پنبه

مدیرعامل صندوق پنبه ایران با اشاره به اهمیت تامین پنبه برای صنعت نساجی کشور گفت: با درنظر گرفتن میزان تولید و نیاز واقعی کشور اکنون نگرانی اصلی ما تامین پنبه نیمه اول سال آینده است.

محمدحسن کاویانی در این زمینه با اشاره به میزان تقاضا و تولید پنبه در ایران گفت: برآوردهایی که انجام داده‌ایم نیاز کشور سالانه حدود 140 هزار تن پنبه تصفیه است که توان تولیدی ما هم اکنون چیزی در حدود 70 هزار تن برآورد شده، بنابراین نیمی دیگر نیازمان را باید از طریق واردات تامین کنیم.

کاویانی در ادامه افزود: آمارهای منتشر شده از گمک نشان می‌دهد تا ابتدای آبان ماه سال جاری نزدیک به 20 هزار تن پنبه وارد کشور شده که این اتفاق باعث نگرانی در تامین پنبه مورد نیاز می‌شود، چون درصورت عدم تامین قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ضمن اشاره به اینکه تا پایان سال هیچ مشکلی در تامین پنبه مورد نیاز صنعت نساجی نداریم تصریح کرد: اگر شیوه ترخیص کالاها از گمرکات و سیاست‌های بانک مرکزی دراین زمینه ادامه یابد قطعا برای نیمه ابتدایی سال آینده تا رسیدن پنبه تولید داخل مشکل خواهیم داشت.

مدیرعامل صندوق پنبه ایران معتقد است این نگرانی می‌تواند اثرگذاری بالایی در صنعت نساجی و پوشاک کشورمان داشته باشد، از این رو اصلی‌ترین دغدغه و نگرانی در این زمینه است چون پنبه تولید داخل اوایل مهرماه آمده و دردسترس صنایع قرار می‌گیرد و باید برای جلوگیری از مشکل همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

کاویانی درباره موضوع خودکفایی در تولید پنبه به خبرنگار ایراسین گفت: در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته اما فراموش نکنیم این مهم با دستور یا ابلاغیه محقق نخواهد شد چون درباره معیشت و اقتصاد خانواده پنبه‌کاران صحبت می‌کنیم.

به گفته کاویانی تضمین موفقیت طرح‌های مطرح شده در خودکفایی پنبه تامین معیشت و صرفه اقتصادی تولیدکنندگان این محصول است بنابراین اگر شرایطی مهیا شود که پنبه‌کاران منافع اقتصادی مناسبی داشته باشند ناخودآگاه به سمت تولید بیشتر روی آورده و رفته رفته شاهد افزایش قابل توجه تولید خواهیم بود.

وی همچنین تاکید کرد: عدم صرفه اقتصادی و برخی مقایسه‌های غیرکارشناسی باعث شده تا پنبه علی‌رغم جایگاه استراتژیک خود رقبایی مثل شالی به خود ببیند تاجایی که این اتفاق برخی از سیاست‌های توسعه‌ای در کشت پنبه را تحت تاثیر قرار داده و عاملی در عدم دستیابی به برنامه ها می‌شود.

مدیرعامل صندوق پنبه ایران معتقد است این تفکر عاملی بوده تا در استان‌های مستعد تولید پنبه مثل مازندران، گلستان و گیلان در برنامه‌های توسعه‌ای دچار مشکلاتی باشیم چون توجه به موضوع شالیکاری برخی از منابع و حتی سیاست‌های تولید پنبه را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و بعضا تولیدکنندگان را برسر دوراهی انتخاب می‌گذارد.

وی تصریح کرد: صنعت نساجی یکی از صنایع با پتانسیل بالای اشتغالزایی و ارزآور است بنابراین حتی اگر فکر کنیم ایران سابقه‌ای در این زمینه نداشته باید مثل کشورهای توسعه یافته و موفق در این زمینه مسئولان دولتی به تولیدکنندگان پنبه به عنوان موتورمحرکه صنعت نساجی یارانه مستقیم ارایه کنند.

کاویانی به خبرنگار ایراسین گفت: ارایه این یارانه‌ها عاملی در تشویق تولید زیاد پنبه و تامین نیاز صنایع نساجی کشور است به این ترتیب نه تنها از واردات سالانه بیش از 70 هزار تن پنبه بی‌نیاز می‌شویم بلکه ارز صرفه‌جویی شده را می‌توانیم در صنایع پایین دستی آن سرمایه‌گذاری کنیم تا اشتغال پایدار داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق پنبه ایران با تاکید براینکه دستیابی به خودکفایی پنبه کار سختی نیست و می‌توانیم با یک برنامه اصولی و عملی به آن برسیم تصریح کرد: تولید پنبه ایران در مزارعی با وسعت 90 هزار هکتار انجام می‌شود که با درنظر گرفتن میزان نیاز کشور باید این سطح به بیش از 150 هزار هکتار برسد.

وی همچنین درپایان افزود: البته سیاست‌های حمایتی دولت تنها منوط به پرداخت وام نیست بلکه باید برای کشاورزان نهاده‌های تولید متناسب با نیازشان و قیمت منطقی تامین شود تا دخل و خرج این قشر زحمت‌کش جامعه منطقی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =