• ۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
  • کد خبر: 31803
  • readingTime: ۱ دقیقه
گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز پس از ماه‌ها تثبیت به یک‌باره پرکشید! دی ماه ۱۴۰۰ قیمت هر کیلو گوشت قرمز در نیمه ابتدایی کانال ۱۰۰هزار تومان فروخته میشد و این قیمت در هفته ابتدایی دی ۱۴۰۱ مرز ۲۰۰هزار تومان را رد کرده است. این در حالی است که برخی از بازاریان اعتقاد دارند قیمت گوشت قرمز هنوز جای رشد دارد.

به گزارش ایراسین، این روزها خرید فقط یک کیلوگرم راسته گوسفندی ۳۸۰ هزارتومان آب می‌خورد و در این شرایط قفسه اقلام پروتئینی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنوع گذشته را ندارد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کاهش عرضه دام را علت گرانی این محصول عنوان می‌کند. فعالان بازار هم از افزایش مجدد قیمت در آستانه سال ۱۴۰۲ می‌گویند تا گوشت قرمز هم قربانی دیگر نوسان ارزی و گرانی نهاده‌های دامی باشد.

مشاهده‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار گوشت قرمز نشان می‌دهد قیمت این کالا از اواسط آذرماه تا به امروز نوسان‌های زیادی تجربه کرده و قیمت‌ها با افزایش همراه است؛ به طوری‌که قیمت گوشت گوسفندی در یک ‌ماه اخیر بین ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین نرخ گوشت گوساله پس از ماه‌ها ثبات قیمتی، در یک ماه گذشته روند افزایشی داشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است قیمت گوشت قرمز به دلیل کمبود عرضه صعودی شد، علی اصغر ملکی در گفتگو با ایراسین می‌گوید: «درحال حاضر دام کم شده است و به دنبال آن گوشت قرمز کم‌تری در بازار توزیع می‌شود. زمانی که عرضه پایین باشد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.» گزارش رسمی مرکز آمار ایران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

طبق نتایج حاصل از طرح آمارگیری مقدارعرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ماه سال جاری نسبت به مهر ماه حدود دو درصد کاهش یافته و مقایسه مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بلند مدت یعنی آبان سال جاری با مهر ۱۴۰۰ از کاهش سه درصدی حکایت می‌کند.

شماری از فعالان بازار گوشت قرمز زمان افزایش قیمت اصلی اقلام پروتئینی را سال آینده می‌دانند نه زمستان ۱۴۰۱! نوسانات قیمتی در این بازار همواره با رشد نرخ ارز و به دنبال آن گران شدن نهاده‌های دامی اتفاق می‌افتد. فعالان بازار بر این باورند گران شدن نهاده‌های دامی در رشد قیمت گوشت اثرگذار است و دامداران ناچار به تقبل هزینه بیشتری برای پرورش دام هستند و درنتیجه قیمت واقعی گوشت قرمز در آستانه سال جدید مشخص خواهد شد.

درمقابل علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد افزایش قیمت‌ها در انتهای سال جاری می‌گوید: «اکنون عرضه گوشت کم است و قیمت‌ها بالا می‌رود. درنتیجه هیچ چیز را نمی‌توان تا پایان سال پیش‌بینی کرد، ابتدا باید این دوره را گذارند.» با این ‌وجود بهای دام‌ در بازار این روزها بیش از عادت همیشگی خود اوج گرفته‌ تاجایی که از سبد خرید مردم و توزیع بازاریان خارج شده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =