پله

«بازی زیبا» (به پرتغالی: ژوگا بونیتو) نام مستعار انجمن فوتبال است. این عبارت توسط اسطوره برزیلی «پله» رایج شد، اگرچه منشاء دقیق عبارت همچنان مورد بحث است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بارها شنیده‌ایم که به‌جای فوتبال از عبارت «بازی زیبا» استفاده می‌شود. این عبارت توسط پله بر سر زبان‌ها افتاد اما قبل از او هم مورداستفاده قرار می‌گرفت.

«بازی زیبا» (به پرتغالی: ژوگا بونیتو) نام مستعار انجمن فوتبال است. این عبارت توسط اسطوره برزیلی «پله» رایج شد؛ اگرچه منشأ دقیق عبارت همچنان موردبحث است. استوارت هال، مفسر فوتبال انگلیسی، در سال ۱۹۵۸ از آن استفاده کرد. زمانی که هال برای دیدن بازی منچسترسیتی به مین رود رفت، از اصطلاح «بازی زیبا» برای توصیف سبک بازی پیتر دوهرتی استفاده کرد. رونالدینیو، اسطوره برزیلی ملقب به جادوگر فوتبال، در طول دوران حرفه‌ای خود نماد «زیبا بازی کردن» (ژوگا بونیتو) بود.

«اچ ای بیتس»، نویسنده انگلیسی و متعصب فوتبال، این اصطلاح را پیش‌تر به کار برده بود؛ ازجمله در یک نسخه از روزنامه در سال ۱۹۵۲ که فضایل فوتبال را با عنوان «مغزها در پاها» تمجید می‌کرد. نویسندگان قبلی این واژه را در سال ۱۸۴۸ برای توصیف بازی «باگااودو»، پیشرو چوگان و تنیس در سال ۱۸۹۰ استفاده می‌کردند.

اما پله به‌عنوان کسی که این عبارت را مترادف با فوتبال به کار می‌برد، شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۷۷ کتاب زندگی‌نامه خود را «زندگی من و بازی زیبا» نامید. در بخش تقدیم این کتاب آمده است: «این کتاب را تقدیم می‌کنم به همه‌کسانی که این بازی بزرگ را به بازی زیبا تبدیل کردند.» این عبارت به‌عنوان توصیفی برای فوتبال وارد زبان شده است.

«بازی زیبا» نام آلبومی است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. به عقیده جان هریس آهنگساز که سرودهای فوتبالی مانند «سه شیر» را ساخته، این آلبوم نشان می‌دهد که چگونه مسابقات یورو ۱۹۹۶ «تخیل موسیقیدانان بریتانیا را به خود جلب کرد».

اثر موزیکال «اندرو لوید وبر» در سال ۲۰۰۰ نیز «بازی زیبا» نام دارد. از آن در عنوانی برای سریال ۱۳ قسمتی ۲۰۰۲ استفاده می‌شود که تاریخچه بازی را نشان می‌دهد: «تاریخچه فوتبال: بازی زیبا»، که توسط بازیگر «ترنس استمپ» روایت می‌شود. آهنگ «تکان دادن پرچم‌ها» سرود تبلیغاتی کوکاکولا برای جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حاوی متن «بیایید در بازی زیبا شاد باشیم» است.

در ژانویه ۲۰۱۴، «نیو مدل آرمی» آهنگی به نام «بازی زیبا» در حمایت از پروژه «روح فوتبال» منتشر کرد. یک پادکست فوتبالی با عنوان «بازی زیبا» منتشر شد.

چرا به فوتبال «ژوگا بونیتو» یا «بازی زیبا» می‌گویند؟

شرکت پوشاک ورزشی نایکی در تبلیغات فوتبالی خود به بازی زیبا اشاره کرده است. در سال ۱۹۹۶، آگهی تبلیغاتی نایکی با عنوان «خیر در برابر شر» یک بازی گلادیاتوری را به نمایش گذاشت که در آمفی‌تئاتر روم اتفاق می‌افتاد که ده بازیکن فوتبال از سراسر جهان ازجمله اریک کانتونا، رونالدو، پائولو مالدینی، لوئیس فیگو، پاتریک کلایورت، ایان رایت و خورخه کامپوس تیم «بازی زیبا» را در برابر تیمی از جنگجویان اهریمنی تشکیل داده بودند، که درنهایت کانتونا توپ را از رونالدو دریافت می‌کند، یقه پیراهنش را بالا می‌کشد و خط پایانی «Au Revoir» را می‌گوید و توپ را شوت می‌کند و تیم شر را به نابودی می‌کشاند.

نایکی همچنین از عبارت پرتغالی Joga bonito به معنای «زیبا بازی کردن» به‌عنوان یکی از شعارهای خود برای محصولات فوتبالی‌اش استفاده می‌کند. نایکی شروع به استفاده از شعار Joga bonito در کمپینی قبل از جام‌جهانی ۲۰۰۶ کرد تا با همکاری اریک کانتونا رفتار خوب بازیکنان در زمین بازی را تحسین کند. نایکی در مجموعه‌ای از آگهی‌هایش بازی ماهرانه و باوقار را ترویج کرد، نه اینکه مملو از جنبه‌های نمایشی و اخلاق ضعیف ورزشی باشد.

شرکت پوشاک ورزشی آدیداس توپ‌رسمی مسابقات یورو ۲۰۱۶ یوفا را Adidas Beau Jeu نام‌گذاری کرد که به «بازی زیبا» ترجمه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =