• ۲ ساعت قبل
  • کد خبر: 78438
  • زمان مطالعه: ۲ دقیقه
ورزش روستایی

شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد کشور همواره توجه ویژه‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال جامعه و به ویژه جوامع محلی داشته است. در این راستا یکی از اقدامات برجسته و اثرگذار این شرکت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه توسعه ورزش روستایی به عنوان راهبردی برای تحقق توسعه پایدار، تقویت سرمایه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی در مناطق روستایی بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، فولاد مبارکه با درک صحیح از نقش و تأثیر ورزش در ایجاد نشاط، انسجام اجتماعی و حفظ سلامت جامعه اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌ای جامع و هدفمند تحت عنوان "واحد توسعه شور و نشاط از طریق ورزش، بازی و سرگرمی" نموده است. این برنامه که با همکاری متخصصان و با رویکردی پایدار توسط شرکت دانش بنیان"رستا" در حال اجرا است نشان‌دهنده عزم جدی فولاد مبارکه برای ایجاد تحول مثبت در بافت اجتماعی و فرهنگی مناطق روستایی است.

برخلاف بسیاری از برنامه‌های موقتی که صرفاً بر ارائه خدمات مادی متمرکز هستند راهبرد فولاد مبارکه در این حوزه مبتنی بر ظرفیت‌سازی داخلی و توانمندسازی نیروهای محلی است. واحد توسعه شور و نشاط از طریق ورزش، بازی و سرگرمی با پرورش ۸۱ نفر نیروی متخصص محلی (منتور) از میان خود روستاییان نه تنها هسته اصلی مدیریت و تداوم فعالیت‌ها در روستاهای تحت پوشش را فراهم کرده است، بلکه با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه‌هایی همچون مدیریت رویداد، برنامه‌ریزی، بازاریابی ورزشی و طراحی بازی‌های بومی، بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهای محلی فراهم نموده است.

تلفیق ورزش، فرهنگ و اقتصاد

برنامه‌های اجرا شده در این حوزه با طراحی هوشمندانه ورزش را به محوری برای احیای ارزش‌های فرهنگی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی بدل ساخته است. برگزاری رویدادهای بزرگ منطقه‌ای هر سه ماه یکبار و نیز ده‌ها رویداد کوچک هفتگی و دو هفته‌ای در سطح روستاها تنها به رقابت‌های ورزشی محدود نشده است بلکه به احیای بازی‌های بومی و سنتی مانند طناب‌کشی، کبدی و هفت‌سنگ منجر شده و هویت فرهنگی جوامع محلی را تقویت کرده است.

خودانگیختگی و خودگردانی کامل برنامه‌ها یکی از نخستین دستاوردهای این سرمایه‌گذاری اجتماعی است. امروزه منتورهای بومی آموزش‌دیده به تنهایی قادر به برنامه‌ریزی، تأمین مالی (از طریق مشارکت مردمی) و اجرای رویدادها هستند. برخی از این روستاها با جذب گردشگران فرهنگی-ورزشی، به کانونی برای فروش محصولات محلی و صنایع دستی تبدیل شده‌اند. افزایش حس تعلق، مالکیت جمعی و اعتماد به نفس در میان ساکنان، تقویت سرمایه اجتماعی را سبب شده است و در نهایت استفاده از فضاهای طبیعی و جاذبه‌های فرهنگی-طبیعیِ روستا، این مکان‌ها را بار دیگر به کانون زندگی و تعامل اجتماعی بدل کرده است.

بی شک برنامه توسعه ورزش روستایی فولاد مبارکه در راستای مسئولیت اجتماعی الگویی قابل تعمیم از اثرگذاری یک شرکت صنعتی در توسعه پایدار محلی است. فولاد مبارکه با نگاهی بلندمدت و استراتژیک نشان داد که می‌توان با باور به ظرفیت‌های درونی و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی نه تنها در حوزه ورزش بلکه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز تأثیراتی ماندگار و تحول‌آفرین داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =