طیب نیا

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه تنها راه رسیدن به اهداف بزرگ خود و صنعت کشور را بهره‌وری می‌داند؛ چراکه همه نظریه‌پردازان اقتصادی این امر را ضروری دانسته و در دین اسلام نیز به آن تأکید زیادی شده است؛ در حقیقت بهره‌وری یک الزام حیاتی برای سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در سی‌امین همایش دستاوردهای بهره‌وری سال ۱۴۰۱ این شرکت اظهار کرد: امروز، روز تقدیر از عزیزانی است که بهره‌وری را در فولاد مبارکه طی سال گذشته به‌خوبی در دستور کار خود قرار دادند. در تعریف بهره‌وری باید بگویم که بهبود کارایی و اثربخشی، همان بهره‌وری است که امروز از کارکنان این مجموعه برای سی‌امین سال متوالی تجلیل و قدردانی می‌شود.

وی گفت: ارزش یک انسان طبق فرمایش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به کاری است که آن را به بهترین نحو انجام می‌دهد. دانش، تخصص و کار، ملاک ارزش‌گذاری برای یک هنرمند، کارگر، ورزشکار، بازیگر و سایر افراد است که به انجام دادن کار، به بهترین نحو برمی‌گردد. البته این نکته مهم است که هم ارزش کارها با هم یکسان نیست و هم کیفیت انجام کارها نیز یکسان نیست. به عبارت دیگر ترجمه امروزی این حدیث به قولی این است که ارزش انسان به بهره‌وری، انتخاب‌ها، اثرگذاری و خلق ارزش‌ است.

ما در حال بنای تاریخ صنعت کشور هستیم

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در حادثه عاشورا نیز این موضوع به خوبی دیده می‌شود؛ چرا که امام حسین (علیه‌السلام)، بهترین کار را به بهترین نحو ممکن انجام داد و به همین خاطر کار ایشان در تاریخ ماندگار شد؛ شاید به همین خاطر باشد که همه بزرگان تاریخ به امام حسین (علیه‌السلام) و اصحابشان غبطه می‌خورند؛ چون حضرت و یارانشان احیای انسانیت، انسان و دین را به بهترین نحو و با استفاده از جان، مال، خانواده و آبروی خود انجام دادند که منشأ تحولات تمدنی در تاریخ بوده و خواهد بود.

طیب‌نیا تصریح کرد: گاهی همه ما در حجاب معاصرت قرار می‌گیریم و نقش خودمان را درست متوجه نمی‌شویم؛ ولی باید توجه کنیم که امروز در کجا و چه وضعیتی قرار داریم. در سرتاسر فولادمبارکه همه ما به نحوی باید به این سوال و فلسفه آن توجه کنیم. ما در حال بنای تاریخ صنعت کشور هستیم و به همین خاطر معتقدیم کار ما صرفاً تولید فولاد نیست و به دنبال توسعه، زیرساخت‌های آن، خدمت‌رسانی و توزیع ثروت در کشور با ابزار فولاد برای خلق آینده‌ای بهتر است که به همین خاطر باید نگاه خود را در کارهای خود تغییر دهیم.

گام دوم فولادمبارکه؛ خلق آینده‌ای بهتر برای ایران

وی تأکید کرد: در گام اول فولاد مبارکه، اتفاقات خوبی رقم خورده و زیر ساخت‌های قابل توجهی بنا شده تا در گام دوم برای خلق آینده‌ای بهتر کار خود را جلو برده و گام‌های بلندی را برای توسعه کشور برداریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: این در حالی است که قیمت آب، برق و گاز بسیار افزایش یافته و فولاد مبارکه به دنبال حل این مشکلات است و اگر این مشکلات و سایر مشکلات نظیر محدودیت‌های حمل و نقل و مواد اولیه حل نشود؛ این صنعت با مشکلاتی جدی روبرو می‌شود. امروز در فولادمبارکه افراد زیادی به طور مستقیم اشتغال دارند و امیدواریم اشتغال‌زایی بیشتری نیز در آینده رقم بخورد اما باید تلاش کنیم تا با نیروی انسانی و ظرفیت‌های موجود، میزان بیشتری محصولات کمی و کیفی را تولید کنیم که این موضوع طی سال گذشته به عنوان یک راهبرد در دستور کار قرار گفته است.

بهره‌وری؛ تنها راه موجود برای رسیدن به اهداف بزرگ

وی بیان کرد: برای رسیدن به اهداف بزرگ فولاد مبارکه و صنعت کشور، بهره‌وری تنها راه موجود است که همه نظریه‌پردازان اقتصادی به آن توجه و اعتقاد داشته و علاوه براین، دین به آن تأکید زیادی دارد. نباید فراموش کنیم که بهره‌وری یک الزام حیاتی برای سازمان است و به عنوان یک تصمیم پر زرق و برق محسوب نمی‌شود.

طیب‌نیا گفت: صنایع امروز با حدود سی درصد کار خود در حال فعالیت هستند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، این میزان تا حدود ۷۰ درصد است. این یعنی اگر با نصف امکانات و هزینه‌های موجود کار کنیم می‌توانیم دستاوردهای موجود را داشته باشیم یا به تعبیر دیگر با این هزینه‌ها و امکانات باید دو برابر این محصولات را تولید کنیم که البته در فولادمبارکه وضعیت، خیلی بهتر از سایر صنایع کشور بوده و امروز این شرکت بیش از ظرفیت اسمی خود در حال کار است.

افزایش دو چندان بهره‌وری در دستور کار فولاد مردان

وی افزود: بهره‌وری در کشور موضوعی مهم و حیاتی است که تحقق آن باعث دو برابر شدن تولیدات صنعت کشور می‌شود. در کشورهایی نظیر ایرلند که رتبه نخست بهره‌وری را دارد با ۳۸ ساعت کار، بیش از ۷۰ درصد بهره‌وری دارند و این موضوع تا حدی در فولاد مبارکه طی دوران کرونا تجربه شد. در مجموع برای رسیدن به اهداف بلند در حوزه‌ای نظیر بهره‌وری، علاوه بر مدیران، همه کارکنان باید درگیر شده و این اتفاق، رسیدن به قله‌ها را آسان می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه توضیح داد: امروز به دنبال افزایش هر چه بیشتر بهره‌وری در فولاد مبارکه هستیم، کما اینکه در زمینه‌هایی نظیر افزایش تولید و رسیدن آن به میزان ۱۰ میلیون تن، ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی، استفاده از فناوری‌های جدید و نوآوری اتفاقات خوبی رقم خورد که این موضوع مرهون سرمایه‌های انسانی این شرکت است.

بهره‌مندی نیازمند آموزش و خلاقیت است

وی خاطر نشان کرد: باید توجه کنیم که رسیدن به رکوردهای تولید نشانه بهره‌وری نیست و باید حواسمان باشد که در این رکوردها باید هزینه‌ها، ضایعات، استفاده از منابع و... کم شود و این یعنی ما باید در مسیرهای جدیدی گام برداریم. در فولاد مبارکه علی‌رغم اینکه حوزه بهره‌وری در کشور نمونه است هنوز در اول راه هستیم و باید در حوزه‌های مختلفی نظیر کیفیت، اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.

طیب‌نیا تصریح کرد: بهره‌وری در حوزه‌های کیفی، سرمایه‌گذاری، خرید، مالی و ... نیز از جمله مواردی است که علاوه بر بهره‌وری در نیروی انسانی باید بهتر از قبل در دستور کار قرار بگیرد. بهره‌وری نیازمند آموزش و خلاقیت است که این یعنی باید تفکر بهره‌وری در جای‌جای فولادمبارکه پیاده‌سازی شود و به همین خاطر همه سرمایه‌های انسانی فولادمبارکه باید در این زمینه درگیر باشند. وقتی از کیفیت صحبت می‌کنیم بدیهیست که به خاطر خلق ارزش باید هزینه کنیم و به همین خاطر باید بهره‌وری در وجود و روح همه نیروهای سازمان نهادینه شود.

ضرورت بررسی دائمی بهره‌وری در سازمان

وی تأکید کرد: هر کدام از ما باید با کیفیت‌ترین شخصیت خودمان در فولاد مبارکه و حتی در زندگی شخصی خودمان باشیم. باید همواره از خودمان بپرسیم که آیا عملکردمان خوب بوده یا بهتر از آن نیز می‌توانستیم وظایف خودمان را به‌خوبی انجام دهیم. این سوال را باید هرروز و در هر وهله از خودمان بپرسیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: وقتی به پاسخ این سوال دست پیدا کنیم؛ جرقه اصلاح عملکرد می‌خورد تا در حوزه بهره‌وری، هرروز شروعی دوباره را شاهد باشیم. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرموده‌اند که هرکس هر دو روزش با هم یکسان باشد در خسران است و اگر بدتر باشد این شخص ملعون است. امیدواریم با آرمان‌های متعالی خود بتوانیم گام‌هایی بلند را برای خلق آینده‌ بهتری برای ایران برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =