صادرات فولاد

یک کارشناس فولادی گفت: احتمال کاهش عوارض صادراتی در مواد اولیه فولاد با توجه به مطالبه تولیدکنندگان فولاد وجود دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از فولادبان، تورج امینی در رابطه با وضعیت عوارض صادراتی برای فولادسازان کشور اظهار کرد: در حال حاضر قیمت سنگ آهن و مواد اولیه در بازار جهانی افزایشی است و به همین دلیل شرایط خوبی برای شدت گرفتن صادرات بود که به دلیل وضع عوارض، فعلاً نمی‌توان از آن بهره برد. بر همین اساس، عوارض صادراتی آهن اسفنجی تنها با یک کامیون حدود ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تعدد قوانین آزار دهنده بوده و همه چیز را بهم ریخته است، گفت: از سوی دیگر برخی افراد برای عرضه محصول آهن اسفنجی در بورس کالا فشار می‌آورند و برای کاهش قیمت، بسیاری از حجم این محصول را حذف می‌کنند؛ اما بسیاری از کشورهای منطقه به مواد اولیه فولاد نیاز دارند و با وجود عوارض ۲۰ درصدی، فولادسازان به دلیل سود بیشتر از صادرات، این مواد را به سایر کشورها صادر می‌کنند.

کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای منطقه، به دلیل نبود صنعت پیشرفته مواد اولیه فولاد ندارند اما ظاهرا در مواردی مانند میلگرد و محصولات نوردی کارخانجاتی را راه‌اندازی کرده‌اند. بر همین اساس، برای محصولات نهایی فولاد در کشورهایی مانند عراق رقابت تنگاتگی به وجود آمده است.

امینی افزود: از طرفی، به دلیل اینکه در کشور بودجه عمرانی و استفاده آنچنانی در این حوزه نداریم، مصرف بازار داخلی زیاد نیست و به همین علت فروش میلگرد و محصولات نهایی بسیار کاهش پیدا کرده است. در این راستا، شرکت‌های نوردی متضرر شدند و با توجه به وضعیت تحریم و رقابت تنگاتنگ در منطقه نمی‌توانند صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی تولیدکنندگان مجدداً به وزارت صمت برای کاهش عوارض از ۲۰ درصد به ۵ درصد فشار می‌آورند و احتمالاً موفق به کاهش آن شوند. این درحالیست که فروش مواد اولیه در کشورهای جهان شناسنامه قابل طرحی نیست؛ بلکه محصول نهایی به عنوان شناسنامه‌ای معتبر از سوی سایر کشورها شناخته می‌شود که دولت باید به آن توجه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =