مجتمع فولاد سبا

رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا گفت: این مجتمع با تمرکز بر تولید محصولات جدید به ویژه گریدهای خودرویی در تلاش است تا همگام با تولیدکنندگان پیشتاز دنیا در خدمت تأمین نیازهای صنعت خودرو کشور باشد.

آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در این مجتمع به‌ویژه پس از توسعه‌های انجام شده در خطوط تولید، همواره یکی از موضوعاتی که در برنامه‌ریزی تولید مد نظر بوده، تمرکز بر محصولات ویژه به خصوص محصولات مورد نیاز صنعت خودرو کشور بوده است.

وی گفت: در همین راستا محصولات متنوعی در برنامه تولید قرار گرفت که از جمله آن می‌توان به فولادهای استحکام بالا مانند QSTE۴۲۰ TM ، QSTE ۵۰۰ TM و S۵۰۰MC اشاره کرد. ورق‌های پراستحکام کم آلیاژ یکی از محصولات دیگری بود که در برنامه‌ریزی تولید برای مصارف خودرویی قرار گرفت و ازجمله می‌توان به گرید HE۳۹۰D و HE۴۴۵D اشاره کرد که تولید ورق گرم آن در این مجتمع با موفقیت انجام شد.

رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا افزود: یکی از چالش‌های خودروسازان طی سال‌های گذشته، تأمین ورق‌های دوفازی فریتی-مارتنزیتی و فریتی-بینیتی بود که در این راستا فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به این موضوع توانست ورق گرم گریدهای DP۶۰۰ و FB۶۰ را به تولید برساند که این اتفاق برای اولین بار در کشور در مجتمع فولاد سبا رخ داد.

وی خاطر نشان کرد: تولید گرید DP۸۰۰ یکی از اهداف مجتمع فولاد سبا در سال ۱۴۰۲ است که در کنار آن کار مطالعات برای تولید گرید DP۱۰۰۰ نیز آغاز شده است. این دو گرید از جمله گریدهای مورد استفاده در خودروهای روز دنیا محسوب می‌شوند، به خصوص DP۱۰۰۰ که لبه تکنولوژی ورق‌های خودرویی محسوب می‌شود.

یکی از ارزشمندترین دستاوردهای مجتمع فولاد سبا در سال ۱۴۰۱ دستیابی به دانش تولید ورق گرم فولاد زنگ‌نزن فریتی بود که موردنیاز صنایع خودروسازی است. مجتمع فولاد سبا موفق شد که ورق گرم این محصول استراتژیک را برای اولین بار در خاورمیانه تولید کند.

حاجی‌پور تصریح کرد: تولید ورق ۳۴CrMo۴، مورد استفاده در مخازن CNG خودروها از جمله اتفاقات خوب دیگری بود که برای تأمین نیاز خودروهای گازسوز رخ داد و تولید گریدهای‌های‌کربن بالا و عملیات حرارتی‌پذیر نیز در دستور کار قرار گرفته و امسال تمرکز خاصی بر آن داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =