ناباروری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با متخلفان در زمینه عمل سقط جنین برخورد می‌شود، گفت: به زودی سطح دو درمان ناباروری در همه شهرستان‌های استان راه‌اندازی می‌شود و بیماران از مراجعه به مرکز استان بی‌نیاز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سیدمرتضی حیدری ظهر امروز دوشنبه _ هفتم آذرماه _ در نشست خبری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با تبریک هفته بسیج و روز پرستار، اظهار کرد: دهم آذرماه روز جهانی ایدز است، این بیماری درکل جهان وجود دارد و بیش از ۵۰ درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند که این بی‌اطلاعی می‌تواند باعث انتشار بیشتر بیماری شود.

احتمال افزایش آنفلوانزا در دی و بهمن ماه

وی افزود: این بیماری علائم ویروسی در مرحله حاد دارد و افراد تا قبل از آن متوجه تضعیف سیستم ایمنی خود نمی‌شوند و آنقدر سیستم ایمنی ضعیف می‌شود که حتی عوامل بیماری‌زای طبیعی که در بدن دیگران تولید بیماری نمی‌کند، در بدن این افراد می‌تواند به بیماری‌های کشنده‌ای تبدیل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در سه سال اخیر با بحران‌های مختلفی مانند کرونا روبرو بودیم که بخش بسیاری از نیروی انسانی درگیر درمان آن شدند و تعداد بسیاری از پزشکان و پرستاران هم در این راه شهید شدند، در مورد آنفلوانزا هم احتمال وقوع پیک دوم در دی و بهمن ماه است.

وی ادامه داد: استفاده از کورتون و آنتی‌بیوتیک در مردم شایع است درحالی که بیشتر بیماری‌ها نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارند و تجویز آنتی‌بیوتیک تنها باید توسط پزشک باشد.

لزوم توسعه گردشگری سلامت در داخل استان اصفهان

حیدری ادامه داد: در این دوره درگیری ریوی و تجمع ترشحات چرکی در آنفلوانزا به نسبت موج‌های قبلی افزایش داشت، درحال حاضر دوره پیک بیماری را پشت سر گذراندیم و تا حدودی در مرحله کاهش ابتلا هستیم اما پیک بعدی تا دوماه آینده بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه در مورد تعداد پزشکان در وضعیت خوبی قرار داریم، افزود: امروزه ببیشتر اعمال جراحی که قبلا برای انجام آنها بیماران به خارج از کشور اعزام می‌شدند، در داخل کشور و استان انجام می‌شود، باید برای توسعه گردشگری سلامت در داخل استان اصفهان تلاش کرد چراکه نیروی انسانی و پزشکان قوی در این حوزه در استان فعالیت دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دستاوردهای خوبی در حوزه تجهیزات پزشکی داریم با این حال که در گذشته کمبودهای بسیاری در این مورد وجود داشت اما امروزه عمده این تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود و این به دلیل توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

اهمیت موضوع عدالت در درمان

وی ادامه داد: عدالت در درمان موضوع مهمی است چراکه درصد بسیاری از مردم در شهرستان‌ها ساکن هستند و بستر لازم برای حضور نیروهای متخصص در شهرستانها مهیا نیست و باید همان‌طور که در شهرها به پزشک متخصص دسترسی دارند در مناطق محروم هم همین‌طور باشد و تعرفه‌های درمان مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد و بیمه‌ها توانایی ارائه خدمات بیشتری داشته باشند.

حیدری با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌ها باعث انگیزه بیشتر متخصصان برای حضور در مناطق محروم می‌شود، افزود: سیاست‌های غلط گذشته باعث شد در برخی رشته‌ها مانند بیهوشی، جراحی، اطفال ورودی کاهش یابد و با سیاست‌های تشویقی جدید که وزارت بهداشت درپیش گرفته امیدواریم این ورودی‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سن جمعیتی استان بالاتر از استان‌های دیگر است، افزود: شیوع برخی بیماری‌ها در استان بیشتر بوده و بیشتر بودن بیماری‌های مزمن مانند فشارخون و دیابت هم به همین دلیل است و متاسفانه بسیاری از افراد از وجود این بیماری‌ها در خود بی‌اطلاع هستند، این امر عوارض بسیاری دارد که افزایش دیالیز، پیوند کلیه و بیماری‌های چشمی را درپی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: برای کنترل این بیماری‌ها باید به افراد دارای سابقه خانوادگی و ارثی بیماری توجه بیشتری شود و برای کاهش عوارض با درمان مناسب اقدام کنند، توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند موارد خفیف و متوسط، بیماری‌ها را بدون دارو کنترل کند.

به صفر رسیدن تعداد افراد در انتظار برای عمل کاشت حلزون

وی با بیان اینکه تعداد افراد در انتظار برای عمل کاشت حلزون در بیماران زیر چهارسال در استان اصفهان به صفر رسیده است، ادامه داد: با حمایت وزارت بهداشت از این پس عمل کاشت حلزون که حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد به طور رایگان انجام می‌شود.

حیدری با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از کم‌شنوایان نیازمند کاشت حلزون هستند، اظهار کرد: اگر بعد از تولد نوزادان در یک ماهگی تست‌های لازم به درستی انجام شود از این پس نباید شاهد کم شنوایی یا ناشنوایی باشیم. متاسفانه باورهای غلطی در مورد عمل کاشت حلزون وجود دارد که باید این موارد در سطح خانواده‌ها کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرح جوانی جمعیت هم با تشکیل قرارگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مورد پیگیری است و در جلسات ماهیانه مشکلات و موانع این طرح بررسی می‌شود، ادامه داد: درحال راه‌اندازی سطح دو درمان ناباروری در شهرستان‌های استان هستیم که برای ایجاد ۱۰ مرکز ناباروری اقدامات لازم انجام شده و قرار است کلاس‌هایی هم برای آموزش این مسائل با کمک همکاران متخصص مجاری ادراری برگزار شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به زودی سطح دو درمان ناباروری در همه شهرستان‌های استان راه‌اندازی می‌شود و بیماران از مراجعه به مرکز استان بی‌نیاز می‌شوند و با این کار بخش بسیاری از مراجعات به بیمارستان شهید بهشتی کاهش می‌یابد.

با متخلفان در زمینه سقط جنین برخورد می‌شود

وی با بیان اینکه با موضوع سقط جنین روبرو هستیم، تصریح کرد: با متخلفان و مطب‌های متخلف درخصوص انجام عمل سقط جنین برخوردهای لازم صورت می‌گیرد، در مورد پیوند اعضا هم از سال ۹۶ تعداد پیوند کبد و کلیه در استان اصفهان دچار افت شد، بزرگترین منابع اهدای عضو بیماران مرگ مغزی هستند این بیماران در واقع زنده نیستند و تنها با دستگاه نفس می‌کشند.

حیدری با بیان اینکه آمار بیماران کلیوی بیشتر است و بعد از آن بیماران کبدی در مرتبه بعد قرار دارند، افزود: باید مردم بدانند که با اهدای عضو جان بیماران بسیاری را نجات می‌دهند چرا که بیماران پس از پیوند عملکرد طبیعی خواهند داشت و به زندگی عادی خود برمی‌گردند به همین دلیل باید به موضوع اهدای عضو در جامعه توجه بیشتری داشت.

راه‌اندازی بخش پیوند مغز استخوان از سایر افراد به بیمار به زودی

وی اظهار کرد: امسال اهدای عضو از جسد یا مرگ مغزی افزایش داشت اما این میزان تا نقطه ایده‌ال فاصله بسیاری دارد و درحال حاضر عمل پیوند مغز استخوان از بدن خودِ بیمار در بیمارستان سیدالشهدا انجام می‌شود و در بیمارستان الزهرا هم به زودی بخش پیوند مغز استخوان از سایر افراد به بیمار راه‌اندازی می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه باید قبل از شدید شدن مشکلات روانی برای آنها چاره‌یابی کرد، افزود: ارتقای سلامت روان و پیشگیری از خودکشی اهمیت بسیاری دارد و در دنیا از هوش معنوی بسیار یاد می‌شود که تاثیر بسیاری در کاهش آسیب‌ها و بیماری‌ها دارد و بیماری‌ روانی تا به مراحل بحرانی همچون خودکشی یا تشدید بیماری‌ها نرسیده است باید برای درمان آنها تلاش کرد و اگر افراد نیازمند دارو بودند این مسئله در خانواده‌ها به صورت تابو نباشد.

وی ادامه داد: بیماری روانی هم مانند دیگر بیماری‌ها باید درمان شود و والدین در مورد کودکان نگرانی بیشتری دارند و متاسفانه همکاری لازم برای درمان مشکلات روانی را ندارند که نباید به موضوع مراجعه به روانشناس و روانپزشک به عنوان یک انگ نگاه کرد.

پزشک خانواده مزایای بسیاری دارد

حیدری با بیان اینکه در تعداد تخت‌های ویژه کمبودهایی وجود دارد، تصریح کرد: هدف از بیمارستان‌سازی این است که اگر بحرانی مانند کرونا در آینده ایجاد شد ظرفیت مقابله با آن باشد و به همین دلیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزایش می‌باید، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت باید یک مطالبه باشد و سلامت موضوعی نیست که خودگردان شود و لازم است برای ارتقای آن هزینه کرد.

وی افزود: رشته‌های بیهوشی، جراحی و اطفال جزء رشته‌های مهم هستند و نباید ورودی آنها کم شود و باید وزارت بهداشت در این زمینه اقدامات مهمی داشته باشد که نظام تعرفه‌گذاری در خدمات پرستاری و اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده از اقدامات خوبی است که در وزارتخانه دنبال می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه پزشک خانواده مزایای بسیاری دارد و از مراجعات متعدد و هزینه‌های بسیار جلوگیری می‌کند، ادامه داد: بخش زیادی از کمبود دارو و آنتی‌بیوتیک و سرم کمبود حقیقی نبود و بسیاری از بیماران نیازمند این داروها نبودند و اگر تجویز منطقی دارو درنظر گرفته شود نیازی به این حد از مصرف دارو نیست، کمبودها درحال جبران است و مانعی برای ارائه خدمات نیست.

با موارد تخلف و دریافت مازاد تعرفه برخورد می‌شود

وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف ما نظارت بر ارائه خدمات است و این خواسته به حق مردم است و با موارد تخلف و دریافت مازاد تعرفه برخورد می‌شود و قرارگاه عالی نظام درمان با حضور نماینده دادستان، تعزیرات، نظام پزشکی و پزشکی قانونی، تخلفات را بررسی می‌کنند و مقرر شد که معادل آن در استان‌ها هم تشکیل شود.

حیدری با بیان اینکه بیمه‌ها باید تقویت شوند و سرانه درمان پرداخت شود، افزود: کمبود پزشک متخصص در استان نداریم اما در شهرستان‌ها باید با اصلاح تعرفه‌ها به افزایش خدمات پزشک متخصص و پرستاران کمک کرد، اصلاح اقلام دارویی در نسخه یک واقعیت علمی جهانی است و بخشی از آن به موضوعات فرهنگی مربوط است.

تشکیل ۱۲ زیرکارگروه روانپزشکی در بیمارستان‌های اصفهان

وی با بیان اینکه ۵۹ بیمارستان‌ تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در استان (به جز کاشان و آران و بیدگل) فعالیت دارند که ۳۱ بیمارستان در شهر اصفهان و ۲۸ بیمارستان در شهرستان‌های اصفهان هستند و ۳۸ بیمارستان هم زیر نظر دانشگاه فعالیت دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در شهر اصفهان ۱۳ مرکز درمانی دولتی و ۲۵ مرکز در سایر شهرها، ۱۰ بیمارستان خصوصی و چهار بیمارستان خیریه فعال هستند. تعداد کل تخت‌های استان هفت هزار و ۲۷۷ تخت است و چهار هزار و ۷۱۴ تخت در مراکز دانشگاهی داریم و دو هزار و ۵۶۰ تخت هم در مراکز وابسته ارگانی، خیریه و غیره فعال است.

وی ادامه داد: ۱۲ زیرکارگروه روانپزشکی در استان تشکیل شده و یکشنبه‌های هر هفته به میزبانی بیمارستان‌های خورشید و فارابی جلسات آن برگزار می‌شود، سطح‌بندی خدمات روانپزشکی در کل شهرستان‌ها هم درحال انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =