• ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
  • کد خبر: 48406
  • readingTime: ۱ دقیقه
اهن

با وجود برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌اسفنجی، ترمز رقابت قیمتی در این بازار کشیده شد. رکود در بخش محصولات نهایی فولادی و سرایت آن به معاملات شمش فولاد مانعی جدی در مقابل واحدهای ذوب برای رقابت با یکدیگر به‌منظور کسب سهم از عرضه آهن‌اسفنجی است.

به گزارش ایراسین و به نقل از دنیای معدن، این در حالی بود که همچنان واحدهای احیا با چالش تأمین انرژی و کسری تولید مواجه هستند و نرخ ارز در بازار آزاد نیز همچنان افزایشی است. با این حال هیچ‌یک از این فاکتورها، بر روند معاملات این محصول تأثیری نداشت. به گزارش «اکوایران»، ظرف چهارمین هفته از دی‌ماه امسال، آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران با میانگین قیمت ۱۲ هزار و ۲۷ تومان به ازای هر کیلوگرم فروش رفت؛ این در حالی بود که ظرف هفته قبل آهن‌اسفنجی با میانگین قیمت ۱۳ هزار و ۸۶ تومان معامله شده بود. به این ترتیب در این بازه هفتگی این محصول ۶ درصد ارزان شد. تجربه ابطال یکی از معاملات آهن‌اسفنجی در رینگ سومین هفته از دی‌ماه و واهمه از تکرار این تجربه یکی از دلایل فروکش رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی بود.

فروکش رقابت به سطح ۹ درصد

بالغ بر ۹۹ هزار و ۵۰۰ تن آهن‌اسفنجی ظرف روز ۲۳ دی‌ماه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که قیمت پایه در نظر گرفته‌شده برای این محصول برابر ۱۱ هزار و ۲۶۳ تومان بود و برای این میزان آهن‌اسفنجی تقاضایی بالغ بر ۱۲۵ هزار تن به ثبت رسید و در میانه برتری تقاضا نسبت به عرضه کل محصول در این بازار با میانگین قیمت ۱۲ هزار و ۲۷۱ تومان معامله شد. به این ترتیب در چهارمین هفته از زمستان، آهن‌اسفنجی با میانگین رقابت ۹ درصدی معامله شد. این میزان رقابت در شرایطی که واهمه از کاهش تولید در هفته‌های بعد به دلیل محدودیت در تأمین انرژی واحدهای احیا دوچندان شده و نرخ ارز در بازار آزاد همچنان در رالی صعود نرخ به سر می‌برد، اندک شمرده می‌شود. درواقع به نظر می‌رسد که واحدهای ذوب به‌عنوان مصرف‌کنندگان آهن‌اسفنجی ظرف هفته جاری توجه چندانی به سیگنال‌های افزایشی نداشته‌اند.

با آغاز فصل سرما در کشور و محدودیت واحدهای احیا در تأمین سوخت، از میزان فعالیت واحدهای احیای آهن در کشور کاسته شد و افت عرضه آهن‌اسفنجی باعث رونق دوچندان رینگ این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران شد، به نحوی که در برخی هفته‌ها، بهای آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران به مرز هزار تومان نیز رسید. اما رکود در حلقه‌های بعدی زنجیره فولاد و به‌خصوص محصولات نهایی مانع از آن شد که رشد قیمت در بخش مواد اولیه به مصرف‌کننده نهایی منتقل شود و به این ترتیب افزایش‌نیافتن قیمت در حلقه‌های بعد، ترمز رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی را نیز کشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =