رضا شهرستانی 1

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران گفت: اگرچه تولید الکترود گرافیتی زمان بر خواهد بود؛ اما قطعا به این تکنولوژی دست خواهیم یافت.

رضا شهرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اهمیت الکترود گرافیتی به عنوان قطعات مهم صنعت فولاد اظهار داشت: الکترود گرافیتی نقش مهمی در انتقال جریان الکتریسته در کوره قوس الکتریکی برای ذوب شارژ فلزی ایفا می کند.

وی افزود: الکترود گرافیتی در صنایع فولادی کاربرد دارد و تکنولوژی آن در دو بخش به کار می رود. تکنولوژی تولید گرافیت سوزنی به عنوان ماده اولیه اصلی CPC در اختیار کشورهای غربی است و به بهانه کاربرد در صنایع دفاعی تولید آن را در کشور ما منع کرده اند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه تامین گرافیت سوزنی از طریق واردات همواره فراهم بوده است و با توجه به اینکه تحریم هایی در کار نبود، نیازی به تولید در داخل احساس نمی شد.

تولید الکترود گرافیتی در دستور کار قرار دارد

وی افزود: بسیاری از شرکت ها به صورت مشارکتی و جداگانه در هر دو بخش تولید الکترود گرافیتی در حال اقدام هستند اگرچه زمان بر خواهد بود اما قطعا به تکنولوژی تولید الکترود گرافیتی دست خواهیم یافت.

شهرستانی با اشاره به اینکه کالای جایگزینی برای الکترود گرافیتی وجود ندارد، گفت: اگرچه در حال حاضر تامین این ماده مهم تا چندسال آینده فراهم شده است، اما تولید الکترود در کشور ما در صدر کار قرار خواهد گرفت.

مطالعات بر روی الکترود گرافیتی

وی با بیان اینکه امروزه فولادسازان روی روش های کاهش ضریب مصرف الکترود تمرکز کرده اند، تصریح کرد: پروژه های دانشگاهی و شرکت دانش بنیان بسیاری نیز با موضوع استفاده از راهکارهای کارآمد در مسیر کاهش مصارف الکترود گرافیتی تعریف شده است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران با استناد به تولید 55 میلیون تنی در چشم انداز 1404 گفت: در ایران نیاز سالانه کشور به الکترود گرافتیتی 40 تا 50 هزار تن است. با استناد به اهداف صنعت فولاد کشور در افق 1404 حدود 90 تا 100 هزار تن الکترود گرافیتی مورد نیاز است. در حال حاضر اکثر نیاز صنعت فولاد به الکترود گرافیتی از کشورهای روسیه، چین و هند تامین می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =