فرزین آقا بزرگی

کارشناس ارشد بازار سرمایه و مسائل اقتصادی: این چنین تغییر رویه هایی مثل تغییر دامنه نوسان معمولا یک شوک مثبت به بازار وارد می کند که بسیار گذرا است.

فرزین آقا بزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه و مسائل اقتصادی در گفتگو با  خبرنگار ایراسین در مورد تصمیم شورای عالی بورس در خصوص تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام گفت: یکی از پارامتر هایی که می توانست بازار را بهبود ببخشد بازنگری در اصول و رویه های گذشته است، چرا که زیرساخت های ما مربوط به دو دهه گذشته است و نباید انتظار داشته باشیم با خیل عظیم سهامداران به میزان 57 میلیون، سازکارهای قدیمی جواب بدهد.

آقا بزرگی در ادامه افزود: در شرایط بسیار منفی یا بسیار مثبت بازار، با هر تغییر رویه ای یک عکس العمل بیش از انتظار در بازار رخ می دهد و بلافاصله بازار به مدار اصلی خودش بازمی گردد. روند فعلی بازار در حال حاضر با توجه به بالا بودن P/E، احتمال روند نزولی ارز و دلار و ناهماهنگی که بین سیاست گذاران اقتصادی وجود دارد؛ یک روند ملایم منفی است و مولفه های اصلی این را نشان می دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به زمان این تصمیم گیری اشاره کرد و افزود: این تصمیم باید در شرایط عادی بازار گرفته می شد و شرایط حال حاضر که تقریبا یک شرایط خاصی است به جز ایجاد محدودیت تغییر خاص دیگری ایجاد نمی کند و این چنین تغییر رویه هایی معمولا یک شوک مثبت به بازار را نشان می دهد که به نظر من بسیار گذرا است. چرا که ایراد شکلی بخشی به دامنه نوسان بر می گردد ولی ایراد اساسی که گفتم در کنار مراودات سیاسی و تاثیرات اقتصادی حال حاضر در بازار وجود دارد و این ها خیلی اثر بیشتری دارد.

آقا بزرگی در خاتمه گفت: مشکل اصلی در بازار سرمایه دامنه نوسان نبود که با این تغییر روش یک اصلاح اساسی در بازار به وجود بیاید. لذا به نظر من این روند هیچ کمکی به روند شاخص بورس نمی کند چرا که هرچقدر با افزایش دامنه نوسان و دامنه نوسان گیری ما پتانسیل فروش ایجاد کنیم؛ احتمال اصلاح قیمت را افزایش می دهد.

شایان ذکر است رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اتخاذ چهار تصمیم مهم در جلسه روز شورای عالی بورس خبر داد. در این جلسه مقرر شد تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی دو تا مثبت ٦ درصد تغییر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =