تالاب گاوخونی

به گزارش ایراسین، زاینده رود به مدت ۲۰ روز باز شد تا کشاورزان شرق بتوانند محصولاتشان را آبیاری کنند، اما به گفته بسیاری این حجم آب فقط برای مصارف کشاورزی بوده و درد گاوخونی را درمان نخواهد کرد. در این زمینه گفتگویی داشتیم با محمد کوشافر، سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان که در ادامه آمده است.

 

 قرار است زاینده رود به مدت ۲۰ روز باز بماند، به نظر شما حجم آبی که در زاینده رود رها می شود می تواند به پایاب یا همان گاوخونی کمک کند؟

این اتفاق با حجم آبی که قرار است در زاینده رود  رها شود نمی افتد، چون هدف فقط کشاورزی است. اکنون کشت هایی که در دوره خاصی انجام شده نیاز به آب دارد و اگر این آب به آنها نرسد همه از بین می روند، برای همین است که آب باز شده است و این زمان کوتاه نمی تواند سودی به تالاب برساند.

برخی اعتقاد دارند که بارش های بالادست امسال وضعیت مناسبی داشته است، اما به دلایل مختلف همچنان زاینده رود با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند، علت این موضوع چیست؟

نمی توان در مورد بارش های امسال زود قضاوت کرد، اما به هر حال نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بوده ایم، ولی موضوعی که زاینده رود با آن روبرو است این است که بارگزاری ها بر روی این حوضه بیش از توان آن است و اگر بارگذاری و از جمله توسعه و جمعیت شهری بیش از توان منابع مانند آب باشد، تخریب منابع انجام شده و ردپای اکولوژیک نمایان می شود و این موضوع خود باعث ناپایداری شهری خواهد شد. بر این اساس بارگذاری بیش از ظرفیت بر رودخانه زاینده رود در حوضه آبخیز این رودخانه و همه استانهای استفاده کننده از آب آن باعث تنش آبی می شود.

با این اوصاف حجم آبی که رها می شود، به درد تالاب گاوخونی نمی خورد و ما با بحران ریزگردها روبرو خواهیم شد؟

بله دقیقا. تالاب گاوخونی هم اکنون هم از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و تا چند سال آینده کانون جدید غبار در مرکز ایران فعال شده و بحران جدید ریزگردها همه کشور را در بر می گیرد. هم اکنون زمین های شرق اصفهان هنوز دارای رطوبت هستند و پوشش گیاهی کمی دارند که اگر این پوشش هم از بین برود، شدت خطر بیشتر شده و ما تا فرصت داریم باید این موضوع را کنترل کنیم.

به نظر شما چه حجمی از آب باید در زاینده رود جاری شود که بتواند تالاب را نجات دهد؟

نمی توان عدد مشخصی برای این موضوع عنوان کرد، در حالت طبیعی اگر بارگذاری اضافه بر روی زاینده رود نشود مقداری آب به تالاب می رسد، اما متاسفانه این اتفاق نیافتاده است. طی سالها در دراز مدت آبی که پشت سد بوده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر به کمتر از ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است و همین موضوع با توجه به بارگذاری ها باعث خشک شدن تالاب شده است. به نظر من این ما هستیم که باید خود را با میزان آب وفق دهیم و با توجه به خشکسالی ها مصرف کمتری داشته باشیم.

از این موضوع بگذریم. شما در اظهار نظری عنوان کردید که بهشت آبادی برای اصفهان در کار نیست. می توانید بیشتر توضیح بدهید. یعنی مردم اصفهان امیدشان به تونل بهشت آباد برای آبرسانی به اصفهان نباشد؟

منظور من از نبود بهشت آباد این بود که برخی فکر می کردند اتفاقات آبی که در اصفهان رخ داده است مربوط به بهشت آباد است در حالی که اینطور نیست. پروژه بهشت آباد سال ۱۳۸۰ در کشور مطرح شد و با انجام مطالعات صورت گرفته مقرر شد، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه کارون به اصفهان انتقال یابد، حتی این طرح در سفر مقام معظم رهبری به اصفهان در سال ۸۰ مورد تاکید ایشان قرار گرفت، اما پس از مدتی این میزان به ۸۰۰ میلیون و دوباره به ۵۰۰ متر مکعب کاهش یافت، اما خبری از اجرای این طرح نشد تا وزارت نیرو با ورود به این پروژه شروع به سهم دادن این طرح به سایر استان ها کرد به گونه ای که مقرر شد ۲۴۸ میلیون متر مکعب آب به یزد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز برای کرمان انتقال یابد و در این بین سهم ناچیزی به اصفهان داده شد و از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب، فقط ۱۵۲ میلیون متر مکعب نصیب اصفهان شد. اینها همه در حالی است که بهشت آباد هنوز ساخته نشده است و همچنان طرح آن روی کاغذ است. اگر هم باشد، احیای زاینده رود با طرح بهشت آباد امکان پذیر نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =