نمایشگاه خودرو

در سال گذشته فولاد مبارکه به درخواست خودروسازان، گریدهای جدیدی را برای اولین بار در کشور تولید کرده است؛ گریدهایی که در گذشته از خارج کشور تأمین می‌شد و امروز فولادمبارکه با تجاری‌سازی و تولید انبوه آن، به جلوگیری خروج ارز از کشور کمک می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است که طی سال‌های گذشته تولید محصولات آن ازنظر کمی رو به افزایش بوده است. به‌طور مثال پارسال یک‌میلیون و ۳۴۸هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که با این میزان بالاترین نرخ رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ در بین ۲۰ کشور برتر تولیدکننده خودرو در دنیا به دست آمد.

طبیعی است که تولید این میزان از خودرو علاوه بر افزایش اشتغال در صنایع پایین‌دست و بالادست، نیازمند افزایش تولید مواد اولیه متنوعی است که در این صنعت موردنیاز است که ازجمله آن می‌توان به قطعات برقی و مکانیکی که طیف زیادی از مواد فلزی و غیرفلزی را شامل می‌شود اشاره کرد.

دراین‌بین صنعت فولاد یکی از صنایعی است که محصولاتش نقشی اساسی در صنعت خودرو بازی می‌کند و کیفیت و فناوری تولید ورق‌های فولادی در آن بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر از آن به‌عنوان ستون فقرات این صنعت یاد می‌شود.

امروزه علاوه بر کیفیت، مقاومت بیشتر، با وزن کمتر از پارامترهای اساسی تولید ورق‌های فولادی در این صنعت است که موجب کاهش مصرف سوخت و درنتیجه کاهش آلایندگی‌ها و حفظ محیط‌زیست می‌شوند.

در همین راستا فولاد مبارکه با سهم حدود ۳۴ درصدی در تولید فولاد کشور و سهم ۲۰ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان مواد اولیه خودروسازان داخلی است. محصولات گرم، اسیدشویی و محصولات سرد این شرکت بسیار پردرخواست بوده و در بسیاری از خودروهای تولیدشده در کشور استفاده می‌شود.

در سال گذشته نیز این شرکت به درخواست خودروسازان، گریدهای جدیدی را برای اولین بار در کشور تولید کرده است؛ گریدهایی که در گذشته از خارج کشور تأمین می‌شد و امروز فولادمبارکه با تجاری‌سازی و تولید انبوه آن، به جلوگیری خروج ارز از کشور کمک می‌کند. کلاف سرد CK۴۵ مورداستفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد DCO۱-RAD مورداستفاده در شاسی خودروهای سنگین، گرید ۳۴۰ YC جهت استفاده در ورق بدنه پلتفرم خودروی شاهین، گرید آجدار شطرنجی S۲۳۵JR مورداستفاده در صنایع خودروسازی، فولادزنگ‌نزن گرید S۴۰۹ برای استفاده در سیستم‌های اگزوز خودرو، فولادهای دوفازی فریتی و مارتنزیتی نظیر گرید DP۶۰۰، گرید FB۶۰، گرید ۳۴CrMo۴، ورق HE۴۲۰ مورداستفاده در صنایع خودروسازی و ورق QSD۵۰۰ را برای شاسی خودروها طراحی و تولید نموده است.

نکته قابل‌توجه در این زمینه، طراحی و تولید این محصولات با دانش بومی و بدون اضافه کردن تجهیزات جدید و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود صورت گرفته است؛ درصورتی‌که برخی از این گریدها نظیر فولادهای زنگ‌نزن در بسیاری از کشورهای دنیا با استفاده از خطوط تولید اختصاصی و با سرمایه‌گذاری بالا به تولید می‌رسند.

فولادمبارکه همواره در تلاش بوده نیاز کشور را درزمینهٔ تولید محصولات فولادی تخت تأمین نموده و مدیران این شرکت، به پشتوانه سرمایه‌های انسانی آن آمادگی خود را برای تأمین نیازهای صنعت کشور ابراز کرده‌اند. این اتفاق که با تحقق سطوح بالایی از تعامل میان صنعت فولاد و سایر صنایع کشور ازجمله صنعت خودروسازی میسر شده است و موجب شده تا خودروسازان رضایتمندی قابل‌قبولی را از محصولات فولاد مبارکه داشته باشند. البته افزایش رضایت مشتریان ویژه و استراتژیک شرکت فولاد مبارکه در اولویت نخست این مجموعه قرار دارد و همواره گام‌های بلندی را برای انجام اقدامات اصلاحی برداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =