آهن آلات

شنبه ۱۵ مهرماه همزمان با ۷ اکتبر خبر آغاز تنش در خاورمیانه منتشر شد. قیمت‌ها در بازار طلا صعودی شد و سکه خیلی سریع از کانال ۲۶ میلیون تا ۳۱ میلیون تومان پیش‌ رفت. نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز صعودی شد. با این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نوسانات در بازار داخلی آهن‌آلات بسیار محدود بود و قیمت آهن‌آلات افزایش خاصی نداشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شنبه ۱۵ مهرماه همزمان با ۷ اکتبر خبر آغاز تنش در خاورمیانه منتشر شد. قیمت‌ها در بازار طلا صعودی شد و سکه خیلی سریع از کانال ۲۶ میلیون تا۳۱ میلیون تومان پیش‌رفت. نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز صعودی شد. روز دوشنبه همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت نفت و انس طلا نیز رشد سنگینی داشت. انس طلا در این مدت از کانال ۱۸۰۰ دلار تا نزدیکی ۲۰۰۰ هزار افزایش یافته است. نفت نیز اگرچه در دو هفته اول صعودی بود ولی در طول دو هفته گذشته تمام رشد قیمت خود را پس گرفت. بازار داخلی ارز و طلا نیز هرگز به قبل از ۱۵ مهرماه بازنگشت. با این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نوسانات در بازار داخلی آهن‌آلات بسیار محدود بود و با وجود افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، قیمت آهن‌آلات افزایش خاصی نداشت.

میلگرد

برآیند قیمت میلگرد در طول یک ماه گذشته منفی است برای مثال متوسط قیمت میلگرد ۱۰ روز ۱۳ مهرماه یعنی دو روز پیش از آغاز تنش‌ها کیلویی ۲۵ هزار و ۴۳۰ تومان بود و ۱۳ آبان به ۲۴ هزار و ۸۴۰ تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نیز نزولی بود. روند قیمتی میلگرد ۱۰ و ۱۴ در این مدت به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات یک ماه پس از تنش‌های خاورمیانه

قیمت میلگرد در بازارهای جهانی مانند بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته نزولی بود. رکود حاکم بر بخش مسکن به خصوص در چین تقاضا برای میلگرد را کاهشی کرده‌ است.

تیرآهن

قیمت تیرآهن در طول فصل بهار به نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی واکنش مستقیم نشان می‌داد ولی در طول یک ماه گذشته قیمت تیرآهن با افزایش نرخ دلار، کاهشی شد. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در این یک ماه از کیلویی ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. روند قیمت تیرآهن ۱۴ در بازار به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات یک ماه پس از تنش‌های خاورمیانه

فعالان بازار مدعی‌اند سطح پایین تقاضا برای تیرآهن باعث شد واکنش مثبتی به نوسانات ارزی نداشته‌ باشد.

پروفیل

متوسط قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در طول یک ماه گذشته صعودی بود و با ۴.۴ درصد افزایش از کیلویی ۳۷ هزار و ۴۳۰ تومان به کیلویی ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. روند قیمتی پروفیل در بازار آزاد به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات یک ماه پس از تنش‌های خاورمیانه

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد از اواسط شهریورماه تقاضا برای پروفیل در بازار آزاد افزایش پیدا کرد و همچنان روندی صعودی دارد. خیلی از بازاریان منتظر صعود قیمت پروفیل به بالاتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان هستند.

ناودانی

واکنش بازار ناودانی به تنش‌های خاورمیانه ابتدا صعودی بود ولی سپس نزولی شد. متوسط قیمت هر کیلوگرم ناودانی در گام نخست از کانال ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و سپس تا کانال ۲۲ هزار تومان ریزشی شد. ۱۳ آبان متوسط قیمت هر کیلوگرم ناودانی ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان بود. روند قیمت ناودانی طی یک ماه گذشته به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات یک ماه پس از تنش‌های خاورمیانه

نوسانات قیمت ناودانی از اواسط شهریور ماه افزایش پیدا کرد و همچنان به روند نوسانی خود ادامه می‌دهد. بازاریان گزارش می‌دهند تقاضا در سطح بازار ناودانی نیز پایین‌ است.

نبشی

متوسط قیمت نبشی نیز مانند ناودانی ابتدا به آغاز تنش‌ها در خوارمیانه واکنش مثبت نشان داد ولی سپس با روند تندی ریزشی شد. در طول ۱ ماه گذشته متوسط قیمت نبشی بیش از ۵ درصد کاهش یافته‌ است و اکنون در کانال ۲۳ هزار تومان معامله می‌شود. روند قیمتی نبشی طی یک ماه گذشته به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات یک ماه پس از تنش‌های خاورمیانه

اکنون نبشی به پایین‌ترین قیمت در میان آهن‌آلات معامله می‌شود. یکی از فعالان بازار سطح تقاضا برای نبشی را نزدیک به صفر اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =