نخبگان نخبه

رییس بنیاد نُخبگان اصفهان گفت: طرح «رفعت» با هدف شبکه‌سازی بین دانشجویان مستعد و نخبه و استادان دانشگاه و افزایش مهارت‌های اجتماعی و حس خودباوری در بین آنها در استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حسین ربانی در خصوص طرح رفعت اظهار کرد: این طرح بصورت استاد محوری است و دانشجویان مُستعد و نُخبه می‌توانند با تشکیل گروه و با راهبری یک عضو هیأت علمی دانشگاه به اجرای طرح‌های پژوهشی، علمی یا فرهنگی در مدت یک سال بپردازند.

وی اظهار کرد: این طرح توسط بنیاد ملی نُخبگان به‌منظور راهبری و اثرگذاری در دانشجویان ورودی جدید دانشگاه‌ها در زمینه‌های فرهنگی، علمی و تربیتی و تشویق آنها به کار گروهی و شبکه‌سازی تعریف شده است.

ربانی با بیان اینکه دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این طرح تا اول اردیبهشت امسال فرصت ثبت نام در سامانه بنیاد نُخبگان اصفهان را دارند، خاطرنشان کرد: اسامی ۶۷ نفر از استادان هفت دانشگاه دولتی و بزرگ استان در این سامانه بارگذاری شده است و دانشجویان واجد شرایط می‌توانند ۲ استاد را برای شرکت در این طرح انتخاب و ثبت نام کنند.

رئیس بنیاد نُخبگان اصفهان خاطرنشان کرد: پیش از این، تعدادی از استادان دانشگاه طرح‌های علمی و فرهنگی خود را به بنیاد نخبگان استان اصفهان ارسال کردند و پس از بررسی، تعدادی از طرح‌ها برای تشکیل هسته‌های دانشجویی در رویداد «رفعت» انتخاب شد.

ربانی ادامه داد: پس از ثبت‌نام و بررسی تعداد تقاضاها، گروه‌های حداکثر ۱۰ نفره دانشجویان با محوریت یک عضو هیأت علمی دانشگاه تشکیل می‌شود و این گروه‌ها به اجرای طرح علمی، پژوهشی یا فرهنگی با راهبری استاد مربوطه می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح‌ها علاوه بر مباحث علمی، آموزشی و پژوهشی، جنبه‌های اجتماعی و تربیتی نیز در نظر گرفته شده است تا دانشجویان مستعد تازه وارد به دانشگاه‌ها بتوانند با کسب مهارت‌های مورد نیاز، زودتر وارد فضای تحقیقاتی و فناوری شوند.

رئیس بنیاد نُخبگان اصفهان با اشاره به اینکه بودجه‌ای نیز به عنوان حمایت مالی در اختیار استادان منتخب در اجرای این طرح قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دانشجویان و اعضای هیأت علمی شرکت کننده در طرح رفعت از برخی امتیازها برخوردار می‌شوند.

ربانی افزود: بنیاد ملی نخبگان نیز در حال مذاکره با وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای در نظر گرفتن امتیازهایی در ارتقای رُتبه برای استادان شرکت کننده در طرح رفعت است.

وی با بیان اینکه دانشجویان محصل در سال اول و دوم مقطع کارشناسی می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند، گفت: شرایط و ضوابطی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است از جمله اینکه جزو ۱۰ درصد برتر معدل هم‌رشته هم ورودی خود در دانشگاه یا جزو دارندگان مدال‌های طلا، نقره، برنز یا دیپلم افتخار المپیادهای جهانی و ملی باشند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌هایی که امسال برای اجرای طرح رفعت در استان در نظر گرفته شده شامل اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، هنر، فرهنگیان، کاشان و علوم پزشکی کاشان است.

تاکنون حدود سه هزار نُخبه در استان اصفهان زیر پوشش حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد نُخبگان قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =