• ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
  • کد خبر: 43886
  • readingTime: ۳ دقیقه
مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی به معنی نقش‌پذیری و نقش آفرینی آحاد مردم در برابر رویدادها و اتفاقات جامعه در جهت تقویت منفعت عامه و ارتقای شرایط مطلوب زیستی و در واقع مکمل مسئولیت فردی است، مسئولیتی که هر فرد در قبال خود، اندیشه‌های خود و همین‌طور در قبال اجتماع چه حقیقی چه حقوقی دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مسئولیت اجتماعی به عنوان چارچوبی اخلاقی، شخص را چه فرد باشد چه سازمان در مشارکت به امور اجتماعی که عمل به آن در سطح وسیع به منفعت جامعه خواهد بود، متعهد می‌سازد. مسئولیت اجتماعی به این معناست که فرد به عنوان عضوی از جامعه، مشارکت فعالانه دارد و نسبت به مشکلات و معضلات بی‌تفاوت نبوده و در تغییرات و بهبود شرایط می‌تواند سهیم باشد. این مشارکت و حضور فعال، از شرکت در پاکسازی محیط زیست تا کمک نقدی یا شرکت در مراسم اجتماعی را در بر می‌گیرد.

مسئولیت اجتماعی در نقطه مقابل بی‌تفاوتی قرار دارد؛ هرگاه معضل یا بحرانی در جامعه پدید بیاید، هر شهروند مسئول وظیفه خود می‌داند برای رفع آن معضل به نوبه خود مشارکت موثر داشته باشد تا در رفع آن بکوشد و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی و امور خیریه را در بر می‌گیرد و افراد جامعه در هر سطح و طبقه‌ای در قبال معضلات و اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد مسئول هستند و تحت هیچ شرایطی این مسئولیت از آنان ساقط نمی‌شود.

افراد جامعه، خانواده‌ها، گروه‌های مردمی، سازمان‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌های جامعه مدنی و دولت همگی می‌‍‌توانند با پذیرش و اعمال تعهدات فردی و سازمانی کمک شایانی به حفظ کرامت انسانی، برقراری عدالت، کاهش تبعیض، کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی، بهبود وضعیت بهداشت و سلامت روحی و جسمانی، گسترش اخلاق و احترام به همنوع و محیط زیست، توسعه پایدار، ایجاد و حفظ صلح، استفاده مطلوب از منابع، نمایند.

مسئولیت اجتماعی فردی برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی گروهی

مسئولیت اجتماعی فردی در مقایسه با مسئولیت اجتماعی گروهی مفهومی جدید اما قدمتی طولانی دارد. گفته معروفی است که می‌گوید با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود گسترش می‌یابد. مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افرادی تشکیل شده است و در نتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند. این رابطه آمیخته بین مسئولیت اجتماعی گروهی و مسئولیت اجتماعی فردی است. افراد از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر شده و در واکنش به این اجتماع ها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.

احساس مسئولیت در فعالیت‌های اجتماعی کمک به ارتقای کیفی و بهبود زندگی افراد جامعه

برای مسئولیت‌پذیری تنها شرکت در فعالیت‌های اجتماعی کافی نیست بلکه باید این مسئولیت به سبک زندگی فرد و بخشی از ارزش‌ها و سیستم اعتقادی وی تبدیل شود تا بتوان گفت این فرد از نظر اجتماعی مسئول است.

زمانی که فرد با احساس تعهد وارد عرصه مسئولیت اجتماعی خویش می‌شود، با کمک به طبقه آسیب‌پذیر جامعه از عوارض ناشی از توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره می‌کاهد و بدین ترتیب اقشار آسیب‌پذیر کمتر متحمل رنج و سختی می‌شوند.

مسئولیت اجتماعی فردی شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می‌کند، است و می‌توان گفت نسبت علاقه‌مندی هر شخص به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی است. هر جامعه ای زندگی خود را دارد که این نیز دائم در حال تغییر است و هر کدام از ما می‌توانیم به طرق مختلف در این تغییر شرکت کنیم، مثلاً با شرکت درکارهای عام المنفعه و نیز سروسامان دادن به محله ای که در آن زندگی می‌کنیم و یا با شرکت در برگزاری مراسم‌ها؛ مسئولیت اجتماعی فردی را می‌توان با کارهای خیریه برای حل مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی تعریف کرد.

از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدمها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند.

انسجام و وحدت اعضای جامعه، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که موفقیت آن‌ها را تضمین می‌کند و جامعه را به سوی رشد و تعالی سوق می‌دهد. مسئولیت اجتماعی به این معناست که فرد به عنوان عضوی از جامعه، مشارکت فعالانه دارد و نسبت به مشکلات و معضلات بی‌تفاوت نبوده و در تغییرات و بهبود شرایط می‌تواند سهیم باشد و مسئولیت اجتماعی محرک مهمی در توجه بیشتر به جامعه به عنوان برخورد اصلی فعالیت‌های سازمانی به شمار می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =