• ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
  • کد خبر: 48841
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

هفته گذشته قیمت نفت نه تنها به کانال ۸۰ دلار بازگشت بلکه تا محدوده ۸۳ دلار نیز افزایش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت گاز طبیعی و بنزین صعودی شد ولی در اروپا به دلیل کاهش تقاضا و انتظار برای افزایش دما در هفته‌های پیش‌رو قیمت گاز نزولی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر بشکه نفت برنت با افزایش ۶.۴۹ درصدی در طول هفته گذشته به ۸۳ دلار و ۶۶ سنت رسید تا قیمت‌ها در بازار انرژی در اواسط فصل زمستان رنگ و بوی بهاری بگیرد. قیمت نفت‌خام، گازطبیعی و بنزین نیز یکی پس از دیگری پشت سر نفت برنت صعودی شدند ولی قیمت گاز در اروپا و زغال‌سنگ کاهش پیدا کرد. نوسانات ماهانه و هفتگی قیمت‌ها در بازار انرژی به صورت نمودار زیر است:

صعود نفت برنت، نزول گاز اروپا

نفت برنت با صعود این هفته به بالاترین قیمت در طول ۸ هفته گذشته رسید. رشد اقتصادی بیشتر از انتظار در آمریکا و تحریک تقاضای نفت در چین از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت نفت مطرح می‌شود. کارشناسان با توجه به احتمال افزایش تقاضا چشم‌انداز قیمت نفت را مثبت ارزیابی می‌کنند. ضمن اینکه تنش‌های دریای سیاه نگرانی از عرضه نفت را تشدید می‌کند.

صعود نفت برنت، نزول گاز اروپا

اگرچه با توجه به انتخابات آمریکا دولت این کشور در تلاش برای کنترل قیمت نفت است ولی تحلیلگران مدعی‌اند با توجه به نمودار قیمتی، نفت تا محدوده ۹۱ دلار مقاومت مهم دیگری ندارد و انتظار می‌رود قیمت آن دست کم به این سطح برسد. از طرفی همزمان با اوج‌گیری قیمت نفت، گاز طبیعی در آمریکا نیز افزایش پیدا کرد.

قیمت گاز طبیعی این هفته ۷.۸۴ درصد رشد کرد تا برآیند ماهانه آن به مثبت ۱۱.۴۷ درصد برسد. سرمای شدید در طول دو هفته گذشته تقاضا برای گاز را افزایش داده است، ضمن اینکه آمار گمرک آمریکا از افزایش صادرات LNG به کشورهای اروپایی خبر می‌دهد. در صورت ادامه این شرایط احتمال رشد بیشتر قیمت گاز طی هفته‌های آینده وجود دارد. در مقابل قیمت گاز اروپا و آمریکا به روند نزولی ادامه می‌دهد.

هفته گذشته با وجود جو مثبت حاکم بر بازار انرژی، قیمت گاز در اروپا نزدیک به ۱.۲۳ درصد کاهش پیدا کرد و به دنبال آن برآیند ماهانه قیمت گاز با افت نزدیک به ۲۱ درصدی مواجه شد.

صعود نفت برنت، نزول گاز اروپا

با ریزش این هفته قیمت گاز در اروپا به حدود ۲۸ یورو برای هر مگاوات ساعت رسید. در اروپا تقاضای پایین برای گاز در فصل زمستان دلیلی شد تا قیمت‌ها هر هفته نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کند. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر گاز آلمان به ۷۶.۸ درصد، ایتالیا ۶۸.۸ درصد و فرانسه ۶۳.۲ درصد رسیده است. ضمن اینکه هواشناسی پیش‌بینی می‌کند دمای هوا در اروپا افزایش پیدا کند. با توجه به این مسئله انتظار می‌رود قیمت گاز به روند نزولی ادامه دهد در مقابل پیش‌بینی‌ها از احتمال رشد قیمت نفت در هفته‌های آینده خبر می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =