سومین روز از نمایشگاه ایران متافو ۲۰۲۳ از دریچه دوربین ایراسین (۲)

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو در حالی برگزار می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور پررنگ خود، این نمایشگاه را از نمایشگاه‌های گذشته متمایز کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، بیستمین نمایشگاه‌ بین‌المللی ایران متافو با حضور ۴۵۰ شرکت کننده از ۱۷ کشور دنیا از ۳ تا ۶ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

این نمایشگاه فضایی تجاری گردی برای متخصصان حوزه صنعت و معدن است، آنهایی که از دل کوه ذره ذره فلزات را کشف می‌کنند و از آنها و ورق‌هایی را تولید می‌کنند که مواد اولیه مورد نیاز صنایع از خودروسازی و لوازم خانگی گرفته تا قوطی‌های نوشیدنی و ابزارآلات دست هنرمندان صنایع دستی، در این نمایشگاه به خوبی نمایش داده شده که فولاد تنها برای صنایع بزرگ و غول پیکر نیست، بلکه مادری برای صنایع دستی نیز هست.

مادرانه بودن صنعت فولاد تنها به تامین مواد اولیه مورد نیاز و ورق‌های فولادی صنایع پایین‌دستی و ... خلاصه نمی‌شود، این صنعت که بزرگ خانواده‌شان فولاد مبارکه است، رویکردی نوآورانه و به ویژه نوآوری باز را در دستور کار قرار داده و برای پایداری صنعت فولاد و در نهایت رسیدن به تولید فولاد سبز که این روزها به عنوان ارزش رقابتی در بازارهای جهانی شناخته می‌شود، دست یابد.

به اعتقاد محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه دهه ۱۴۰۰ دهه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده فولاد مبارکه است، دهه‌ای که جز با استفاده از فناوری و نوآوری محقق نخواهد شد و بهترین ابزار تحقق آن استفاده از دانش‌بنیان‌ها، مراکز علمی و فناوری و دانشگاه‌ها است.

دانش‌بنیان‌ها نگینی بر انگشتر بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

بر این اساس آنچه امسال و در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد، حضور پررنگ دانش بنیان‌ها بود، شرکت‌هایی با کادری جوان و نخبه که هر کدام در حوزه صنعت فولاد و معادن حرفی برای گفتن داشتند، جوانانی که به برکت تحریم‌ها فرصت خودنمایی یافته و توانستند اعتماد مسئولان و سطوح مختلف جامعه را به خود اختصاص دهند.

این اعتماد زمانی پررنگ‌تر شد که شرکت‌های بزرگ صنعتی تمام قد حمایت خود از دانش بنیان‌ها را اعلام کردند و در یک فقره فولاد مبارکه حاضر به عقد قرارداد با ۲۱ پروژه دانش بنیانی شد.

هوشمندسازی معادن نیز روی دیگری از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است که با همت شرکت ملی صنایع مس ایران ۵ قرار داد نیز با شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه برای تحقق این امر در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متافو به امضا رسید.

تولید ۲ تجهیز هایتک در شرکت «مپسام» برای کمک به صنایع معدنی و فلزات

در این ارتباط ایمان علیزاده عصار، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «مدیران پیشروساخت سام» که یکی از شرکت‌های حاضر در بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو است، در خصوص حوزه فعالیت این مجموعه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: شرکت مدیریت پروژه‌های ساخت و مهندسی معکوس با برند «مپسام» به مدت ۷ سال است که در حوزه صنایع معدنی و فلزی قطعات هایتکی که نیاز صنایع است را بومی‌سازی و تولید می‌کند.

وی می‌افزاید: ما در شرکت مپسام ۲ محصول دانش بنیان و هایتک را برای اولین بار در ایران بومی سازی کرده‌ایم که یکی از آنها «رطوبت‌سنج آنلاین کنسانتره و گندله» است که این محصول نه تنها نمونه داخلی ندارد بلکه نمونه خارجی نیز کیفیت مناسب را نداشته و نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان «مدیران پیشروساخت سام» ادامه می‌دهد: در حال حاضر «رطوبت‌سنج آنلاین کنسانتره و گندله» در گل گهر سیرجان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی همچنین به بومی‌سازی «سطح سنج لیزری» در شرکت دانش بنیان مپسام اشاره می‌کند و می‌فزاید: « ترانسمیتر فشار ای بی بی» دیگر محصول هایتک تولید شده در این شرکت است که این محصول نیز در مناطقی که گرد و غبار زیاد دارد ویا دمای هوا بالاست و امکان نصب سنسور وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانش‌بنیان‌ها نگینی بر انگشتر بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

علیزاده عصار تولید بوردهای مشعل کوره‌های گندله‌سازی را دیگر دستاورد شرکت مپسام اعلام می‌کند و می‌گوید: این تجهیز نیز در حال حاضر در کوره‌های یک و ۲ معدن سیرجان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «مپسام» در سال ۹۸ تامین کننده برتر در حوزه تکنولوژی انتخاب شد، می‌افزاید: با آغاز فعالیت شرکت MSTID فولاد مبارکه در بحث هایتک ارتباط خوبی با دانش بنیان‌ها ایجادشده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان «مدیران پیشروساخت سام» اضافه می‌کند: در صنایع معدنی، فولاد و دیگر فلزات ظرفیت‌های بالایی برای شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد که اگر با روند درستی که فولاد مبارکه در زمینه ارتباط با دانش بنیان‌ها پیش گرفته پیش رود می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بود.

دستیابی به فناوری ساخت ابر آلیاژها به همت یک شرکت دانش بنیان

اما ساخت ابرآلیاژهای پیشرفته نیاز حیاتی صنایعی مانند صنایع معدنی، فلزی و نفت است، محصولی وارداتی برای صنایع کشور که حالا یک شرکت داخلی به فناوری ساخت آنها دست یافته است.

جلال دانش مدیرعامل شرکت فناور توسعه ابر آلیاژ پایا در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان این‌که آلیاژهای پایه نیکل و پایه کبالت جزو جدایی‌ناپذیر صنایع پیشرفته هستند، اظهار می‌کند: ابر آلیاژها در دمای بالا خواص خودشان را حفظ می‌کنند و عمدتا در صنایعی مانند نیروگاه‌ها و برای ساخت توربین های گازی کاربرد دارند.

وی، ساخت قطعات و تجهیزات پیشرفته مبتنی بر آلیاژهای نیکل و کبالت را یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت این شرکت عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به اهمیت سوپرآلیاژهای نیکل و کبالت، عمده مشتریان این تولیدات از صنایع یادشده است چراکه این آلیاژها از خاصیت‌هایی برخوردارند که منحصر به فرد هستند. مثلا مقاومت به سایش در آلیاژهای پایه کبالت بسیار بالا است و می‌تواند در این صنایع بسیار کارآمد باشد.

وی به تولید فنرهای ابرآلیاژی نیز اشاره می‌کند وادامه می‌دهد: این فنرها به دلیل آن که باید در شرایط محیطی و دمایی ویژه، خواص خود را حفظ کنند، از فناوری پیشرفته‌ای برخوردارند که اکنون توسط فعالان فناور با روش های ریخته گری دقیق و گریز از مرکز تولید می‌شود.

دانش با اشاره به اهمیت این فنرها در صنایع ریخته‌گری ابراز می‌کند: کاربرد این فنر بسیار حساس است و در صورتی که از کارایی لازم برخوردار نباشد، ۲۰۰ تن مذاب از ارتفاع ۳۰ متری سقوط می‌کند و ضمن آسیب‌های انسانی، هزینه‌های هنگفتی را به بار خواهد آورد. خوشبختانه ساخت این فنر با موفقیت تولید و اجرایی شده است.

دانش‌بنیان‌ها نگینی بر انگشتر بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو

مدیرعامل شرکت فناور توسعه ابر آلیاژ پایا بیان می‌کند: بسیاری از این تجهیزات ابرآلیاژی که در گذشته استفاده می شد به طور کامل وارد می شدند. اما اکنون شرکت های زیادی در کشور تولید این قطعات خاص فعال شده اند. گلوگاه این شرکت ها عمدتا تامین قطعات ابرآلیاژی است و به بسیاری از شرکت ها کمک می کنیم تا این نیاز را تامین کنند.

این فعال فناور، از مسدود شدن مسیر خروج ارز با این تولیدات و خدمات گفت با بیان اینکه، این صرفه جویی در حوزه‌های گوناگونی انجام می‌شود، او در این ارتباط با ذکر مثالی می‌گوید: به طور مثال در حوزه بازسازی و تعمیر سالانه یک میلیون یورو را بسته به اعلام آمادگی نیروگاه‌ها صرفه‌جویی می شود، اما ظرفیت صرفه‌جویی تا ۴ میلیون یورو وجود دارد.

وی اظهار می‌کند:همچنین در بخش تولید قطعات نیز تا یک میلیون یورو و در بخش کمک به دیگر واحدها، ۲.۵ تا ۳ میلیون یورو صرفه‌جویی صورت گرفته است.

ثبات اقتصادی و قوانین لازمه‌های استمرار فعالیت دانش بنیان‌ها است

مدیرعامل شرکت فناور توسعه ابر آلیاژ پایا در بیان ضرورت‌های رونق تولید دانش‌بنیان ها ابراز می‌کند: ثبات اقتصادی و قوانین مهم ترین لازمه‌هایی است که امکان برنامه‌ریزی را برای فعالان فناور ممکن می‌کند. لازم است حمایت‌های ارزی و ممنوعیت واردات نمونه‌های مشابه ادامه پیدا کند.

وی تصریح می‌کند: فولاد مبارکه بزرگترین هلدینگ کشور در صنایع فولادی است و تاکنون حمایت همه جانبه‌ای از لحاظ مالی و علمی داشته‌اند که امیدواریم این حمایت را از سوی دیگر شرکت‌ها نیز شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =