تخم مرغ

بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور گفت: درحال‌ حاضر هزینه‌های تولید صعودی شده و مرغداران و شرکت‌های مرغ مادر از حجم تولیدات خود کاسته‌اند. باید علت کمبود مرغ ریشه‌یابی شود. همچنین دولت باید به نحوی به مردم کمک کند تا قدرت‌ خرید درصورت افزایش قیمت مرغ باتوجه به رشد هزینه‌ها، کاهش نیابد و از طرفی مرغدار ناچار به ارزان فروشی مرغ نباشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت مرغ درسال جاری سوار بر مدار صعودی شده است تاجایی‌ که بهای هر کیلوگرم مرغ در بعضی مناطق به بیش از ۱۰۰هزار تومان می‌رسد. همچنین بررسی‌های میدانی از فروش چند نرخی مرغ در مرغ‌فروشی‌های سطح کشور حکایت می‌کند، مرغ با قیمت واحدی در تمامی استان‌ها عرضه نمی‌شود و داده‌های تولیدکنندگان مرغ گوشتی نشان می‌دهد، روند صعودی قیمتی مرغ شاید ادامه‌دار باشد. بهرام پاکزاد، عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی کشور در مورد افزایشی شدن قیمت مرغ به خبرنگار ایراسین گفت: تولید مرغ در کشور کم است. درحال‌حاضر هزینه‌های تولید صعودی شده و مرغداران کم‌تر جوجه‌ریزی کرده‌اند؛ علاوه براین شرکت‌های مرغ مادر از حجم تولیدات خود کاسته‌اند. قبل از عید ما با مازاد تولید مرغ مواجه بودیم ولی الان شرایط متفاوت شده است.

وضعیت تولید طیور در مرغداری‌ها

پاکزاد درمورد علت کاهش تولید مرغ توضیح داد: کاهش تولید به علت افزایش هزینه تولید صورت گرفته است. تولیدکنندگان مرغ گوشتی سال گذشته پس از حذف ارز ترجیحی با زیان سنگین روبه‌رو شدند؛ تولید بیش از نیاز، واردات مرغ منجمد و نبود خرید تضمینی مرغ زنده باعث شدند تولیدگنندگان هرکیلوگرم مرغ تولیدی خود را ۹ تا ۱۲ هزار تومان کم‌تر از قیمت مصوب اعلامی از سوی دولت بفروشند.

وی از عدم تعیین قیمت مرغ توسط مرغداران خبر داد و گفت: تعیین قیمت مرغ زنده هیچ‌گاه به عهده تولیدکننده نبوده است. در بسیاری از کشورها برای حمایت از تولید در بخش کشاورزی یارانه به تولیدکننده تعلق می‌گیرد، به عبارتی نوعی خرید تضمینی برای بخش کشاورزی وجود دارد. ولی برای ما مرغداران خرید تضمینی در نظر گرفته نشده است و متعارف‌بودن قیمت مرغ در دست مرغدار نیست. اکنون واسطه‌ها در بازار دخالت می‌کنند و مشکل اصلی کمبود مرغ ریشه‌یابی نمی‌شود.

قیمت متعارف مرغ چند؟

پاکزاد در پاسخ به این سوال که قیمت متعارف مرغ باید چقدر باشد گفت: قیمت دستوری هر کیلوگرم مرغ گرَم حدود ۵۷ هزار تومان تعیین شده است ولی قیمت واقعی مرغ گرم باتوجه به هزینه‌های تولید باید بیش از ۶۵ هزارتومان باشد. اکنون یک قطعه جوجه یک‌روزه ۳۳ هزار تومان قیمت دارد و مرغدار فقط برای تهیه یک واحد ۲۰هزارتایی جوجه یک‌روزه باید حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی افزود: جدای از قیمت جوجه یک‌روزه، مرغداران با معضل تهیه نهاده‌ها مواجه هستند؛ برای نمونه هرکیلوگرم سویا درگذشته حدود سه هزار تومان قیمت داشت ولی اکنون سویا با ارز دولتی حدود ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان قیمت ‌گذاری می‌شود که مرغداران از حدود پنج تا شش ماه با کمبود سویا مواجه شده و باید این کالا را با قیمت ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنند. مرغداری که جوجه‌ریزی را آغاز کرده ناچار به خرید نهاده‌های دائمی با هر قیمتی است.

پاکزاد در مورد دیگر هزینه‌های تولید مرغ گفت: مرغداران درکنار نهاده‌ها باید بابت دارو و واکسن مرغ و جوجه، مکمل، هزینه استهلاک، دستمزد کارگرد و... نیز هزینه‌هایی متقبل شوند. لذا افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تولید هیچ تناسبی با قیمت دستوری مرغ ندارد.

وی قیمت فعلی مرغ را بیش از ۷۰هزارتومان دانست و بیان داشت: باتوجه به هزینه‌های فعلی قیمت هرکیلوگرم مرغ بین ۷۵ تا ۸۵ هزارتومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود.

تشکل‌های گوشتی ناجی بازار مرغ؟

عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های مرغ گوشتی درباره راه‌حل سامان یافتن بازار مرغ توضیح داد: باید علت کمبود مرغ ریشه‌یابی شود و با تعیین نرخ دستوری یا واردات نمی‌توان کمکی به مرغدار و کاهش هزینه‌های تولید کرد. اکنون قیمت مصوب جوجه ۱۵هزار و ۵۰۰ تا ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده، درمقابل همین جوجه با بهای ۳۳هزارتومان به فروش می‌رسد. مرغداران گوشتی خصوصی‌ترین بخش در کشور هستند که نظارت زیادی بر آنهاست. مرغ کالای قابل احتکار نیست و زمانی که وقت آن برسد باید در بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: اگر بازار مرغ به دست تشکل‌های گوشتی سپرده شود شرایط بهتر خواهد یافت. همچنین دولت باید به نحوی به مردم کمک کند تا قدرت‌ خرید درصورت افزایش قیمت مرغ باتوجه به رشد هزینه‌ها، کاهش نیابد و از طرفی مرغدار ناچار به ارزان فروشی نشود.

پاکزاد در انتها گفت: ما تولیدکنندگان مرغ گوشتی از مردم عزیزمان که قدرت خریدشان کاهش یافته و از مصرف مرغ کاسته‌اند یا مرغ را از سفره خود حذف کرده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =