خط تولید کنسانتره در فولاد سنگان

تنها حلقۀ مفقوده فولاد مبارکه در زنجیرۀ تحقق شعار از سنگ تا رنگ، بحث تأمین کنسانتره بود که راه‌اندازی کارخانۀ کنسانترۀ سنگان این زنجیره را کامل کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از خبرگزاری ایلنا، فولاد مبارکه از همان ابتدای بهره‌برداری، با در نظر گرفتن اصل توسعه و ایجاد ارزش بیشتر، شعار و راهبرد «از سنگ تا رنگ» را سرلوحۀ کار خود قرار داد. اهمیت تکمیل زنجیرۀ تولید و ایجاد ارزش افزوده به حدی است که می‌تواند و باید الگوی سایر صنایع کشور باشد. تاآنجاکه وزارت صمت نیز در سیاست‌گذاری‌های حوزۀ صنایع معدنی بنا را بر این گذاشت که فعالیت‌های این حوزه براساس اولویت آن‌ها، با توجه به  زنجیرۀ ارزش باشد، به‌نحوی‌که برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، شرکت‌های بیشتری مانند فولاد مبارکه داشته باشیم.

به‌واسطه فعالیت‌های صورت‌گرفته در فولاد مبارکه برای تبدیل سنگ‌آهن به ورق‌های رنگی که به‌نوعی محصول نهایی به شمار می‌رود، زنجیرۀ تولید کاملی در این شرکت وجود دارد؛ به این ترتیب که ابتدا سنگ‌آهن تبدیل به کنسانتره و پس از آن تبدیل به گندله می‌شود. پس از آن فرایند احیا مستقیم، ذوب و نورد گرم و بعد از آن نیز نورد سرد انجام می‌گیرد و ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود تولید می‌شود که تمامی این زنجیره در فولاد مبارکه موجود است.

تنها حلقۀ مفقوده فولاد مبارکه در زنجیرۀ تحقق شعار از سنگ تا رنگ، بحث تأمین کنسانتره بود که راه‌اندازی کارخانۀ کنسانترۀ سنگان این زنجیره را کامل کرد. راه‌اندازی این کارخانه در منطقۀ مرزی شرق کشور باعث شده علاوه‌بر تکمیل این زنجیره، از خام‌فروشی جلوگیری شود. به‌طوری‌که سالانه حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در این کارخانه کنسانترۀ سنگ آهن فراوری خواهد شد. این امر علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی، برای حدود ۳۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

با فعالیت کارخانۀ کنسانترۀ سنگان، در سال جهش تولید، ظرفیت جدیدی به ظرفیت تولید کنسانترۀ کشور اضافه شد، هرچند به‌طورقطع در سال اول، کارخانۀ ۵ میلیون تنی کنسانتره با ظرفیت کامل کار نخواهد کرد و ظرفیت اسمی موجود به‌تدریج کامل خواهد شد.

کارخانۀ کنسانترۀ فولاد سنگان به‌گونه‌ای طراحی شده که با توجه به کم‌آب بودن منطقه، حدود ۸۰ درصد آب به چرخۀ تولید باز خواهد گشت. اقلیم منطقۀ سنگان خشک است و این میزان بازگشت عدد بزرگی است. این در حالی است که ظرفیت اسمی تولید دو خط 1 و 2 کارخانۀ کنسانترۀ فولاد سنگان هرکدام ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. همچنین یک کارخانۀ ۵ میلیون تنی گندله‌سازی هم در فولاد سنگان وجود دارد که در آن کنسانتره تبدیل به گندله و برای فولاد مبارکه ارسال می‌شود و نقش بسزایی در تأمین پایدار بخشی از مواد اولیه فولاد مبارکه ایفا می‌کند.

فولاد مبارکه با ایجاد طرح‌های توسعۀ مناسب ازجمله در منطقۀ سنگان، در نقطۀ صفر مرزی در استان خراسان و همچنین کامل‌سازی زنجیره تأمین و ارزش، به نمادی از عمل به اقتصاد مقاومتی و تحکیم تولید حتی در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی تبدیل شده است. بی‌تردید این اقدامات انقلابی و مبتنی بر دستورالعمل‌های اقتصاد مقاومتی باید مورد حمایت و پشتیبانی بیشتر دولت و مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =