• ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 42946
  • readingTime: ۱ دقیقه
بنزین

استفاده از بنزین سوپر برای موتورهای توربوشارژ حیاتی است ولی توزیع آن در سال‌های گذشته با محدودیت‌های بسیاری همراه بود. همین مسئله باعث شد برخی اصفهانی‌ها در شبکه‌های مجازی گروه‌ بسازند و به صورت شیفتی جایگاه‌ها را تحت نظر بگیرند تا اگر بنزین سوپر توزیع شد به بقیه اطلاع دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ثبات قیمت بنزین در طول سال‌های گذشته با کمیابی و گاهی نایابی بنزین سوپر در جایگاه‌ها همراه بود. جایگاه‌داران بارها نسبت به توزیع محدود بنزین سوپر گلایه کرده‌اند، زیرا پیش از این بنزین سوپر تقریبا در تمام جایگاه‌ها توزیع می‌شد و حالا در مراکز استان‌ها تنها چند جایگاه و آن هم چند ساعت در هفته بنزین سوپر دارند. از طرفی تولید اتومبیل‌هایی با موتور توربو کمیابی بنزین سوپر را پیچیده‌تر کرد زیرا این موتورها به بنزین سوپر نیاز دارند.

بنزین با اکتان پایین در مقابل حرارت مقاومت کمی دارد، با این حساب موتورهای توربو شارژ باید از بنزین سوپر استفاده‌ کنند. موتورهای توربو شارژ ضعیف‌تر به بنزین سوپر کمتری نیاز دارند و هر چه توربوشارژ قدرت بالاتری داشته‌باشد لزوم استفاده‌ از بنزین سوپر بیشتر می‌شود.

اتومبیل‌های بسیاری از گذشته با موتور توربوشارژ در خیابان‌ها تردد می‌کردند و به تازگی تمام خودروهای مونتاژی چینی مانند دیگنیتی، فیدلیتی، فونیکس‌اف‌ایکس و خانواده‌ تیگو ۷ و تیگو ۸ شرکت‌ مدیران خودرو نیز با موتور توربو شارژ عرضه می‌شوند. یکی از تعمیرکاران خودرو در خیابان حکیم نظامی درباره نیاز این خودروها به بنزین سوپر گفت: بنزین عادی برای موتور توربو شارژ مانند سم است و موتورهای توربو شارژ باید سوپر بزنند. آمارهای غیررسمی بسیاری از استهلاک موتور خودروهای چینی منتشر می‌شود.

راه حل اصفهانی‌ برای کمیابی بنزین سوپر

توزیع بنزین سوپر در اصفهان برنامه مشخصی ندارد ولی چند روز هفته در چند جایگاه توزیع می‌شود. جایگاه خیابان هزارجریب معمولا محل توزیع بنزین سوپر در اصفهان است ولی مشخص نبودن زمان و مکان توزیع بنزین سوپر باعث شده تا دارندگان خودروهای چینی در شبکه‌های مجازی گروه ایجاد کنند. آنها به صورت شیفتی به پمپ بنزین‌ها سر می‌زنند و اگر بنزین سوپر رسیده‌ بود به بقیه اطلاع می‌دهند. چند دقیقه پس از درج پیام، خودروداران جلوی جایگاه صف می‌کشند و این فرآیند به این شکل ادامه‌ دارد. جالب اینجاست دارندگان خودروهایی با موتور توربو باید هر ساعت از شبانه روز آماده بنزین زدن باشند.

استفاده از اکتان جایگزین گرانتری برای موتورهای توربو شارژ است، ضمن اینکه افراد زیادی مدعی‌اند اکتان‌های ارزان قیمت کیفیت خوبی ندارند و اکتان‌های با کیفیت بالاتر از ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. با هر باک بنزین نیز باید ۱ تا ۲ عدد اکتان استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =