• ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
  • کد خبر: 40723
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

رویترز مدعی شد به فولادسازان بزرگ کشور چین توصیه شده تا سطح تولیدات خود را بیش از سال ۲۰۲۲ افزایش ندهند، این تصمیم احتمالا به دلیل ریزش شدید قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی است ولی تحلیلگران عقیده دارند کنترل تولید در چین تقاضا را برای سنگ آهن کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رویترز مدعی شد تولیدکنندگان فولاد در چین دستورالعمل‌هایی برای کاهش سطح تولیدات دریافت کرده‌اند، آنها اجازه ندارند بیشتر از سال ۲۰۲۲ محصولات فولادی تولید کنند. گفته می‌شود تولیدکنندگان دولتی و بزرگ چین نیز در این‌باره دستورات شفاهی دریافت کرده‌اند. داده‌های انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید محصولات فولادی در چین روند صعودی دارد. تولیدکنندگان فولاد چین طی نیمه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید کرده‌اند در حالی‌ که تولید محصولات فولادی در اروپا و آمریکا نزولی بود.

چرا کاهش تولید فولاد؟

سیاست‌های کربن زدایی یا کنترل قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی دو دلیل محتمل برای کاهش تولید محصولات فولادی در سال جاری است. کاهش سرعت رشد اقتصادی چین باعث شد تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای جهانی نزولی شود و نتیجه آن ریزش قیمت محصولات فولادی بود. گفته‌ می‌شود ریزش قیمت‌ها منجر به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شده‌ است و در بعضی از محصولات مانند میلگرد ریزش قیمت با زیان تولیدکنندگان همراه بود. اکنون در روزهایی تولید فولاد چین صعودی شده است که تقاضا روندی نزولی دارد و ادامه این شرایط با ریزش قیمت بیشتر محصولات فولادی در بازارهای جهانی همراه خواهد بود.

تبعات کاهش تولید محصولات فولادی

نشریه متال بولتن از کاهش چشم‌گیر تقاضا برای سنگ آهن خبر می‌دهد. رویترز در این‌باره نوشت سنگ آهن قربانی اول کاهش تولید محصولات فولادی خواهد بود زیرا با کاهش فعالیت فولادسازان چینی تقاضا برای سنگ آهن کاهش پیدا می‌کند. از طرفی سطح تولید سنگ آهن در اوج تاریخی قرار دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد روند تولید سنگ آهن در معادن استرالیا به عنوان قطب سنگ آهن جهان، روند به شدت صعودی دارد.

اکنون قیمت هر تن سنگ‌آهن در محدوده ۱۱۰ تا ۱۱۳ دلار نوسان می‌کند و افزایش تولید آن در کنار کاهش تقاضا می‌تواند منجر به ریزش قیمت سنگ آهن تا کف‌های قیمتی سال ۲۰۲۲ یعنی در محدوده ۸۰ دلار شود. البته باید منتظر ماند و دید واکنش عرضه‌کنندگان سنگ آهن به کاهش تقاضا چه خواهد بود؟ آیا روند فزاینده‌ عرضه را ادامه‌ خواهند داد؟

از طرفی مشکلات قیمتی در بازار محصولات فولادی دامن‌گیر قراضه آهن شد. گزارش‌های نشریه متال بولتن نشان می‌دهد حجم زیادی قراضه آهن در کشورهای مختلف از جمله ترکیه بدون مشتری مانده‌ است. در بنادر چین نیز تعداد فروشندگان قراضه به مراتب بیشتر از خریداران است. همین مسئله باعث شده تا قیمت پیشنهادی قراضه توسط خریداران نسبت به قیمت بازار کمتر باشد.

فولاد از چین تا ایران

کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی دامن‌گیر تولیدکنندگان داخلی شد و هفته‌ گذشته قیمت شمش و میلگرد صادراتی ایران به پایین‌ترین سطح در طول سال ۲۰۲۳ سقوط کرد از طرفی کاهش قیمت سنگ آهن نیز به نفع صادرکنندگان نیست. اگرچه ایران در بازار صادراتی سنگ آهن سهم بزرگی ندارد ولی کاهش قیمت سنگ آهن خبر بدی برای صادرکنندگان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =