زخم

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ساخت پماد شیر گاو بر التیام زخم دیابتی‌ها دستاورد جدید تیم تحقیقاتی دانشکده است که هنوز به مرحله تولید و تجاری‌سازی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رسول سلطانی بعد از ظهر سه شنبه در سلسله نشست‌های ترجمان و تبادل دانش با اصحاب رسانه با اشاره به دستاورد جدید دانشکده داروسازی در تولید پماد موضعی شیرگاو برای درمان سخت زخم دیابتی‌ها اظهار داشت: عفونت پای دیابتی ناشی از چند نوع میکروب‌ است و باید از چند نوع آنتی بیوتیک استفاده کرد که این موضوع درمان را سخت می‌کند.

وی افزود: این نوع از زخم‌ها به دلیل عدم خون رسانی صحیح در این قسمت و انسداد عروقی وضعیت بدتری نسبت به سایر زخم‌ها دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از این رو مهم‌ترین علت قطع پا در دیابتی‌ها عفونت و گرانی شدید این درمان‌ها برای التیام است که اخیرا پمادی برای درمان آن ساخته شده و در مراحل اولیه مطالعات بالینی قرار دارد.

وی با اشاره به روند آزمایش این پماد گفت: بیماران بیمارستان الزهرا اصفهان به دودسته تقسیم شدند که یک دسته از پانسمان‌های نوین و گران قیمت استفاده کردند و گروه دیگر پماد شیر گاو را طی دو هفته استفاده کردند و دیده شد که میزان کاهش اندازه زخم حدود ۴۴ درصد با درمان پماد شیر گاو رخ داده و در گروه بیماران پانسمان نوین ۲۴ درصد بود.

سطانی با اشاره به اینکه محدوده بیماران حدود ۵۰ بیمار بوده است، گفت: این اولین مطالعه بالینی در کشور بوده و هنوز به مرحله تولید و تجاری سازی نرسیده است که بروکراسی‌های موجود یکی از موانع سر راه عملیاتی کردن وتجاری سازی آن به شمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: در واقع این پماد طی فرآیندی از شیر پاستوریزه به دست می‌آید که در آزمایشگاه‌های دانشکده شیر را به پودر تبدیل کرده و در پماد از ۲۰ درصد شیر گاو استفاده می‌شود.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک به مرز هشدار رسیده است

همچنین در این نشست سودابه رستمی در خصوص نتایج عملکرد کمپین آگاهی رسانی نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و مقاومت به آن اظهار داشت: سطح آگاهی مردم نسبت به مصرف آنتی بیوتیک باید بالا رود و نیاز است که برای درست مصرف کردن حتی در میان کادر درمان نیز آگاهی‌سازی شود تا نگرش‌ها در تجویز تغییر کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آنتی بیوتیک مسکن نیست و تنها عامل عفونت را از بین می‌برد و به دنبال آن درد تسکین پیدا می‌کن، تصریح کرد: دارو را باید پزشک تجویز کند و یکی از ضررهای مقاومت به آنتی بیوتیک این است که بیمار زمانیکه بستری می‌شود ممکن است به هیچ آنتی بیوتیکی جواب ندهد و بدن او مقاوم شده باشد که در این صورت مدت درمان آنها به طول می انجامد و حتی ممکن است منجر به فوت شود.

وی ادامه داد: جایگزینی برای این آنتی بیوتیک‌ها وجود ندارد و به همین دلیل نباید بدن به آنها مقاومت پیدا کند و مردم به تجویز پزشک اعتماد کنند و سر از خود از داروخانه‌ها درخواست آنتی بیوتیک نداشته باشند و حتی درمان ناقص یکی از عوامل مقاومت به انتی بیوتیک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =