• ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
  • کد خبر: 35950
  • readingTime: ۲ دقیقه
صنعت

صنایع مادر نقش مهمی در مهار تورم و رشد تولید بازی می‌کنند؛ نقشی بی‌بدیل که باید مورد توجه دولتمردان و صنعتگران قرار بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: بر کسی پوشیده نیست که صنایع مادر یا پایه، نقشی کلیدی در اقتصاد و صنعت کشور دارند. به طور نمونه بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی چه در شاخص کلی و چه در بخش صنعت توسط این صنایع محقق می‌شود.

صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع فلزی نظیر مثل مس و آلومینیوم، صنایع معدنی و صنعت کشاورزی از جمله صنایع هستند که می‌توان گفت دستاوردهای قابل توجهی و گوناگونی را برای صنایع کشور به ارمغان آورده‌اند.

مواد اولیه، رکن مهم تولید

بر کسی پوشیده نیست که مواد اولیه، یکی از ارکان مهم تولید است. این صنایع مادر هستند که مواد اولیه و دیگر بسترهای مهم تولید را برای صنایع مصرفی یا غیر پایه فراهم می‌کنند.

از طرفی موضوع مواد اولیه در کشور ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که همانند قطعات و تجهیزات، بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز در صنایع نیز شامل تحریم‌های غرب است. از طرف دیگر رشد نامتوازن صنایع مادر و مصرفی و نامتناسب بودن این دو با یکدیگر نیز مشکلاتی نظیر خام‌فروشی را برای کشور ایجاد کرده است.

همچنین توسعه نامتوازن صنعت و زیرساخت‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر، مشکلات را برای صنایع مادر دو چندان کرده است. تصور کنید یک کارخانه تولید فولاد نظیر فولاد مبارکه با ظرفیت تولید بیش از ۷ میلیون تن فولاد در سال، اگر دچار محدودیت‌های انرژی نظیر قطع برق و گاز شود چه ضررهای سنگینی را متحمل می‌شود. این زیان نه تنها در زمینه عدم‌النفع تولید یا حقوق و دستمزد بلکه در زمینه‌های دیگری نظیر بروز مشکلات در تجهیزات خطوط تولید در هنگام راه‌اندازی دوباره ظهور و بروز دارد و این صنعت را متحمل هزینه‌های سنگین ریالی و ارزی می‌کند.

در صنایع دیگر نظیر صنعت نفت نیز موضوع به همین صورت است. تصور کنید در صنعت نفت، اگر برداشت از یک میدان یا چاه نفتی به طور کامل متوقف شود گاهاً استفاده دوباره از آن چاه نفت غیرممکن یا بسیار پرهزینه خواهد بود.

صنایع مادر؛ بازی توانمند اقتصاد کشور

اگر کشور به دنبال رشد تولید است، باید بازوهای اصلی اقتصاد یعنی صنایع مادر به طور جدی تقویت شوند. همچنین موضوع جلوگیری از خام‌فروشی که یکی از نکات اصلی صنعت کشور بوده و بسیار مورد تأکید رهبر انقلاب است نیز با توسعه مناسب صنعت مادر و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه مرتفع می‌شود.

صنایع مادر، پیشران صنعت و اقتصاد کشور و به مثابه لکومتیوی برای پیشرفت ایران عزیز است؛ لکومتیوی که در ریل حرکت به سمت آینده‌ای درخشان و نقش‌آفرینی در اقتصاد بین‌المللی است. صنایع مادر امروز نیازمند توجه بیشتر مسئولین و فعالان حوزه صنعت برای حرکتی سریع‌تر است. در نتیجه رشد این صنعت، صنایع مصرفی نیز رشد نموده و معیشت مردم با این رشد بهبود می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =