مصطفی عبداللهی

یکی از موضوعات مهمی که طی هفته گذشته مطرح شده، در خصوص عرضه همه محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی در بورس است؛ اقدامی که از سوی مجلس شورای اسلامی کلید خورده و در این میان نظرات متفاوتی درخصوص آن از سوی عرضه کنندگان و خریداران این زنجیره مطرح می‌شود؛ مدیرعامل شرکت نورد گرم فلز در این زمینه معتقد است در صورتی که کف و سقف قیمتی برای محصولات عرضه شده در بورس گذاشته شود با این موضوع کاملا موافق است.

مصطفی عبداللهی در گفتگو با ایراسین گفت: اینکه آیا عرضه و قیمت‌گذاری همه محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی در بورس می‌تواند منجر به بازگشت آرامش به بازار محصولات فولادی شود، جای بحث دارد، ولی باید اشاره کنم تصمیمی که هفته گذشته گرفته شد و اکنون قرار است به صورت یک قانون درآمده و سنگ آهن تا محصول نهایی نیز در بورس عرضه شود؛ از سوی نوردکاران مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی که به عنوان عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز فعالیت دارد با بیان این مطلب در ادامه افزود: البته این اتفاق در صورتی مفید خواهد بود که در کنار بورس کالا، بورس موازی تشکیل شود. همچنین اگر کف و سقف قیمتی در بورس کالا مشخص باشد، در نتیجه می‌توان از این روش استقبال کرد.

عبداللهی اظهار کرد: برای مثال زمانی که کف قیمت شمش فولادی در بورس 12هزارتومان مشخص شود اما سقف قیمتی برای آن تعیین نشده باشد و در مقابل قیمت این کالا در خارج از بورس 11هزارتومان باشد؛ در اینجاست که می‌بینیم تفاوت قیمتی بین بورس کالا و بازار آزاد سبب می شود تا مصرف کنندگان اندکی، نیاز خود را از بورس خریداری کرده و مابقی متقاضیان شمش فولادی همچون نوردکاران ترجیح می‌دهند ماده اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت پایین‌تر خریداری کنند. بنابراین از نظر مصرف کنندگان شمش های فولادی تنها در صورتی می‌توان این روش را موفقیت آمیز دانست که کف و سقف قیمتی برای محصولات عرضه شده در بورس معین شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطرح و در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفته؛ در خصوص برداشته شدن معافیت مالیاتی از محصولات زنجیره فولاد است. اما نکته اینجاست که در تمام جهان شمش و مواد اولیه روی آن عوارض گذاشته اما برای محصولات نهایی جایزه صادراتی در نظر گرفته می‌شود. به نظر می رسد بهتر است معافیت مالیاتی از سنگ آهن تا شمش برداشته شود اما برای بقیه محصولات نهایی این معافیت همچنان پابرجا باشد، زیرا در نهایت منجر به تشویق تولیدکنندگان محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالاتر خواهد شد.

وی در پایان گفت: واحدهای نوردی کشور توانایی دارند تا هم بورس را تامین کرده و هم اینکه 2 برابر فولادی‌ها ارز وارد کشور کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =