• ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
  • کد خبر: 40688
  • readingTime: ۲ دقیقه
ساخت و ساز

سهام بخش املاک و مستغلات چین به پایین‌ترین قیمت در طول ۸ ماه گذشته سقوط کرد، زیرا بخش ساخت و ساز چین در رکود است و این مسئله خبر بدی برای بازار محصولات فولادی و فلزات پایه است. تحلیلگر بانک سرمایه گذاری ANZ در این‌باره می‌گوید: تقاضای فولاد پایین باقی ماند زیرا شاخص‌های املاک رو به وخامت است و تقاضای پایین فصلی امید چندانی به تغییر مطلوب باقی نمی گذارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، چهار ماه قبل وقتی داده‌های بخش مسکن چین پس از ۱۱ ماه مثبت شد، تحلیلگران از احتمال رشد قیمت در بازار محصولات فولادی گفتند زیرا بخش ساخت‌ و ساز چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فلزات در جهان است ولی داده‌های اقتصادی این بخش طی ماه‌های بعد منفی شد تا قیمت محصولات فولادی نیز به شدت ریزشی شود. حالا پس از چهار ماه از ریزش شدید قیمت فلزات، سهام بخش املاک و ساخت و ساز در چین به پایین‌ترین قیمت طی ۸ ماه گذشته رسید.

آیا قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی مجدد ریزشی خواهد شد؟ تحلیلگر بانک سرمایه گذاری ANZ در این‌باره می‌گوید: تقاضای فولاد پایین باقی ماند زیرا شاخص‌های املاک رو به وخامت است و تقاضای پایین فصلی امید چندانی به تغییر مطلوب باقی نمی گذارد. با این حساب شاید قیمت محصولات فولادی و فلزات پایه ریزشی نشود ولی امیدی به افزایش قیمت‌آنها در کوتاه مدت وجود ندارد به همین دلیل فولادسازان تحت فشار سنگینی قرار گرفته‌اند. تحلیل‌گر ANZ در این‌باره می‌گوید: سودآوری کارخانه های فولاد چین منفی شده است و ااین مسئله شانس افزایش فوری تولید فولاد را محدود می کند.

ریزش قیمت محصولات فولادی با کاهش حاشیه سود فولادسازان داخلی نیز همراه بوده‌ است. هفته‌ گذشته شمش فولادی و میلگرد صادراتی ایران در بازارهای جهانی به پایین‌ترین قیمت در سال ۲۰۲۳ سقوط کرد. با کاهش قیمت این محصولات در کنار ریزش شدید فلزات پایه احتمالا حاشیه سود صادرکنندگان ایران نیز متاثر خواهد شد.

فلزات پایه ذی‌نفع مسکن چین

قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی همبستگی قوی با داده‌های بخش مسکن چین دارد به طوری‌که با رونق بخش ساخت و ساز چین، قیمت فلزات پایه صعودی می‌شود و با اخبار منفی در این حوزه قیمت‌ها سریع واکنش منفی نشان می‌دهند. در میان فلزات پایه نیز «روی» تاثیر پذیری بالایی با اخبار بخش مسکن دارد. آمار نشان می‌دهد بخش عمده‌ تقاضای جهانی روی متعلق به شرکت‌های ساخت و ساز چینی است. به همین دلیل با آغاز رکود در بخش ساخت و ساز چین قیمت هر تن روی از ۴ هزار و ۴۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.

مس و آلومینیوم نیز از دیگر فلزات پرتقاضا در بخش ساخت و ساز چین هستند. چهار ماه قبل وقتی داده‌های بخش ساختمان سازی چین مثبت شد تحلیلگران از احتمال رشد قیمت مس تا کانال ۱۱ هزار دلار گفتند ولی با انتشار اخبار منفی از این بخش قیمت مس از کانال ۹ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۸ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. آلومینیوم نیز در این مدت یکی از سنگین‌ترین روندهای ریزشی خود را تجربه کرده‌ است. قیمت هر تن آلومینیوم از سطح ۴ هزار دلار تا ۲ هزار و ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =