حجت الله فرزانی

کارشناس اقتصادی گفت: کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش از چالش های عمده اقتصادی صنایع است.

«حجت الله فرزانی» در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به تبعات و تاثیر سوء شیوع کرونا در سال گذشته میلادی بر اقتصاد دنیا اظهار داشت: شیوع کرونا مهمترین عامل کوچک کردن اقتصاد جهان بود به گونه ای که اقتصاد دنیا 4.4 درصد کوچک شد.  

وی افزود: بسته شدن درهای اقتصاد بر روی همدیگر و اعمال شدید محدودیت ها منجر به کاهش مصرف تولید در جهان شد و تعدیل نیروی کار توسط بنگاه های کوچک و بزرگ را در بر داشت. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مصرف مواد اولیه نظیر نفت، پتروشیمی منجر به کاهش تولید در صنایعی نظیر فولاد شد و همین کاهش مصرف افت قیمت را به همراه داشت که نمود آن را می توان در قیمت منفی 37 دلاری نفت به ازای هر بشکه جستجو کرد.

وی بیان کرد: همچنین، شیوع کرونا در سال میلادی گذشته منجر به مازاد عرضه وکاهش تقاضا در صنعت فولاد شد و بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرارداد، با بی ثباتی های ناشی از شیوع این ویروس بازار جهانی متلاطم شد و تبعات آن دامن صنایع داخلی را گرفت.

واکسینه جهانی منجر به افزایش تقاضا می شود

فرزانی یکی از علل مهم گشایش اقتصادی در سال نو میلادی را واکسیناسیون جوامع برشمرد و افزود: ایمنی جمعی بهبود شرایط اقتصادی را درجهان و ایران به ارمغان می آورد و با افزایش حجم تقاضا و بهبود قیمت مواد اولیه نظیر فولاد روبرو خواهیم شد تا مرهمی بر زخم صنایع فولادی شود.

وی افزود: به واسطه تحریم های ناجوانمردانه و کمبود منابع ارزی، صنایع فولادی کشور با مسائلی نظیر رفع تعهدات ارزی مواجه هستند و با این منابع ارزی موجود شرکت های فولادی نمی تواند سرمایه در گردش مورد نیاز را تامین کنند.

این تحلیلگر پولی و بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی با سیاست رفع تعهدات ارزی واردات در ازای صادرات می تواند راهگشای مسائل مالی شرکت های فولادی باشد، گفت: صنایع بزرگ در ازای صادرات موظف به واردات می شوند و این اقدام هزینه پول را برای صنایع فولادی افزایش خواهد داد.

کاهش فشار حداکثری می تواند منابع بلوکه شده را آزاد کند

وی اضافه کرد: کاهش فشار حداکثری امریکا و رفع احتمالی شرایط موجود می تواند منجر به گشایش اقتصادی در سال نو میلادی شود و دسترسی به منابع بلوکه شده شرکت های فولادی در سایر کشورها فراهم شود و همین دسترسی منجر به رفع مشکلات مالی شرکت های فولادی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =