• ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
  • کد خبر: 41048
  • readingTime: ۱ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی بار دیگر نزولی شد تا فعالان بازار از احتمال سقوط سنگ آهن به کف‌ قیمتی سال ۲۰۲۲ بگویند. اکنون قیمت هر تن سنگ آهن بالاتر از ۱۰۰ دلار است در حالی‌ که سال ۲۰۲۲ به ۸۰ دلار رسید. با این تفاسیر احتمال ریزش بیشتر قیمت محصولات فولادی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ آهن با سقوط ۵ دلاری از ۱۱۲ دلار به ازای هر تن تا ۱۰۷ دلار کاهش پیدا کرد تا ترس بار دیگر بر بازار سنگ آهن سایه افکند. ۵ ماه قبل وقتی ریزش قیمت سنگ آهن آغاز شد بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند قیمت هر تن سنگ آهن به کمتر از ۱۲۵ دلار کاهش پیدا نکند ولی هر تن سنگ آهن به مرز ۱۰۰ دلار رسید و سپس با افزایش تقاضا و واکنش به خبر بسته‌ حمایتی چین از بخش‌های اقتصادی قیمت سنگ آهن تا محدوده ۱۱۰ دلار افزایش پیدا کرد و برای بیش از ۱ ماه در این محدوده نوسان کرد تا اینکه در معاملات هفته جاری تا کانال ۱۰۷ دلار فرو ریخت. تحلیلگر بانک ANZ در این‌باره گفت: رشد اخیر سنگ آهن نیز کاهش یافت زیرا به نظر می‌رسد اقدامات برای کمک به بازار املاک باعث افزایش تقاضا نشود.

رکود کم‌سابقه در بازار مسکن چین دلیل اصلی ریزش قیمت سنگ آهن عنوان می‌شود. براساس آمار تقاضا برای فلزات از سوی بخش ساخت و ساز چین بالاست و رکود در این بخش به معنای کاهش چشم‌گیر تقاضا برای فلزات خواهد بود. با آغاز موج جدید رکود در بازار مسکن چین نیز قیمت فلزات جهانی به شدت ریزشی شد و حالا بی‌تاثیری بسته حمایتی چین برای تقویت تقاضا در بخش مسکن باعث شد تا سنگ آهن بار دیگر ریزشی شود.

فعالان بازار عقیده دارند سنگ آهن بار دیگر تا قیمت ۱۰۳ دلار کاهش پیدا می‌کند و در صورت تقویت تقاضا این سنگر مهم قیمتی را از دست نخواهد داد ولی اگر تغییر چشم‌گیری در تقاضا وجود نداشته باشد قیمت سنگ آهن محدوده ۱۰۰ دلار را از دست خواهد داد. سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن سنگ آهن تا ۸۰ دلار نیز کاهش پیدا کرد و رسیدن به این محدوده در ماه‌های باقی مانده از سال ۲۰۲۳ عجیب نیست.

نشریه متال بولتن در آخرین گزارش خود از بندر شانگهای مدعی شد فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی به قیمت سنگ‌ آهن‌ ندارند. از طرفی ایران در میان صادرکنندگان بزرگ سنگ آهن نیست ولی کاهش قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی باعث شده تا قیمت محصولات فولاد صادراتی ایران کاهش چشم‌گیری داشته باشند. میلگرد و شمش صادراتی ایران دو هفته قبل به پایین‌ترین قیمت در طول سال ۲۰۲۳ سقوط کرد و شرایط بازار اسلب نیز خوب نیست، حالا در صورت ادامه‌دار بودن ریزش قیمت سنگ‌آهن شاید محصولات صادراتی فولاد ایران نیز قیمت‌های پایین‌تری را امتحان کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =