• ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
  • کد خبر: 39589
  • readingTime: ۲ دقیقه
مس

موجودی مس در انبارهای مهم جهان به کمترین سطح در طول سال‌ها گذشته رسید، با این حال قیمت جهانی مس با شیب نسبتا تندی نزولی است و تقاضای خاصی در این بازار وجود ندارد. انتظار می‌رفت افزایش تقاضا برای تامین موجودی انبارها قیمت جهانی مس را صعودی کند ولی قیمت هر تن مس تنها در کمتر از یک هفته بیش از ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرد تا مس جهانی در یک قدمی بحران قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن، بورس آتی بندر شانگهای و بورس کالای آمریکا به کمترین میزان در طول ۸ سال گذشته رسید. در بورس فلزات لندن موجودی مس از بالای ۱۰۰ هزار تن به کمتر از ۸۰ هزار تن رسید، در بورس شانگهای موجودی مس کمتر از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن ‌است و در آمریکا نیز موجودی مس با کاهش تاریخی به کمتر از ۵۰ هزار تن رسیده‌ است. در نهایت مجموع مس ثبت شده در بورس فلزات لندن، آمریکا و بورس آتی شانگهای عددی کمتر از ۱۶۵ هزار تن است که با تقاضای معمولی کمتر از ۲۴ ساعت تخلیه خواهد شد ولی رویترز گزارش می‌دهد تضعیف فعالیت‌های تولیدی در اروپا و آمریکا تقاضا برای مس را کاهش داده‌ است. در چین نیز داده‌ها همچنان شرایط بدی را از بخش‌های اقتصادی گزارش می‌دهد و به دنبال آنها تقاضا برای مس پایین است.

مس جهانی یک قدم تا بحران

با وجود کاهش شدیدی موجودی در انبارهای جهانی ولی نشریه متال بولتن از کاهش تقاضا در بازار فلزات اساسی به ویژه مس خبر می‌دهد. در طول هفته‌های گذشته با کاهش موجودی در انبارها انتظار می‌رفت تقاضا افزایش پیدا کند ولی نه تنها خبری از افزایش تقاضا برای پر کردن موجودی انبارها نیست بلکه قیمت‌ مس به رالی نزولی خود ادامه‌ می‌دهد.

مس جهانی یک قدم تا بحران

قیمت مس در طول چهار ماه گذشته نزولی بود و از کانال ۹ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۷ هزار و ۹۰۰ دلار کاهش پیدا کرد ولی افزایش تقاضا در کانال ۷ هزار و ۹۰۰ دلار باعث شد تا مس یک مرتبه دیگر تا ۸ هزار و ۶۰۰ دلار رشد کند ولی تنها در طول هفته گذشته بیش از ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرده‌ است. به تعبیر کارشناسان کاهش موجودی مس در انبارها باید منجر به افزایش قیمت این فلز پایه تمام می‌شد ولی برخلاف تصور فعالان بازار کاهش چشم‌گیر تقاضا باعث شده‌ تا قیمت جهانی مس به موجودی انبارها واکنشی نشان ندهد.

مس جهانی یک قدمی تا بحران

موجودی فعلی انبارهای مس پاسخ‌گوی سطح معمولی تقاضا نخواهد بود، اگرچه منابع مختلف از کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی خبر می‌دهند ولی مسئله اینجاست که دیر یا زود افزایش سطح تقاضا در بازار حس خواهد شد. افزایش تقاضا حتی اگر تنها برای پرکردن موجودی انبارها باشد قیمت جهانی مس را متاثر خواهد کرد. همین امروز هم به نظر می‌رسد تجار در بندر شانگهای تحرک‌ها برای خرید مس را افزایش داده‌اند. با این اوضاع احتمال رشد شدید قیمت مس در بازه‌های زمانی کوتاه وجود دارد. البته مشخص نیست این رشد قیمت چه زمانی آغاز خواهد شد ولی با توجه به موجودی انبارها هر لحظه احتمال رشد قیمت مس وجود دارد. فعالان بازار با اشاره به کاهش موجودی انبارها عقیده دارند تقاضا در بازار مس افزایش پیدا می‌کند در غیر این صورت مس جهانی تنها یک قدم تا بحران فاصله دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =