صادرات فولاد

با نگاهی بر روند واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در 8ماهه سال 98 و 99 می‌بینیم که صادرات محصولات طویل فولادی در 8ماهه نخست امسال با رشد منفی 33 درصدی مواجه شده و بخش محصولات فولادی نیز رشد منفی 30درصدی در صادرات همراه شده است.

به گزارش ایراسین، بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، می‌بینیم در مدت هشت ماهه نخست امسال در بخش واردات مقاطع طویل فولادی رشد منفی 15درصدی داشته است که به نظر می‌رسد با توجه به میزان پتانسیل موجود برای تولید محصولات فولادی طویل در ایران، کاملا قابل قبول است، اما در صادرات این بخش رشد منفی 33 درصدی مشاهده می‌شود و این درحالیست که میزان تولید در بخش محصولات طویل فولادی ایران بسیار بالا بوده و بیش از نیاز داخل است. لازم به ذکر است که میلگرد با رشد منفی 37درصدی بیشترین افت صادراتی را در میان دیگر مقاطع طویل فولادی داشته است.

در بخش مقاطع تخت فولادی نیز شرایط نه تنها بهتر از مقاطع طویل نیست، بلکه رشد منفی صادرات شدت بیشتری داشته است؛ چراکه می بینیم طی 8ماهه نخست امسال مجموع مقاطع تخت فولادی شامل "ورق گرم، ورق سرد، ورق پوششدار "در بخش صادرات رشد منفی 23درصدی  را ثبت کرده و در حوزه واردات این مقاطع نیز رشد 88 درصدی داشته است.

لازم به ذکر است که بیشترین درصد تغییر در واردات طی هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به ورق گرم بوده است؛ چراکه در 8ماهه 98 میزان واردات این محصول 56هزارتن بوده که این عدد امسال به 237هزارتن رسیده و رشد 323درصدی داشته است! در حوزه صادرات نیز می بینیم که بیشترین تغییر ایجاد شده مربوط به ورق سرد بوده است که رشد منفی 73درصدی را در 8ماهه نخست امسال تجربه کرده است.

با نگاهی بر کل محصولات فولادی می توان گفت درصد تغییرات در واردات طی 8ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برابر با 69درصد بوده و بالاترین رشد واردات مربوط به ورق گرم و رشد منفی واردات به میلگرد با رشد منفی 22درصدی بوده است.

فولاد میانی

میزان واردات انجام شده برای فولاد میانی نیز در مدت 8ماهه نخست سال 99 نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته تغییر 50درصدی داشته است؛ چراکه میزان واردات بیلت و بلوم در 8ماهه نخست سال گذشته 2هزارتن بوده و این عدد امسال با تغییر 50درصدی به 3هزار تن رسیده و در بخش اسلب نیز عدد واردات ثابت بوده و هزارتن برای این دوره ها ثبت شده است؛ اما آنچه که درخصوص بازار محصولات فولاد میانی مهم است، صادرات بیلت و بلوم و اسلب است. در این زمینه نیز می بینیم که در بخش بلوم و بیلت رشد منفی 3 درصدی در 8ماهه نخست امسال به ثبت رسیده که ناشی از کاهش صادرات بوده است.

آهن اسفنجی نیز به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان در کشور بوده و ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در جهان شناخته می‌شود؛ درخصوص صادرات آهن اسفنجی نیز بر طبق آمار مشاهده می کنیم که با رشد منفی 43درصدی در 8ماهه نخست امسال روبرو شده است.

در پایان می‌توان گفت: محصولات صادرشده در بخش محصولات فولادی طی 8ماهه نخست امسال یک میلیون و 679هزارتن بوده و فولاد میانی نیز صادرات 3میلیون و 787هزارتنی را به ثبت رسانده است. همچنین میزان صادرات صورت گرفته در بخش مقاطع طویل فولادی یک میلیون و 228هزارتن بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =