مسیح کشاورز

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: واردات برنج در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. دولت باید هرچه زودتر فکری به حال واردات کند زیرا تولید برنج درسال جاری جوابگوی نیاز بازار نیست. کسری برنج کشور باید از محل واردات تامین شود؛ درغیراین صورت قیمت برنج ایرانی تصاعدی بالا خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار برنج سال ۱۴۰۲ را با آرامش نسبی آغاز کرد و با گذشت شش ماه از سال قیمت‌ برنج ایرانی و وارداتی دستخوش تغییرات چشمگیری نشده است. رصد بازار برنج ایرانی نشان می‌دهد هرکیلوگرم برنج نیم دانه طارم گلستان با قیمت حدود ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، برنج عنبربو ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان، برنج هاشمی فریدونکنار ۱۱۵ تا ۱۲۲ هزار تومان، برنج هاشمی ممتاز گلستان ۱۳۸ تا ۱۵۰ هزار تومان و برنج دم سیاه درجه یک با قیمت ۱۴۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج پاکستانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسته به کیفیت و برند بین ۵۸۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و برنج هندی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در خصوص وضعیت بازار برنج به خبرنگار ایراسین گفت: اگرچه بازار برنج ایرانی از جهت رونق و قیمت شرایط خوبی دارد ولی دولت باید هرچه زودتر فکری به حال واردات کند زیرا تولید برنج در سال جاری جوابگوی نیاز بازار نیست.

کشاورز در ادامه در مورد تاثیر کاهش تولید بر بازار برنج بیان کرد: اگر همزمان با کاهش تولید، از میزان عرضه برنج نیز کاسته شود شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. درحقیقت کسری برنج کشور باید از محل واردات تامین شود؛ در غیر این صورت مانند سال ۱۴۰۰ قیمت برنج ایرانی به دلیل کمبود به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

آرامش بازار برنج درگرو واردات

براساس قانون واردات برنج در فصل برداشت حدود چهار ماه ممنوع خواهد بود؛ با این حال امکان کاهش یا افزایش این دوره باتوجه به وضعیت بازار و میزان تولید داخلی وجود دارد. کشاورز با اشاره به اینکه ممنوعیت فصلی واردات برنج همچنان پابرجاست، اظهار کرد: متاسفانه امسال واردات برنج نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عبارتی حدود ۴۵۰ هزار تن تا شروع دوره ممنوعیت توسط بخش خصوصی وارد کشور شد که این عدد قابل توجهی نیست. اکنون برنجی به عنوان ذخیره بخش خصوصی وجود ندارد و برنج‌های وارد شده، پیش از دوره ممنوعیت مصرف شده‌اند. به همین جهت دولت باید به سرعت فکری به حال واردات برنج کند.

آیا کسری برنج در ادامه سال با از سرگرفتن واردات جبران خواهد شد؟ دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج پاسخ داد: ما حداقل به یک میلیون و ۲۰۰هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج باتوجه به شرایط اقتصادی مردم نیاز داریم. اعضای انجمن ما پیش‌تر برنج سنواتی را خریداری کرده‌اند و اکنون بازار برنج ایرانی از وضعیت مناسبی برخوردار است ولی ادامه ممنوعیت واردات می‌تواند به ضرر تولیدکننده داخلی تمام شود.

وی ادامه داد: امروز برنج ایرانی با قیمت حدود ۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و کسانی که ذائقه‌شان برنج ایرانی است، می‌توانند به راحتی این محصول را تهیه و مصرف کنند. درمقابل با ادامه ممنوعیت واردات، عرضه برنج کاهش می‌یابد و به تبع قیمت برنج ایرانی بالا خواهد رفت که رکود بازار و زیان تولیدکننده را به همراه دارد. لذا من فکر می‌کنم کارشناسان حوزه وزارت صمت و وزارت جهاد باید باتوجه به خالی بودن انبارهای وارداتی، خیلی سریع برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

حال بد بازارهای جهانی برنج

برقراری محدودیت‌های صادراتی برنج در هند و آب‌وهوای خشک در تایلند سبب اختلال در بازار جهانی موادغذایی شده است؛ تاجایی‌ که براساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا همان فائو، قیمت برنج در ماه آگوست به بالاترین سطح خود در جهان در پانزده سال گذشته رسیده و طی یک ماه ۹.۸ درصد افزایش یافته است. فعالان بازار برنج معتقدند قیمت برنج حتی با از سرگیری واردات بالا خواهد رفت و بازار برنج در شش ماه دوم سال میزبان گرانی خواهد بود. کشاورز در رابطه با رشد قیمت جهانی برنج و تاثیر آن بر بازار داخلی توضیح داد: ممنوعیت‌های صادراتی دولت هند و رشد جهانی قیمت‌ها بدون شک بر بازار داخلی تاثیر خواهد داشت. البته گفتنی است دولت هند چارچوبی از نظر مالیات یا حق و حقوق دولتی اعمال می‌کند و این فروشنده‌ها هستند که براساس عرضه و تقاضا، قیمت تعیین می‌کنند. اکنون نمی‌توان به صراحت در این‌باره نظر داد زیرا هنوز تقاضایی از سمت ایران وجود ندارد و شاید چند درصدی قیمت‌ها رشد پیدا کند.

در اتنها دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج پایان یافتن دوره ممنوعیت واردات برنج را امری حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید به ممنوعیت واردات برنج پایان دهد، در آن زمان باتوجه به سطح ارتباطات و چانه‌زنی برنج را با قیمتی وارد کشور خواهیم کرد که مصرف‌کننده دچار مشکل نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =