ورق فولادی

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: از ۳۳ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور، حدود ۲۰ میلیون تن مصرف شده و ۱۳ میلیون تن در انتظار صادرات هستند که مشکلاتی اعم از قیمت صادراتی، مصوبات و عوارض صادراتی و امثال آن مانع از تحقق این اتفاق شده است.

به گزارش ایراسین، مهرداد اکبریان در خصوص صدور بیش از حد مجوزهای احداث کارخانجات فولادی اظهار داشت: امروزه نداشتن برنامه در صدور مجوزهای تولید فولاد، میلگرد، شمش و بیشتر آهن اسفنجی وجود دارد که با واقعیت کشور همخوانی و مطابقت ندارد. در حال حاضر، حدود ۴۷ میلیون تن ظرفیت آماده روی زمین داریم؛ اما با این وجود تنها می‌توانیم نهایتاً ۳۳ میلیون تن تولید کنیم و در واقع، ۱۵ میلیون تن ظرفیت هزینه شده روی زمین بلا استفاده می‌ماند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه افزود: بر همین اساس، می‌توان گفت از ۳۳ میلیون تن فولاد تولید شده در کشور، حدود ۲۰ میلیون تن مصرف شده و ۱۳ میلیون تن در انتظار صادرات هستند که مشکلاتی اعم از قیمت صادراتی، مصوبات و عوارض صادراتی و امثال آن مانع از تحقق این اتفاق شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در صورتی که به زیرساخت‌ها، بازار فروش و وضعیت حلقه‌های بعدی و قبلی محصولات فکر نکنیم، چنین روندی دور از انتظار نیست. در حال حاضر و با شرایط فعلی، به زودی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را رد خواهیم کرد؛ اما از طرفی، هیچ تغییر مثبتی در شرایط بازار مواد اولیه، برق، گاز و حمل نقل صورت نمی‌گیرد.

اکبریان با بیان اینکه وضعیت فولادی کشور در سال جاری بهتر از پارسال نخواهد بود، گفت: در واقع با وجود کسری امکانات در شرایط فعلی صنعت فولاد، هر شخصی با اتخاذ مجوز فولادسازی، از دولت مدعی است که شمش، سنگ آهن، گاز، برق و آب خود را از کجا تأمین کند. بنابراین با این وجود، نمی‌توان مجوزهایی به میزان ۱۴۴ میلیون تن را به صورت کارشناسی شده صادر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =