• ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
  • کد خبر: 49803
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلزات کلیدی باتری

تب‌ و تاب تقاضا برای فلزات کلیدی در صنعت باتری با آغاز سال ۲۰۲۱ افزایش یافت ولی با اقدامات دولت چین و رکود حاکم بر بازار خودروهای الکتریکی تقاضا برای لیتیوم، نیکل و کبالت کاهش یافت تا قیمت‌ آنها در یک سقوط آزاد تاریخی قرار بگیرد. با گذشت بیش از ۱ سال هنوز روند نزولی قیمت فلزات کلیدی در صنعت باتری ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تب و تاب تقاضا برای فلزات کلیدی در صنعت باتری با آغاز سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. به خصوص یارانه دولت چین به تولید خودروهای الکتریکی دلیلی شد تا بازار باتری در طول چند ماه زیر و رو شود و قیمت فلزات پرکاربرد در صنعت باتری نیز با سرعت حیرت‌آوری صعودی شود. دو برابر، سه برابر، پنج برابر، قیمت فلزات کلیدی در صنعت باتری هر ماه چند برابر رشد می‌کرد و چشم‌انداز مثبتی برای آینده آنها ترسیم می‌شد. ولی با آغاز سال ۲۰۲۳ و توقف یارانه دولت چین به خودروهای الکتریکی بازی عوض شد تا قیمت این فلزات پس از رشد شدید از سال ۲۰۲۱ یک سقوط تاریخی را تجربه کنند و اکنون با وجود گذشت ۴۵ روز از آغاز سال میلادی ۲۰۲۴ نیز همچنان روند کاهشی آنها متوقف نشده است.

لیتیوم فلز شاخص و کلیدی در صنعت باتری با سرعتی باورنکردنی در مدتی کمتر از ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و سپس از نوامبر ۲۰۲۲ تا کنون حدود ۹۰ درصد از قیمت خود را از دست داد. در ماه ژانویه ۲۰۲۴ نیز قیمت لیتیوم کاهش پیدا کرد ولی در نخستین معاملات ماه فوریه اندکی صعودی شد. با این حال همچنان تقاضا در بازار لیتیوم پایین ارزیابی می‌شود.

سقوط آزاد قیمت فلزات کلیدی در باتری

لیتیوم فلز شاخص باتری‌های الکتریکی تمام رشد قیمت خود از سال ۲۰۲۰ را پس گرفت و اگر تقاضا برای آن افزایش پیدا نکند احتمال سقوط تا کف قیمتی سال ۲۰۲۰ نیز وجود دارد. شرایط در بازار دو فلز کلیدی دیگر برای باتری یعنی کبالت و نیکل نیز خوب نیست. روند ریزشی قیمت نیکل همراه با لیتیوم آغاز شد و همچنان با سرعت زیادی ریزشی است.

سقوط آزاد قیمت فلزات کلیدی در باتری

فلز نیکل در مدتی کمتر از دو سال از کانال ۱۱ هزار دلار به ازای هر تن تا نزدیک ۴۸ هزار دلار پیش‌روی کرد و سپس با سرعت زیادی ریزشی شد و ماه جاری به کانال ۱۶ هزار دلار به ازای هر تن رسید. فلز نیکل پس از محدودیت‌های یارانه‌ای دولت چین برای یارانه خودروهای الکتریکی بیش از ۵۰ درصد از قیمت خود را از دست داد. در این بازه زمانی بیش از ۶۵ درصد از قیمت کبالت نیز کاهش پیدا کرد.

سقوط آزاد قیمت فلزات کلیدی در باتری

قیمت کبالت از سطح بالای ۸۰ هزار دلار به کمتر از ۳۰ هزار دلار سقوط کرد و همچنان چشم‌انداز مثبتی نسبت به آینده قیمتی کبالت وجود ندارد. نه تنها کبالت بلکه گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای لیتیوم، نیکل و کبالت فلزات کلیدی در باتری‌های الکتریکی کاهش یافته است، ذخایر تولیدکنندگان باتری در شرایط پر قرار دارد و با توجه به رکود حاکم بر بازار اتومبیل‌های برقی بعید است تقاضای سنگینی در ماه‌های آینده وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =