فقر مردم جامعه

یک جامعه شناس گفت: مشارکت اجتماعی در جامعه منجر به تقویت حس تعلق و اعتماد در جامعه می‌شود و این امر به پایداری سیاست‌ها در کشور کمک قابل توجهی دارد.

نازیلا آخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به لزوم توجه به مشارکت اجتماعی برای رسیدن به نشاط اجتماعی اظهار داشت: باید توجه داشت این مشارکت ربطی به جنسیت، شغل، میزان تحصیلات، متاهل و یا مجرد بودن و ... ندارد.

وی با بیان اینکه روحیه مشارکت پذیری در جامعه منجر به تقویت نشاط اجتماعی خواهد شد، تصریح کرد: نشاط اجتماعی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه یافتگی است و از این رو باید در سیاستگذاری‌ها به این مقوله توجه جدی صورت گیرد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی از مؤلفه‌های رفاه اجتماعی به شمار می‌رود و بیش از مداخلات پزشکی و روانی به عوامل اجتماعی و اقتصادی وابسته بوده و در عین حال، یکی از مفاهیم محوری توسعه پایدار است، ابراز داشت: نشاط در فرایند رابطه فرد با جامعه و گروه تحقق پیدا می‏کند؛ در غیر این صورت از منظر ناظر بیرونی، نشاط چیزی جز مجموعه‌ای از کیفیات روحی و هیجان‌‏های طرب‌انگیز فردی نخواهد بود؛ اگر این کیفیات فرح بخش واجد معانی اجتماعی و اهداف جمعی نباشند تعریفی جز برخی حالات نابهنجار روحی جنون‌آمیز نخواهند داشت.

مشارکت اجتماعی منجر به تقویت حس تعلق به محیط اطراف می‌شود

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که مشارکت اجتماعی اعتمادسازی را در جامعه به دنبال خواهد داشت، هر چه مشارکت مردم در جامعه بیشتر باشد امکان اعمال نظر آنها در تصمیم سازی‌های کشور نیز افزایش خواهد یافت و این امر منجر به ایجاد اعتماد و ایجاد حس تعلق به شهر و کشور خواهد شد.

آخشی با تاکید بر اینکه داشتن حس تعلق از اصول مهم در ایجاد و توسعه مشارکت اجتماعی است، ابراز داشت: با بررسی کوتاه می‌توان به این نتیجه رسید در مناطق مهاجر پذیر که حس تعلق شهروندان به محیط اطراف خود کمتر است شاهد آسیب‌های جدی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی به عنوان واقعیتی اجتماعی ریشه در زندگی اجتماعی انسان داشته است، اضافه کرد: این فرایند با گذشت زمان دگرگون شده، امروز با توجه به نقشی که برای عاملیت انسانی در حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی قایل می‌شوند، مشارکت در اشکال اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی روانی مورد توجه سیاستگذاران اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار گرفته و یکی از مراکزی که به عنوان بستر و زمینه‌ساز رفتار مشارکتی شناخته می‌شود، شهر و زندگی شهری است.

وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از ابزارهای اصلی تقویت مشارکت اجتماعی است

این جامعه شناس وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را یکی از ابزارهای اصلی تقویت مشارکت اجتماعی دانست و افزود: این فضا ادبیات مشترکی را بین همه مردم کشور و حتی دنیا ایجاد کرده است چرا که فردی که در دورترین روستاها زندگی میکند همان اطلاعاتی را دارد که افراد در مرکزی ترین شهرهای کشورها دارا هستند.

وی ادامه داد: همچنین بایدتوجه داشت که مشارکت اجتماعی به رشد شخصیت افراد با توجه به آشنایی افراد مختلف کمک قابل توجهی دارد و این امر می‌تواند در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز تاثیر بسزایی داشته باشد، همانطور که نمونه‌های آن را در زمینه درمان معتادان، آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، تامین بسته های معیشتی و مسکن برای افراد نیازمند داشته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =