بازدید زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  از خطوط تولید و تصفیه‌خانه شرکت فولاد مبارکه

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: فولاد مبارکه با راه‌اندازی تصفیه خانه‌ای از پساب استفاده می‌کنند و در سال قبل ۵۰ درصد آبی که در این کارخانه استفاده شده از همین تصفیه خانه بوده که طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد در فولاد مبارکه به مرور زمان تا ۹۰ درصد می‌رسد و حتی می‌تواند به حوزه آب شرب اصفهان کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز، چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: نماینده مجلس برای انجام درست کار، باید در جایگاه ذاتی خود که نظارت است قرار گیرد اما متاسفانه نمایندگان بیشتر دچار حواشی می‌شوند و در کلان این موضوع به ضرر مردم است. ما وظیفه داریم که دائما در میان مردم باشیم و موضوعات مختلف را بررسی کنیم و از مسئولان اجرایی پیگیری‌هایی داشته باشیم اما با این حال این موضوعات علاوه بر وظایف اصلی یک نماینده است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس نگاه استانی و ملی دارند و به عنوان مثال مسئله آب یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم ایران و اصفهان است. از شروع مجلس نگرانی اصلی من نیز مسئله آب بود. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: برای پیشگیری از بیماری باید برخی عوامل اصلی از جمله آب و هوای سالم تامین شود. در کمیسیون بهداشت و درمان علی‌رغم نگاه تخصصی، رویکرد تخصصی وجود نداشت. برای همین درخواست یک فراکسیون به عنوان فراکسیون دیپلماسی سلامت دادم و ریاست آن را بر عهده گرفتم. این فراکسیون جلسات مختلفی داشت و ۱۵ دستگاه از جمله شهرداری‌ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و صنایع مختلف در این فراکسیون حاضر شدند.

مسئولان تصور اشتباهی از اصفهان داشتند

شیخی افزود: این جلسات در ابتدای شروع به کار مجلس برگزار شد و با روالی ثابت ادامه پیدا کرد و تصور بسیاری از مسئولان و نمایندگان از اصفهان اشتباه است. بسیاری تصور می‌کردند که مسئله جاری نبودن زاینده‌رود زینتی است و تصوری درباره اینکه جریان زاینده‌رود برای زندگی و معیشت بسیاری ضروری است، نداشتند. مردم اصفهان همانقدر که عاطفی به زاینده‌رود وابستگی دارند، زندگی آن‌ها نیز به این آب گره خورده است. حق‌آبه کشاورزی، محیط‌ زیست و شرب سال‌ها است که در استان اصفهان نادیده گرفته شده‌.

وی گفت: مشکل زاینده‌رود در اثر سیاست‌گذاری غلط و سیاست گذاران ناأگاه به وجود آمده و راه‌حل آن از آسمان نمی‌آید! این سیاست‌های غلط منجر به بر هم زدن تعادل زیستی در استان اصفهان و حتی کشور شده و اقلیم را تغییر داده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: سال گذشته نمایندگان مختلف به اصفهان دعوت شدند و شرایط سخت مردم شرق اصفهان را دیدند. از آن زمان به بعد فراکسیون زنان و محیط زیست همراه این جریان شد ودر این جریانات قرار شد وزیر نیرو، ریاست سازمان محیط زیست و وزیر کشاورزی دولت قبلی به اصفهان بیایند و این موضوع را بررسی کنند، اما هیچ یک از آن‌ها حاضر به حضور در اصفهان نشدند.

شیخی خاطر نشان کرد: پس از استقرار دولت آقای رئیسی قرار شد کارگروهی برای زاینده‌رود تشکیل شود. با وزیر پیشنهادی نیرو نیز شرط کردم که در اصفهان حاضر شود و موضوع آب را بررسی کند.

دمای هوای اصفهان دو درجه افزایش پیدا کرده

وی تصریح کرد: باید سیاست‌گذاری کلان در بحث آب کشور صورت‌ گیرد و اقلیم اصلاح شود. شیخ بهایی سال‌ها پیش حق‌آبه زاینده‌رود را بدون تغییر اقلیم تقسیم کرد. اما سدسازی‌ها، تونل‌سازی‌ها و کارهای غیر علمی باعث شدند اقلیم تغییر یابد. در درجه اول باید حق‌آبه‌ها و پوشش گیاهی درستی برای جلوگیری از هدر رفت آب شکل گیرد.

نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به فرونشست زمین در اصفهان گفت: مسوولان غیر متخصص تصور داشتند که وجود آب در رودخانه باعث هدر رفت آب است! آن‌ها اندیشه اینکه این آب هزاران سال حافظ خاک و طبیعت بوده و زمانی که شرایط طبیعی تغییر کند، هزاران مشکل از جمله فرونشست را به وجود می‌آورد. دو درجه دمای هوا افزایش پیدا کرده و این موضوع در استان و کشور منجر به مشکلات بسیار زیادی شده است.

شیخی افزود: بر اساس قانون هوای پاک دستگاه‌های مختلف باید وظایف خود را عمل کنند و مسئولان نیز خود را پاسخگو بدانند.

طرح غربال و پیشگیری از سرطان‌های رایج زنان

وی گفت: این مشکلات مختلف زیست محیطی باعث افزایش سرطان در اصفهان و حتی ایران شده است. برای این موضوع سندی برای پیشگیری و غربال سرطان رایج زنان تصویب شد. برخی از دستگاه‌ها مکلف شدند تا این موضوع را پیگیری کنند. در لایحه بودجه امسال نیز لایحه‌ای برای پیشگیری و غربال سرطان سینه تصویب شد و در تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفت و پژوهشکده سرطان موظف شده تا این کار را به درستی و با رویکرد علمی اجرا کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان افزود: با این طرح‌ و طرحی که در هیات وزیران مطرح شده می‌توان تا ۴۰ درصد از سرطان‌های رایج زنان را پیشگیری کرد.

حمایت‌های ویژه از دانش بنیان‌ها

شیخی درباره شعار سال توضیح داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، شعار سال به جای بیلبوردها باید در سیاست‌گذاری تبلور یابد. کار باید به سمتی پیش رود که دانشمندان و جوانان کشور به خود باوری رسیده و سدهایی که برای کار آن‌ها وجود دارد برداشته شود.

وی افزود: برای اساس لایحه مجلس شرکت‌های دانش‌بنیان باید از حاشیه تولید خارج و به موضوع اصلی بدل شوند. حمایت‌های پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرایی، امکان هزینه بخشی و درآمد از نهادهای عمومی و اضافه شدن به صندوق نوآوری و شکوفایی و غیره دیگر حمایت‌های دانش‌بنیان است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: استانداران ملزم شدند تا مسائل بومی را با استفاده از دانش بنیان‌ها حل کنند و این موضوع می‌تواند در حل مشکلات مختلف کشور کمک زیادی کند.

افتتاح چند بیمارستان در اصفهان

شیخی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های اصفهان تاکید کرد: بیمارستان شریعتی اصفهان، متعلق به تامین اجتماعی است و روز به روز به سمت فرسودگی پیش‌ می‌رود. دستور وزیر بهداشت برای ساخت بیمارستان میلاد ۲ که در واقع جایگزین بیمارستان‌های فرسوده تامین اجتماعی است، گرفته شده و این بیمارستان در نزدیکی شهرک شهید کشوری پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بیمارستان بهارستان، تصریح کرد: در بهارستان ۱۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و روند جمعیتی آن رو به رشد است. اما این منطقه هیچ امکانات درمانی نداشت و موافقت و مجوز برای ساخت بیمارستان بهارستان نیز صادر و زمین آن نیز به شهرداری بهارستان برای ساخت تحویل شد.

وی گفت: سال قبل برای بیمارستان ورزنه ۲۵ میلیارد بودجه گذاشته شد، اما برخی کم‌کاری‌ها باعث تاخیر در روند ساخت آن شد که با این حال این موضوع در حال پیگیری است و در این پروژه در آینده افتتاح می‌شود.

شیخی درباره مشکلات دارو توضیح داد: در دولت قبلی ۵۰۰ قلم دارو به یک‌باره گران شد. از هفت ماه پیش نگران وضعیت دارو بودم، امروزه داروهایی در کشور وجود دارد که به شکل عجیب و غیر منطقی گران شده است. پیگیر وضعیت تامین و قیمت دارو هستیم و امیدواریم اصلاحاتی صورت گیرد اما با توجه به مشکلات ارزی نگرانی درباره گرانی دارو وجود دارد.

تدابیر خوب فولاد مبارکه در حوزه آب

شیخی درباره بازدید اخیر خود از مجتمع فولاد مبارکه اظهار کرد: در بازدیدی که از فولاد مبارکه داشتم از بخش‌های مختلف این شرکت بازدید کردم و این موضوع واضح است که تدابیر خوبی در حوزه‌های مختلف توسط مدیران فولاد مبارکه اندیشیده شده است. فولاد مبارکه با راه‌اندازی تصفیه خانه‌ای از پساب بهداشتی شهرهای اطراف خود برای تولید فولاد استفاده می‌کند.

در سال قبل ۵۰ درصد آبی که در این کارخانه استفاده شده از همبن تصفیه خانه بوده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد در فولاد مبارکه به مرور زمان تا ۹۰ درصد می‌رسد که این موضوع می‌تواند به حوزه آب شرب اصفهان کمک کنند. فولاد مبارکه ساز و کار دانش‌ بنیانی برای خود تعریف کرده و قرار است به سمت تولید محصولات مورد نیاز صنایع کلان نظیر خودروسازی، لوازم خانگی و حتی صنایع دفاعی پیش رود.

وی افزود: با حمایت فولاد مبارکه ماده‌ای که قبلا از آمریکا وارد می‌شده امروز در شرکتی در استان البرز تولید می‌شود. صنایع فولادی می‌توانند از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پایش و مقابله با آلودگی استفاده کنند و اگر نگاه ما به سمت خود باوری و اتکا به ظرفیت داخلی باشد، کارهای بزرگی می‌توان انجام داد.

مجلس نظارت کامل بر ارز ترجیحی دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره دعوت از رئیس جمهور برای حضور در اصفهان توضیح داد: از ایشان در طی یک نامه رسمی به اصفهان دعوت شده است. ایشان باید اول از همه به اصفهان سفر کنند که با این وجود بعضی از ناهماهنگی‌ها باعث تاخیر در این سفر شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارز ترجیحی گفت: تاکید نمایندگان این است که مردم برای تهیه برخی اقلام به خصوص دارو تحت فشار قرار نگیرند. مجلس درباره ارز هر کاری که لازم است انجام خواهد داد و با تمام قوا ایستاده تا نظارت لازم را داشته باشد. مشکل اصلی از دولت‌های قبلی است که بنای نادرستی گذاشته‌اند، اما در بحث دارو یک نگرانی اصلی است که هنوز هم ادامه دارد. هم باید جلوی فساد ایجاد شده را بگیریم و هم اینکه از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =