کاهش 30 درصدی واردات محصولات فولادی به هند در سال 2017

استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد مقاومتی گفت: ممنوعیت دائمی واردت کالاها به کشور اشتباه است اما واردات در شرایط خاص مانند امروز توجیهی ندارد. ارتقای کیفیت و پوشش استاندارد تولیدات داخل نیازمند بهبود فضای کسب و کار و حل مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی است البته کیفیت نیز باید به حدی برسد که مصرف کننده با افتخار کالای داخلی خریداری نماید.

رامین گلستانه استاد دانشگاه، مشاور اقتصادی و پژوهشگر اقتصاد مقاومتی در گفتگو با ایراسین با اشاره به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، گفت:  چندین بند از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به حمایت از تولید ملی، برنامه ریزی در جهت ارتقای کیفیت، تقویت رقابت پذیری در تولید و به ویژه تولید داخلی اقلام اساسی و راهبردی اشاره و تأکید دارد.
گلستانه در پاسخ به چگونگی تأثیر معکوس هزینه تولید کالا و کیفیت بر یکدیگر، گفت: بالا بودن هزینه های تولید منجر به افت کیفیت می شود که البته با ورود دانش بنیان به تولیدات داخل بویژه کشاورزی و صنایع دارویی طی سال های اخیر میزان بهره وری و کیفیت افزایش یافته است.
وی با اشاره به الزامات و پیش نیازهای افزایش کیفیت تصریح کرد: تقویت رقابت پذیری از جمله مولفه های افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل است که بیانیه گام دوم انقلاب نیز به تولید انبوه و در عین حال با کیفیت تأکید کرده است.  
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: بنابراین نباید به سمت بازار انحصاری حرکت کنیم و در بازار فقط دو نوع تولیدکننده داشته باشیم چراکه در اثر انحصاری شدن بازار به تدریج از کیفیت کاسته خواهد شد.
وی کنترل مبادی ورودی به کشور را از دیگر الزامات و پیش نیازهای ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل برشمرد و گفت: هم افزایی دستگاه های اجرایی و نظارتی، کنترل پدیده قاچاق و نیز پویایی قوانین در این رابطه ضروری است.
گلستانه با بیان اینکه تولیدکنندگان و صنعت گران در شرایط تحریمی امروز، در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار گرفته اند گفت: صنعتگران در این شرایط ضمن تأمین نیاز داخل، صادرات هم انجام می دهند و بازار دچار کمبود نیست.
وی درخصوص سیاست جلوگیری از واردات تولیدات مشابه گفت: ممنوعیت دائمی واردت کالاها به کشور اشتباه است اما واردات در شرایط خاص مانند امروز توجیهی ندارد.
گلستانه در ادامه گفتگو افزود: ارتقای کیفیت و پوشش استاندارد تولیدات داخل نیازمند بهبود فضای کسب و کار و حل مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی است البته کیفیت نیز باید به حدی برسد که مصرف کننده با افتخار کالای داخلی خریداری نماید.  
پژوهشگر اقتصاد مقاومتی در پایان بر لزوم گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، ترویج مصرف کالای داخلی و راه اندازی سامانه هایی در این خصوص تأکید کرد و گفت: از این طریق می توان تولیدکنندگان و کارخانجات را شناسایی و به تجار داخلی و خارجی و مصرف کنندگان معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =