تولید فولاد

صادرات زنجیره فولاد کشور در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به حدود ۷ میلیارد دلار رسید. بیشترین افزایش در کنسانتره‌ سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی دیده می‌شود و در بخش ورق سرد و ورق پوشش‌دار صادرات محصولات فولادی کاهش یافته‌ است. ارزش صادرات محصولات فولادی ۸.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صادرات زنجیره فولاد کشور در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی به ۷ میلیارد دلار رسید. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی انجمن فولاد کشور طی ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری ۱۰.۲ میلیون تن مقاطع طویل فولادی، محصولات فولادی و فولاد میانی (اسلب، بیلت و بلوم) صادر شده است. این آمار نشان می‌دهد در بیشتر بخش‌ها صادرات آهن و فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. تغییرات در بخش صادرات محصولات آهن و فولاد به قرار نمودار زیر است:

ارز صادرات زنجیره فولاد در مرز ۷ میلیارد دلار/ رشد ۸.۸ درصدی ارزش صادرات محصولات فولادی

مقاطع طویل فولادی

فولادسازان داخلی در بخش مقاطع طویل فولادی صادرکننده محصولاتی مانند تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع بودند. صادرات در این بخش از ۲۵۰۰ هزار تن در ۱۱ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ با افزایش ۸.۶ درصدی به ۲۷۱۴ تن در سال جاری رسید ولی از نظر ارزش با افت ۳ درصدی از ۱۳۹۹ میلیون دلار به ۱۳۵۷ میلیون دلار کاهش یافت. حجم صادرات تمام مقاطع طویل فولادی در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است ولی از نظر ارزش صادرات میلگرد کاهش یافته است.

رکود حاکم بر بازار مسکن بسیاری از کشورهای جهان در کنار کاهش تقاضا برای میلگرد پس از تنش‌ها در خاورمیانه منجر به کاهش قیمت میلگرد در بازارهای صادراتی ایران شد. در طول ۱۱ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ صادرات میلگرد از نظر حجمی ۵.۸ درصد افزایش یافت ولی از نظر ارزش ۵ درصد کاهش یافته‌است.

مقاطع تخت فولادی

صادرات مقاطع تخت فولادی توسط فولادسازان داخلی طی ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری از نظر حجمی افزایش یافت ولی از نظر ارزش کاهشی بود. در مجموع حجم صادرات مقاطع تخت فولادی ۵.۵ درصد رشد کرد. در این بخش حجم صادرات ورق گرم ۱۹.۴ درصد رشد کرد ولی صادرات ورق سرد و ورق پوشش دار از نظر حجم به ترتیب ۷۰ درصد و ۳۱.۶ درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش چشم‌گیر ارزش صادرات مقاطع تخت فولادی را نیز نزولی کرد.

در طول ۱۱ ماه ابتدایی از سال جاری ارزش صادرات ورق سرد و ورق پوشش دار به ترتیب ۶۸.۸ و ۳۷.۵ درصد کاهش یافت ولی ارزش صادرات ورق گرم ۱۳ درصد رشد کرد. در مجموع ارزش صادرات مقاطع تخت فولادی طی ۱۱ ماه ابتدایی از سال جاری ۵ درصد کاهش یافته است.

فولاد میانی

صادرات بیلت، بلوم و اسلب در بخش فولاد میانی از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۷.۴ درصد و ۵.۷ درصد رشد کردند با این حال آمار منتشر شده نشان می‌دهد صادرات بیلت و بلوم از نظر حجم و ارزش کاهشی بود ولی صادرات اسلب افزایش چشم‌گیری داشت. حجم صادرات اسلب در سال جاری ۲۹.۷ درصد و ارزش آن ۲۷ درصد افزایش یافته است.

آهن‌اسفنجی، گندله و کنسانتره سنگ‌آهن

آمار منتشر شده از سوی انجمن فولاد کشور نشان می‌دهد صادرات آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن در ۱۱ ماه ابتدایی از سال جاری رشد چشم‌گیری داشت. صادرات آهن اسفنجی از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۸۱.۳ و ۸۳.۳ درصد افزایش یافت. صادرات گندله سنگ‌آهن نیز از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۸۷ و ۶۳.۸ درصد رشد کرد.

بخش کنسانتره سنگ آهن ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری با شیب تندی افزایش یافته است. میزان صادرات کنسانتره سنگ‌آهن با افزایش ۷۹۸.۶ درصدی از ۶۵۷ هزار تن به ۵۹۰۴ هزار تن رسید. از نظر ارزش نیز صادرات کنسانتره سنگ‌آهن ۶۳۳.۵ درصد رشد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =