش تقاضا در بازارهای خارجی نیست.

در انتها میری ادامه می‌دهد: بخشی زیادی از زعفران تولیدی کشور قاچاق می‌شود، در حالی که با جلوگیری از قاچاق می‌توان در ازای صادرات ۱۲۰ تن زعفران معادل ۱۲۰ میلیون دلار ارز برای کشور فراهم آورد و صادرات زعفران ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =