• ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
  • کد خبر: 42679
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

هفته اول ماه سپتامبر برای کامودیتی‌ها به هفته پرنوسانی تبدیل شد. قیمت نفت برنت در طول این هفته افزایشی بود و از سقف قیمتی ۱۰ ماه گذشته عبور کرد. در مقابل قیمت‌ها در بازار محصولات کشاورزی یا نزولی بود و یا افزایش کمی داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نفت با آغاز ماه سپتامبر به بالاترین قیمت در طول ۱۰ ماه گذشته رسید. هر بشکه نفت برنت در طول هفته گذشته بالاتر از ۹۰ دلار معامله شد. صعود قیمت نفت مهم‌ترین خبر بازار کامودیتی‌ها در طول هفته بود. بازار فلزات در واکنش به صعودی قیمت نفت، یک دست ریزشی شد تا قیمت نفره بیش از ۵ درصد کاهش پیدا کند. بازار محصولات کشاورزی نیز بیشتر دنباله‌رو بازار فلزات بود. قیمت مواد غذایی یا با افزایش جزئی همراه بود و یا کاهش پیدا کرد.

اکنون بازار مواد غذایی به شدت تحت تاثیر اقدامات دولت هند قرار گرفته‌است مانند شکر که پس از توقف صادرات از هند به بالاترین قیمت در طول ۱۰ سال گذشته رسید.

انرژی

افزایش قیمت نفت برنت در طول هفته گذشته با افزایش قیمت بنزین همراه بود و قیمت زغال‌سنگ نیز صعودی شد ولی قیمت گار تا ۲ دلار و ۶۰ سنت به ازای هر MMBtu کاهش پیدا کرد. داده‌های EIA نشان می‌دهد ذخایر گاز طبیعی آمریکا ۳۳ میلیارد مکعب افزایش یافته است. با این حال افزایش تقاضا برای گاز با توجه به کاهش دما احتمالا منجر به افزایش قیمت گاز خواهد شد.

انرژی گران‌تر در مقابل غذای ارزان‌تر

هفته گذشته پروپان با افزایش قیمت بیش از ۷ درصدی قربانی افزایش قیمت نفت شد و اگر قیمت نفت در همین محدوده باقی بماند احتمال ادامه‌دار بودن رشد قیمت پروپان وجود دارد.

فلزات

طلا، نقره، لیتیوم و پلاتین همگی با آغاز ماه سپتامبر ریزشی شدند. قیمت پلاتین بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کرد، قیمت نقره نیز بیش از ۵ درصد نزولی شد و در انتها قیمت انس طلا ۱.۰۳ درصد کاهش یافت. ریزش قیمت در بازار فلزات از چند هفته قبل آغاز شد و همچنان ادامه‌دار است.

انرژی گران‌تر در مقابل غذای ارزان‌تر

قیمت لیتیوم در این هفته به پایین‌ترین سطح ۴ ماه گذشته سقوط کرد. روند ریزشی قیمت لیتیوم از ابتدای سال میلادی شدت گرفت و همچنان ادامه دارد. داده‌های آماری نشان می‌دهد تقاضا برای لیتیوم به خصوص از سوی تولیدکنندگان خودروهای برقی کاهش یافته است. این تولیدکنندگان نیز مدعی‌اند رکود اقتصادی منجر به کاهش شدید تقاضا برای خودروهای برقی شده‌ است.

فلزات صنعتی

هر گونه نشانه‌های مثبت از بخش ساخت و ساز در چین خبر خوبی برای آلومینیوم، روی و مس است ولی داده‌های منفی هفته ‌گذشته منجر به ریزش قیمت این فلزات شد.

انرژی گران‌تر در مقابل غذای ارزان‌تر

سرب، منزیوم، نیکل و قلع از جمله فلزات پر تقاضا در طول هفته گذشته بودند. قیمت منزیوم از ابتدای سال میلادی بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته‌است و هفته گذشته به بالاترین قیمت در طول ۴ ماه گذشته رسید.

کشاورزی

اگرچه سیاست‌های صادراتی هند با افزایش قیمت مواد غذایی به خصوص شکر همراه بود ولی هفته گذشته بازار محصولات کشاورزی گارد نزولی گرفت. قیمت برنج، قهوه و روغن پالم نزولی بود، قیمت گندم و محصولات لبنی نیز تنها مقدار کمی افزایش پیدا کرد.

انرژی گران‌تر در مقابل غذای ارزان‌تر

شکر به پر حاشیه‌ترین مواد غذایی در بازار کامودیتی‌ها تبدیل شده‌ است. تصمیم هند برای توقف صادرات شکر به منظور تولید اتانول از چغندرقند باعث شد قیمت شکر در بازارهای جهانی به بالاترین حد در طول ۱۰ سال گذشته برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =