کنفرانس

سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان هفته اول بهمن‌ماه امسال در بندرعبارس برگزار می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از چیلان، شرکت فولاد هرمزگان از سال ۱۳۹۸ تا کنون دو کنفرانس موفق بین‌المللی در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم برگزار کرده است. دو کنفرانس قبلی فولاد هرمزگان با هدف فراهم کردن فضای مناسبی جهت دریافت و انتشار دستاوردهای نو، شناسایی راه‌حل‌هایی برای مسائل مشترک صنعت فولاد، تبادل اندیشه صاحبان نظر در این صنعت و تحت تأثیر قرار دادن صنعت فولاد برگزار شد. امسال نیز شاهد برگزاری موفق سومین کنفرانس ریخته‌گری از سوی فولاد هرمزگان در ۳ و ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ هستیم.

رویدادی برای بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین فولادسازی

به گفته عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان بزرگ‌ترین هدف برگزاری سومین همایش فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان، مدیریت و حتی بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین فولادسازی در همه ابعاد است که هدفی سخت بوده اما با همگرایی و هم‌اندیشی صنعتگران، دور از دسترس نخواهد بود.

وی گفت: فولاد هرمزگان به‌صورت ویژه به دانش‌بنیان‌ها توجه دارد. این شرکت در حوزه فولاد سبز و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشتاز بوده و با ۴۶ شرکت، مرکز دانشگاهی و مجموعه‌های دانش‌بنیان تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری به امضا رسانده و به‌صورت مستمر همکاری می‌کند. همچنین با دانشگاه‌های تراز اول کشور و استان هرمزگان همکاری‌های مؤثری دارد.

وی افزود: چشم‌انداز فولاد هرمزگان در رسیدن به رتبه‌های بالای تولید فولاد در کشور و نیز افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و جهانی، ضرورت حرکت به سمت فعالیت‌های تکنولوژیک‌محور و دانش‌بنیان را در سال‌های اخیر صدچندان کرده است. آغوش فولاد هرمزگان همواره پذیرای نخبگان، مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان بوده است.

معرو فخانی با اشاره به پیشرفت صنعت فولاد کشور طی چند دهه گذشته، عنوان کرد: صنعت فولاد کشور طی چند سال اخیر نوآوری‌های قابل‌توجهی داشته و دیگر مصرف‌کننده تکنولوژی‌های وارداتی نیست و به‌طور ویژه، برخی محصولات حساس دانش‌بنیان وارداتی، تنها با تکیه‌بر توان داخلی کاملاً بومی‌سازی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تأکید کرد: امروزه اغلب فناوری‌ها به سمت صنعت سبز سوق یافته و یکی از اهداف فولاد هرمزگان نیز همین موضوع بوده و با روش‌های گوناگون مشوق نخبگان صنعت و دانشگاه بوده‌ایم. در این خصوص، با برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی، می‌توانیم گام‌های سریع‌تری در راه رسیدن به هدف یادشده برداریم.

نوآوری تکنولوژیک در کنفرانس فولادسازی

یاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص سومین همایش فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بیان کرد: رویکرد برگزاری سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان با توجه به جایگاه صنعت فولاد کشور باید حرکت بر لبه تکنولوژی و دانش و استفاده از ابتکارات و نوآوری‌ها در این صنعت باشد.

محمدیاسر طیب‌نیا با اشاره به توسعه صنعت فولاد کشور طی دو دهه گذشته، بیان کرد: گروه فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر پیشتاز توسعه در صنعت فولاد کشور بوده و برنامه‌های جدی را برای این حوزه تعریف کرده است. شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در شرایط کنونی با وجود همه محدودیت‌ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری فولاد هرمزگان اتفاق خوبی برای این صنعت است اما باید در جهت عمق بخشیدن به این موضوعات کنفرانس حرکت کرد. به طور مثال حوزه احیا مستقیم در کشور ما یکی از حلقه‌هایی است که توانسته با توسعه دانش در زمینه تکنولوژی، نوآوری و حتی صادرات دانش و تکنولوژی داشته باشد. این توسعه دانش و تکنولوژی باید در سایر حلقه‌های صنعت فولاد نهادینه شود.

توسعه دانش و تکنولوژی در فولادسازی

محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در خصوص این سمینار اظهار داشت: برگزاری سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان قطعاً به توسعه دانش و تکنولوژی تولید فولاد کشور کمک خواهد کرد و شرکت‌های حاضر در این کنفرانس با توجه به موضوعات مطرح شده، می‌توانند یک گام رو به جلو برای پیشبرد اهداف خود بردارند.

ناظمی هرندی بیان کرد: سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که توسط شرکت فولاد هرمزگان برگزار می‌شود، تناسب خوبی با مجموعه برگزارکننده دارد؛ چرا که فولاد هرمزگان سومین تولیدکننده محصولات فولادی تخت به روش ریخته‌گری مداوم در کشور به شمار می‌رود. از این رو توجه مجموعه‌های تولیدی و عملیاتی به توسعه دانش، مقدمه توسعه تکنولوژی در آن مجموعه‌ها خواهد بود و به طور حتم از محل توسعه تکنولوژی، بهبود عملیات و فعالیت رقابتی حاصل خواهد شد.

رویکرد دانش‌بنیان فولاد هرمزگان

یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه با اشاره به رویکرد دانش‌بنیان فولاد هرمزگان بیان کرد: با توجه به اینکه فولاد هرمزگان برگزارکننده کنفرانس‌های فولادسازی و ریخته‌گری مداوم است، این موضوع باعث ایجاد یک مشوق برای نخبگان به جهت بهتر دیده شدن مقالات و فعالیت‌های آن‌ها خواهد شد.

وی افزود: یکی از کارکردهای اصلی برگزاری کنفرانس‌های تخصصی صنعتی، گردهمایی نخبگان صنعت است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد و مباحث علمی را در مورد آن صنعت به اشتراک گذاشت. همچنین می‌توان از مباحث علمی در جهت رشد علم و بهتر استفاده کردن از یک تکنولوژی استفاده کرد.

هدفمند شدن توسعه تکنولوژی صنعت فولاد با الزامات آینده

علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان اظهار داشت: با توجه به برگزاری دو دوره موفق کنفرانس فولادسازی، در کنفرانس سوم به دنبال تکنولوژی‌های جدید و به‌کارگیری آن برای صنعت فولاد در مسیر توسعه پایدار هستیم.

معاون هرمز در خصوص برگزاری سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری اظهار کرد: صنعت فولاد با سرعت در حال تحول است موضوعاتی مانند تحول دیجیتال، فولاد سبز (انتشار صفر آلاینده‌ها) در گذشته به صورت جدی مطرح نبودند و یا دور از دسترس به نظر می‌رسیدند اما امروز تبدیل به الزام شده‌اند. تکنولوژی‌های نوظهور آینده این صنعت را تحت تأثیر قرار خواهند داد و در نتیجه این تغییرات، صنعت فولاد کشور باید با در نظر گرفتن الزامات حال و آینده این صنعت، رویکردهای خود را در نظر بگیرد و با استقرار این رویکردها، توسعه خود را در مسیر درست برنامه‌ریزی کند.

وی در خصوص مزیت برگزاری کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: برای آشنایی با الزامات این صنعت و همچنین یادگیری بهترین تجارب یا برترین پژوهش‌ها راه حل‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها حضور در کنفرانس‌های تخصصی است که علاوه بر یادگیری و تبادل اطلاعات امکان شبکه‌سازی را فراهم خواهد کرد. از این رو شرکت فولاد هرمزگان با توجه به نبود یک کنفرانس تخصصی در کشور با موضوع فولادسازی ریخته‌گری و در راستای توسعه دانش و تکنولوژی خود و در نهایت توسعه دانش و تکنولوژی صنعت فولاد کشور، اقدام به برگزاری دو دوره کنفرانس نمود و با بهره‌گیری از درس آموخته‌های دوره‌های گذشته و الزامات آینده این صنعت، دوره سوم را برنامه‌ریزی نموده است.

کاظمی در پایان با اشاره به موضوعات مطرح شده برای شرکت در کنفرانس خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با در نظر گرفتن الزامات اشاره شده، بهترین و جدیدترین موضوعات صنعت فولاد به ویژه در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری را مطرح کنیم و امیدوار هستیم این کنفرانس نقش مؤثری در توسعه دانش و در نهایت هدفمند شدن توسعه تکنولوژی صنعت فولاد کشور متناسب با الزامات آینده داشته باشد و تجارب به اشتراک گذاشته شده در این کنفرانس، در جهت افزایش بهره‌وری در صنعت فولاد کشور به کار گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =