اهن

قیمت جهانی قراضه در اوایل ماه مارس در اکثر بازارهای اصلی کاهش یافت و به گفته تحلیلگران تحت فشار ناشی از عدم اطمینان در بازار فولاد روند کاهشی است به طوری که فولادسازان ترکیه خرید خود را متوقف کردند.

به گزارش ایراسین، قیمت قراضه جهانی در اوایل ماه مارس در اکثر بازارهای اصلی کاهش یافت. در واقع جدیدترین گزارش‌های جهانی منتشر شده حاکی از این است که در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قیمت‌ها از سوی وارد کنندگان ترکیه‌ای که تقریباً از اوایل فوریه خرید خود را متوقف کرده بودند، تحت فشار قرار گرفتند و همچنین تحت تأثیر منفی مصرف کنندگان داخلی قرار گرفتند. به این ترتیب تولیدکنندگان فولاد از کاهش تقاضا و کاهش قیمت محصولات نهایی خبر دادند.

بر اساس داده‌های آماری این گزارش، قیمت قراضه HMS ۱&۲ ۸۰:۲۰ در ترکیه ۱۱ دلار در هر تن یا ۲.۸ درصد در ۱ تا ۸ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ تا ۱۸ اسفند جاری) نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۳۷۶-۳۸۰ دلار در هر تن CFR رسید. این در حالی است که در ماه فوریه، قیمت قراضه در ترکیه ۶.۴ درصد کاهش یافت. از ۲۹ فوریه، یک تن قراضه ۳۹۵ دلار در هر تن CFR هزینه داشت، در حالی که در ۳۱ ژانویه ۴۱۹-۴۲۲ دلار در هر تن CFR بود. به طور کلی از ابتدای سال بازار ترکیه با نوسانات قیمت مواد اولیه مواجه بوده است. در حال حاضر قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال ۸.۶ درصد کاهش داشته است.

روند منفی در بازار قراضه ترکیه از ابتدای بهمن ماه مشاهده شده و تا امروز ادامه دارد

از سوی دیگر در این گزارش آمده است: روند منفی در بازار قراضه ترکیه از ابتدای بهمن ماه مشاهده شده و تا امروز ادامه دارد. تقاضا برای مواد خام در ماه فوریه پس از شروع مثبت سال شروع به کاهش کرد، زیرا فولاد سازان دوباره با کاهش فروش محصولات نهایی مواجه شدند. این امر تا حدودی ناشی از کاهش خرید از مصرف کنندگان آسیایی به ویژه به دلیل تعطیلات سال نو قمری است. متالورژی‌های ترکیه خرید قراضه را در انتظار بهبودی چین پس از تعطیلات برای ارزیابی چشم‌انداز آینده بازار فولاد به حالت تعلیق درآوردند. همچنین افزایش عرضه قراضه وجود داشت که باعث کاهش تنش در بازار شد.

علاوه بر تضعیف صادرات محصولات نهایی، تقاضای داخلی نیز در طول ماه ضعیف بود که همچنان بر قیمت‌های قراضه فشار وارد کرد. از آنجایی که تولیدکنندگان فولاد ترکیه متوجه وجود پایدار مواد خام شدند، به نگرش انتظار و دید روی آوردند و فقط حجم‌های فوری را خریداری کردند، بنابراین بازار را تحت فشار قرار دادند تا قیمت‌ها را به مطلوب‌ترین سطوح کاهش دهند.

پیش بینی تعطیلی تأسیسات فولاد سازان ترکیه در ماه رمضان

قیمت قراضه ترکیه در پایان فوریه از مرز ۴۰۰ دلار در هر تن عبور کرد، اگرچه بازار امیدوار بود که تقاضای مصرف کننده بهبود یابد. در حال حاضر، مازاد عرضه، همراه با کمبود تقاضا، همچنان بر قیمت‌ها تأثیر منفی دارد. فولاد سازان داخلی در بحبوحه فروش کم فولاد، ریسک خرید مواد خام در تناژهای بالا را ندارند و انتظار می‌رود اکثر فولاد سازان در ماه رمضان (۱۰ مارس تا ۹ آوریل) تأسیسات خود را تعطیل کنند.

در این گزارش همچنین آمده است: در کوتاه مدت، قیمت قراضه در ترکیه به احتمال زیاد به کاهش یا تثبیت در سطوح فعلی در بحبوحه مازاد عرضه قابل توجه مواد خام ادامه خواهد داد. علاوه بر این، بازار در حال تماشای وضعیت چین است که اقتصاد آن هنوز کاملاً ضعیف است. این کاهش سرعت در بازار داخلی فولاد ترکیه نیز مشهود است که مصرف کننده اصلی محصولات فولادی داخلی در سال‌های اخیر بوده است.

تحلیلگر مرکز GMK : کاهش قیمت سنگ آهن منجر به کاهش قیمت محصولات نهایی می‌شود که به نوبه خود فولادسازان را تشویق می‌کند تا به دنبال قیمت‌های پایین‌تر قراضه برای حفظ رقابت و حاشیه باشند

در واقع قیمت قراضه با قیمت سنگ آهن مرتبط است که در بحبوحه انباشت ذخایر قابل توجه در بنادر چین در حال کاهش است. آن دری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK توضیح می‌دهد که کاهش قیمت سنگ آهن منجر به کاهش قیمت محصولات نهایی می‌شود که به نوبه خود فولادسازان را تشویق می‌کند تا به دنبال قیمت‌های پایین‌تر قراضه برای حفظ رقابت و حاشیه باشند.

قیمت قراضه در بازار اتحادیه اروپا

طبق این گزارش مرکز GMK در بازار اتحادیه اروپا، قیمت قراضه نیز در دو ماه گذشته نوسان داشته است، اما از ابتدای سال افزایش یافته است. در واقع در آلمان، در بازه زمانی ۱ تا ۸ مارس ۲۰۲۴، قیمت قراضه E۳ در مقایسه با هفته قبل در ۳۵۵-۳۷۰ یورو در تن Ex-Works ثابت باقی ماند. در همان زمان، آنها در ماه فوریه ۵ یورو در هر تن و از ابتدای سال ۱۰ یورو در هر تن افزایش یافتند.

قیمت جهانی قراضه در ۲۰۲۴

همچنین در ایتالیا، در ۱-۸ مارس، قیمت مواد خام (E۳) ۵ یورو در تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۳۶۰-۳۷۰ یورو در هر تن بر اساس تحویل رسید. در ماه فوریه، قیمت‌ها ۵ یورو به ازای هر تن کاهش یافت و از ابتدای سال تا کنون ۱۰ یورو در هر تن افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده است: قیمت قراضه در بازارهای آلمان و ایتالیا عمدتاً در این دوره ثابت بود و بین ۵ تا ۱۰ یورو در هر تن نوسان داشت، زیرا تقاضا از طرف فولادسازان داخلی و فروش صادراتی در بحبوحه کاهش فعالیت جهانی پایین بود. بازار تحت سلطه نگرش انتظار و دید در میان مصرف کنندگان در میان قیمت‌های پایین‌تر برای محصولات نهایی است. علاوه بر این، وارد کنندگان ترکیه، مقصد اصلی صادرات قراضه اروپا، تقریباً خرید خود را متوقف کرده‌اند و روی قیمت‌ها گمانه زنی می‌کنند.

انجمن ایتالیایی Assofermet پیش بینی می‌کند در صورت عدم افزایش تولید فولاد، قیمت قراضه در ماه مارس کاهش یابد

اکثر فعالان بازار به دلیل فعالیت ضعیف صادراتی و کاهش قیمت قراضه در ایالات متحده و سایر بازارها تردید دارند که قیمت‌ها در ماه مارس افزایش یابد. تجارت کند شده است و بسته به عرضه و تقاضا، انتظار می‌رود قیمت قراضه در ماه آینده بدون تغییر باقی بماند. نکته قابل تأمل اینکه انجمن ایتالیایی Assofermet پیش بینی می‌کند در صورت عدم افزایش تولید فولاد، قیمت قراضه در ماه مارس کاهش یابد.

این گزارش همچنین بیانگر این است که در ساحل شرقی ایالات متحده، قیمت قراضه HMS ۱/۲ Scrap (۸۰:۲۰) برای دوره ۱-۸ مارس ۲۰۲۴، به شدت ۲۱ دلار در تن کاهش یافت و به ۳۵۷-۳۶۰ دلار در هر تن فوب نسبت به هفته قبلی رسید. همچنین در ماه فوریه، سطح قیمت نسبت به ژانویه ۱۶ دلار در هر تن و از ابتدای سال ۲۲ دلار در تن کاهش یافت.

پیش بینی کاهش ۲۰ تا ۵۰ دلار در تن قیمت قراضه

به گفته تحلیلگران، کاهش شدید قیمت قراضه در هفته گذشته نتیجه معاملات آغاز ماه مارس در بحبوحه کاهش قیمت فولاد و کاهش شدید قیمت‌ها در ترکیه است. وقفه طولانی در خرید تولیدکنندگان ترکیه منجر به افزایش مازاد عرضه شده و تأمین کنندگان از جمله تأمین کنندگان ایالات متحده را مجبور به دادن امتیاز و کاهش قابل توجه قیمت‌ها کرده است.

فعالان بازار بر این باورند که به دلیل کاهش سرعت تجارت در بازار ایالات متحده در شرایط فعلی، قیمت‌ها به کاهش خود ادامه خواهند داد. طبق پیش بینی‌ها، قیمت‌ها ممکن است حداقل ۲۰ تا ۵۰ دلار در هر تن در معاملات مارس کاهش یابد. برخی امیدوارند که بهبود فصلی تقاضای فولاد از بازار قراضه حمایت کند، اگرچه کاهش هنوز اجتناب ناپذیر است.

بر اساس گزارش تحلیل بازار، تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌های قراضه جهانی در کوتاه مدت به دلیل کندی تقاضای فولاد تحت فشار قرار گیرد. در بازار ایالات متحده، قیمت‌ها تثبیت خواهند شد، در حالی که در اتحادیه اروپا به دلیل مصرف ضعیف فولاد، به ویژه در بخش ساخت و ساز، اندکی کاهش خواهند یافت. در ترکیه، انتظار می‌رود کارهای بازسازی پس از زلزله در میان مدت افزایش یابد، که می‌تواند مقداری تقاضا برای فولاد را فراهم کند و به نوبه خود، نیاز به ذخایر قراضه را افزایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =