• ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
  • کد خبر: 2246
  • readingTime: ۲ دقیقه
غلامحسین حسنتاش

به گزارش ایراسین، عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران برای برخی کشورها از سوی آمریکا که از هفته آینده اجرایی خواهد شد اگرچه در نگاه اول می‌تواند مشکلاتی برای اقتصاد کشورمان ایجاد کند اما باید درنظر داشته باشیم که این یک جنگ روانی علیه طلای سیاه ایران است.

تقریبا از دو ماه پیش موضوع به صفر رساندن صادرات نفت ایران توسط آمریکایی‌ها به صورت گسترده و با استفاده از ابزار رسانه‌ها در سراسر جهان مطرح شد و اغلب مسئولان کاخ سفید در سخنرانی‌ها و جلسات مطبوعاتی خود به این نکته تاکید کردند. درحالی که دیدیم در دوران باراک اوباما نیز چنین طرحی مطرح شد و در عمل دستاوردی برای ایالات متحده آمریکا نداشت.
در این زمینه باید توجه داشته باشیم اصولا صفر شدن صادرات نفت ایران شوخی بزرگی است که نباید به آن توجه داشته باشیم آنچه مهم است موضوع انتقال منافع مالی ایجاد شده حاصل از فروش نفت است و مسئولان کشورمان باید برای این منظور برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.
این درحالی است که مانور گسترده کاخ سفید در این زمینه و تاکید مجدد بر صفر شدن صادرات نفت ایران به این معنی است که سیاست‌های خصمانه آنها علیه صادرات نفت ایران از قبل با چالش جدی روبرو شده و به قول معروف با شکست مواجه شده به صورتی که می‌توان گفت حنای آمریکایی در این باره اگر رنگ نباخته باشد؛ کمرنگ شده است.
عملکرد و هجوم رسانه‌ای سیاستمداران آمریکایی درباره صفر شدن صادرات نفت ایران دقیقا نشان می‌دهد عملا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و تصمیم‌گرفته‌اند اینبار با استفاده از جنگ روانی اقتصاد کشورمان را هدف قرار دهند چون واکنش بازار به این سیاست و نوسان‌های نرخ دلار واقعیت ماجرا را برای همگان مشخص کرد.
به هرحال کارشکنی‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران می‌تواند برحجم صادراتی نفت کشورمان اثرگذار باشد و نباید این واقعیت را نادیده گرفت اما از طرف دیگر فرصت‌هایی برای جریان صادرات نفتی ایران وجود دارد که می‌توان از این موارد استفاده کرد و بهتر است بیشتر متمرکز بر وصول مطالبات با استفاده از شیوه‌های مختلف باشیم تا سیاست‌گذاری‌ آمریکا علیه صنعت نفت باز هم با شکست گذشته مواجه شده باشد.
در این زمینه شاید توافق‌های پولی و بانکی با ارزهای محلی یا ارزی غیراز دلار تعیین کننده باشد و در نهایت حتی مبادلات کالا به کالا راهی برای شکست سیاست‌های آمریکا، هرچند منظور از کالا؛ کالاهای مصرفی نیست بلکه مدیریت واردات با استفاده از منابع مالی صادرات نفت به نفع تولید داخلی کشورمان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =