مسئولیت اجتماعی

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی گفت: توسعه و فهم مسئولیت‌پذیری اجتماعی، بسیار مهم است و در ایران هم ضرورت دارد که به صورت اصولی و علمی به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، علی محمودی، مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیرین سلامت و مشارکت ‌های مردمی، ضمن تشکر از کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در میزبانی نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با موضوع ارائه تجارب وزارت بهداشت در زمینه مسئولیت ‌پذیری اجتماعی شرکت‌ ها و بنگاه‌ های اقتصادی، اظهار داشت: در دوره وزیر اسبق بهداشت، ریل ‌گذاری مناسبی در زمینه اجتماعی شدن سلامت و توجه به مولفه‌ های اجتماعی موثر بر سلامت صورت گرفت که متاسفانه به دلیل برخی از تفاوت دیدگاه‌ ها این مساله به محاق رفت.

وی با تاکید بر نگاه مثبت وزیر بهداشت به حوزه اجتماعی افزود: خوشبختانه در دوره کنونی وزارت بهداشت، اهمیت و ضرورت نگاه اجتماعی به سلامت در سطح عالی وزارت و معاونان به خوبی درک شده، همانطور که پژوهش‌ ها نیز بر این امر صحه می‌ گذارند که نزدیک به ۲۵درصد سلامت در حیطه تولیت نظام سلامت قرار دارد و نیازمند رویکرد اجتماعی در این زمینه هستیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی با اشاره به برنامه‌ ریزی‌ های انجام ‌شده در جلب مشارکت‌های مردمی در زمینه‌های گوناگون نظام سلامت، گفت: از طریق مشارکت میان ‌بخشی و مردمی می ‌توان به برآوردن سلامت در ۷۵درصد حیطه‌ های خارج از تسلط وزارت بهداشت دست یافت و راهکارهای گوناگونی در این زمینه، اجرا و برنامه ‌ریزی شده است.

ایجاد ساختار مسئولیت اجتماعی در وزارت بهداشت

وی ضمن شرح ساختار مسئولیت پذیری اجتماعی در وزارت بهداشت عنوان کرد: وزارت بهداشت تنها دستگاه یا از معدود دستگاه ‌هایی است که ساختاری را برای بهره‌مندی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اندیشیده و اجرایی کرده است تا از این طریق بتواند به ارتقای سلامت همگانی یاری رساند.

در ادامه، مهندس حیدری‌ پور، مدیرکل سازمان‌ های مردم ‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ ها و برنامه ‌های اداره کل تصریح کرد: ایران در زمینه امور خیریه در بازه زمانی ۱۰ساله دارای جایگاه ۲۲ جهانی شده است که البته با در نظر گرفتن بسیاری از آمارهای ارائه‌ نشده و برخی از شیوه‌ های متفاوت کار داوطلبی در ایران، این جایگاه مطلوب‌ تر خواهد بود.

تاکید بر تسهیل فرایند کار خیر در نظام سلامت

وی در ادامه ضمن تاکید بر تسهیل فرایند کار خیر در نظام سلامت، افزود: یکی از کارهای انجام ‌شده در این مدت، رایزنی با سازمان امور مالیاتی و مجلس برای معافیت خیرین و بنگاه‌ ها از شمول مالیات بر ارزش افزوده در خریداری تجهیزات پزشکی برای مراکز بهداشتی-درمانی دولتی و خیریه است.

مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت از طراحی و اجرای سامانه جامع به منظور شفاف ‌سازی و جذب حداکثری و هدفمند خیّرین و امور داوطلبی در کشور خبر داد و افزود: این سامانه جامع خود شامل چهار سامانه مشارکت های مردمی یا نیازسنجی، رزومه مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت، رتبه بندی و ارزیابی تشکل های مردم نهاد و مددجویی است. به طور مثال از طریق سامانه نیازسنجی، هرکس در هر گوشه از دنیا می تواند از نیازهای سلامت نقاط جغرافیایی تعریف شده بر روی نقشه ایران اطلاع پیدا کند و به اندازه دلخواه خود به آن پروژه کمک و در ادامه چگونگی مصرف آن را در طول زمان رصد و ارزیابی کند.

وی همچنین با تاکید بر شفافیت و گزارش عملکرد به موقع در زمینه بهره گیری از مسئولیت اجتماعی شرکت ‌ها و بنگاه‌ ها، خاطرنشان کرد: یک‌ چهارم مشارکت اجتماعی سلامت در سال ۱۳۹۹ و دوره کرونا متعلق به حوزه مسئولیت ‌پذیری اجتماعی است که رقمی برابر با ۵۰۰میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰۰۰میلیارد تومان بوده است.

توسعه و فهم مسئولیت‌پذیری اجتماعی بسیار مهم است

در ادامه اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با پرداختن به ضرورت ترویج گفت ‌و گو بین ارکان مختلف جامعه، ادامه داد: این نشست ‌ها با موضوع هم‌ اندیشی در حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاهی که بخش‌های مختلف اعم از دولتی، خصوصی و سازمان‌های غیردولتی در آن حضور دارند، موجب هم ‌افزایی در این زمینه می‌شود.

وی ضمن قدردانی از حضور مدیران حوزه اجتماعی وزارت بهداشت افزود: توسعه و فهم مسئولیت‌پذیری اجتماعی، بسیار مهم است و در ایران هم ضرورت دارد که به صورت اصولی و علمی به آن پرداخته شود.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن اشاره به مشارکت بخش خصوصی در کنترل کرونا، خواستار مسئولیت ‌پذیری هر چه بیشتر بنگاه‌ های گوناگون اقتصادی در زمینه ارتقای سلامت و در عین حال شفافیت و گزارش ‌دهی در این رابطه شد.

در پایان نمایندگان بخش‌های مختلف حاضر در نشست به گفت ‌و گو و ارائه دیدگاه‌ های خود در این زمینه پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =