پتروشیمی

درحالی طی چندسال اخیر موضوع انحصار و تخلف‌هایی در صنایع پتروشیمی از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود که قائم مقام انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در این زمینه معتقد است تشکیل نهاد رگولاتوری در این صنعت می‌تواند بسیاری از سوء تفاهم‌ها را برطرف کند.

به گزارش ایراسین، فریبرز کریمایی در گفتگو با ایراسین  با اشاره به برخی شائبه‌ها مبنی بر تخلف‌های صنعت پتروشیمی به دلیل بازار انحصاری گفت: این صنعت قابلیت ایجاد انحصار را دارد بنابراین برای اینکه مشکلاتی در این زمینه نداشته باشیم الزامی است که نهاد رگولاتوری در این بخش ایجاد شود.

کریمایی در ادامه افزود: با درنظر گرفتن اینکه تولیدات این صنعت در رونق تولید سایر صنایع اثرگذار است بازار شفاف برای آن می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی در سایر بخش‌ها داشته باشد.

وی معتقد است وجود یک نهاد مستقل و ناظر بر عملکرد این صنعت می‌تواند مانع از بروز مشکلات سایر صنایع برای تامین مواد اولیه باشد و در نهایت شفافیت امتیازی است که صاحبان صنایع نمی‌توانند به سادگی از آن چشم پوشی کنند.

قائم مقام انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی تصریح کرد: شفافیت در این صنعت منجر به ورود سرمایه‌های جدید شده و هرچه سرمایه‌ها هدفمندتر در این بخش ایجاد شود بدون تردید رونق صنایع پایین دستی خواهیم داشت و ارزش افزوده بالاتری در اقتصاد ایران تجربه خواهد شد.

کریمایی به خبرنگار ما گفت: با ورود بخش خصوصی به حوزه اجرا در صنعت پتروشیمی و خروج کامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حوزه اجرا و تولید، تنظیم روابط و مقررات بین حاکمیت و اجرا و همچنین میان فعالان بخش خصوصی در این حوزه به منظور جلوگیری از آثار انحصار، باید نه از طریق یک نهاد صرفا دولتی نظیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی یا وزارت نفت، که از طریق یک رگولاتور غیر ذی‌نفع صورت گیرد.

این مقام صنفی همچنین تصریح کرد: البته وجود رگولاتوری در این صنعت می‌تواند قوانین دست و پاگیر و بعضا متناقض را هم از بین ببرد چون این نهاد می‌تواند از اثرات قوانین بر یکدیگر جلوگیری کرده و قبل از بروز مشکل برای تولید کنندگان آن را مدیریت کند.

وی در ادامه افزود: البته همانطور که اشاره شد تجربه نشان داده دولت در این صنعت نمی‌تواند موفق عمل کند و دستاورد مناسبی ثبت نمی‌شود درحالی که اگر شرایط مهیا باشد و بخش خصوصی بتواند با استفاده از دستاوردهای این رگولاتوری فعالیت بیشتر و هدفمندتری داشته باشد قطعا دستاورد مناسب‌تری ایجاد می‌شود.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =